Elisa Kettunen och Veli-Matti Keloneva 5.4.2025

Finansiering av lokala aktörer behövs för digitala tjänster åt alla

I Finland utvecklar såväl kommuner och välfärdsområden som staten olika digitala tjänster. Tjänsterna underlättar finländarnas vardag och effektiviserar den offentliga sektorn.

Under den pågående regeringsperioden bidrar projektet Prioritera Digitalt till att påskynda digitaliseringen. Medborgarna åläggs att med vissa undantag i första hand ta emot meddelanden från myndigheterna digitalt, vilket ökar användningen av Suomi.fi-meddelanden. Lagstiftningen kommer att förändra hur medborgarna får sina myndighetsdokument.

Fördelarna med digitalisering kan uppnås om en majoritet använder digitala tjänster. Många stöter på svårigheter på grund av brist på kompetens, utrustning eller nätverksanslutningar. Komplexa tjänster och myndighetsspråket orsakar också problem. Det behövs både uppmuntran och råd för att hantera den digitala världen med dess cyberhot.

Användningen av digitala tjänster medför särskilt i början en risk för rättsosäkerhet. Digistöd är en viktig form av administrativt stöd i ett digitaliserat samhälle.

Behovet av stöd för användningen av digitala tjänster överskrider de administrativa gränserna. Myndigheten för Digitalisering och befolkningsdata ansvarar för den nationella samordningen. Stöd ges av närstående, kommuner och organisationer. Alla har inte personer i sin närhet som kan hjälpa.

Konsekvenserna av otillräckligt stöd är mänskliga och sociala: digitalt utanförskap, minskat förtroende för myndigheter och förlust av digitaliseringens produktivitetsfördelar.

Kommunerna bidrar till att möjliggöra en digital förändring inom hela den offentliga sektorn, även om uppgiften inte är officiellt erkänd.

De statliga servicepunkterna finns inte alltid nära invånarna. Kommunernas lokala servicenätverk är därför viktiga för att främja användningen av digitala tjänster. Redan i dag används kommunernas servicepunkter för andra myndigheters tjänster – statliga besparingar märks i kommunernas vardag. Besparingar inom tredje sektorn minskar också möjligheterna att ordna digitalt stöd.

Vi behöver en långsiktig verksamhets- och finansieringsmodell för digitalt stöd, med fokus på lokalt kundarbete och förebyggande av digital utslagning. Stöd och utbildning måste vara lättillgängligt. Vi får heller inte glömma behovet av stöd i ärenden som omfattar användning av många olika offentliga tjänster genom många olika servicekanaler.

Särskilt små kommuner behöver riktade resurser. Konsekvenserna av otillräckligt stöd är mänskliga och sociala: digitalt utanförskap, minskat förtroende för myndigheter och förlust av digitaliseringens produktivitetsfördelar.

Den mest kostsamma e-tjänsten är den som inte används.

Texten publicerades i Kaleva på finska 15.4.2025 och i Hbl den 5.4.2025.

Kort om skribenten

Skribenten är utvecklingschef för digitaliseringen i kommunerna vid Kommunförbundet.

Kort om skribenten

I denna blogg publiceras blogginlägg av kommunala sakkunniga och påverkare utanför Kommunförbundet.

Kaffe med Uffe

En gång per månad bjuder Ulf Stenman, direktör för Kommunförbundet svenska verksamhet på ett virtuellt, aktuellt och spirituellt morgonkaffe på Teams.  
Läs mera: Kaffe med Uffe

Digifika - nätverk för digitalisering

Kommunförbundet arrangerar korta sessioner med presentationer och diskussioner om digitalisering på svenska i nätverket för Digifika.

Mer info om nätverket för digifika.