Cirkulär 7/2024, 2.7.2024, Riikka Lehtimäki och Alexander Eriksson

Förhandlingarna om nivån på ersättningar för musikframföranden till Gramex och Teosto år 2024 pågår

Kommunförbundet rf, Gramex och Teosto rf har vid årsskiftet inlett förhandlingar om nivån på ersättningen för musikframföranden som ska betalas enligt kommunavtalet. Gramex krävde redan i samband med förhandlingarna i fjol en revidering av kommunavtalet så att det bättre motsvarar de förändrade metoderna och omfattningen av musikanvändningen i kommunerna. Kommunerna informerades då om att revideringen av Gramex kommunavtal i mån av möjlighet skulle genomföras vid årsskiftet 2023/2024. Tyvärr har förhandlingarna fortfarande inte lett till något samförstånd om ersättningsnivån eller omfattningen av de produkter som ingår i avtalet eftersom de föreslagna ändringarna är betydande.

Förhandlingarna med Teosto har tyvärr inte heller lett till något samförstånd om ersättningsnivån. Båda upphovsrättsorganisationerna har föreslagit betydande höjningar av ersättningarna för musikframträdanden jämfört med den nuvarande nivån. Därför kommer inte kommunerna att faktureras för ersättningarna för 2024 förrän förhandlingarna har slutförts. Vårt mål är att slutföra förhandlingarna så fort som möjligt under hösten.

Kommunförbundet har under årens lopp centraliserat förhandlat med upphovsrättsorganisationerna för kommunernas del om den bästa möjliga lösningen för innehållet i avtalet om och ersättningen för musikanvändning. Varje kommun har dock alltid i sista hand rätt att besluta om den ingår avtal med upphovsrättsorganisationerna enligt Finlands Kommunförbunds rekommendationsavtal. Om kommunen anser att innehållet i rekommendationsavtalet och/eller ersättningsnivån inte motsvarar den musikanvändning som kommunen behöver, kan kommunen avstå från att ingå avtal enligt rekommendationsavtalet och alternativt skaffa de användningstillstånd som behövs enligt allmänna prislistor.

Kommunförbundet informerar sina medlemmar om båda frågorna i takt med att förhandlingarna framskrider.

FINLANDS KOMMUNFÖRBUND

Riikka Lehtimäki
ledande jurist

Alexander Eriksson