Cirkulär 8/2024, 23.8.2024, Riikka Lehtimäki

Fortsättning på avtalsperioden för användning av litteratur och illustrationer i bibliotekens digitala kanaler

Finlands Kommunförbund rf samt upphovsrättsorganisationerna Kopiosto rf och Sanasto rf (nedan tillsammans även upphovsrättsorganisationerna) har förhandlat fram ett rekommendationsavtal (nedan avtalet) om användning av litteratur och illustrationer i de digitala kanaler som erbjuds av städernas/kommunernas bibliotek och bibliotekssammanslutningar. Syftet med avtalet har varit att förtydliga, förbättra och utvidga bibliotekens och bibliotekssammanslutningarnas möjligheter att använda litteratur och illustrationer i olika digitala kanaler. Avtalet har föregåtts av en pilotperiod (2023–2024) under vilken parterna har bedömt om avtalet ska fortsätta efter pilotperioden eller inte.

Kommunförbundet och upphovsrättsorganisationerna har beslutat fortsätta rekommendationsavtalet som tills vidare gällande med vissa ändringar enligt punkt 9 (bilaga 1–3).

Om kommunen har ett gällande avtal med upphovsrättsorganisationerna eller en av dem om användning av text och/eller illustrationer i biblioteken, träder de nya avtalsvillkoren automatiskt i kraft utan särskilda åtgärder 1.9.2024.

Om staden/kommunen inte vill fortsätta pilotperiodsavtalet som tills vidare gällande trots eller på grund av de ändringar som gjorts, har staden/kommunen alltid rätt att avsluta avtalet vid pilotperiodens slut genom att skriftligen meddela det till upphovsrättsorganisationerna. Meddelandet ska ges till den upphovsrättsorganisation som är part i avtalet senast den sista oktober 2024.

Den största ändringen jämfört med det tidigare avtalet är att det nu också gäller också samarbete med välfärdsområdena. Ändringarna i fråga har införts i punkt 4 och 7 i Kopiostos licensvillkor samt i punkt 3 och 6 i Sanastos licensvillkor. Det detaljerade innehållet i licensen framgår av Kopiostos och Sanastos licensvillkor i bilaga 1 och 2.

Avtalet gäller i fortsättningen tills vidare. Det tills vidare gällande avtalet kan sägas upp att upphöra vid utgången av det innevarande avtalsåret. Uppsägningen ska ske skriftligt senast den sista oktober innevarande avtalsår.

Avtalspriserna hålls oförändrade de följande tre åren (2025–2027). I avtalet har det också gjorts vissa korrigeringar av teknisk natur.

Avtalet ingås mellan kommunen och upphovsrättsorganisationen. Om kommunen vill använda både text och illustrationer i bibliotekens digitala kanaler, ska kommunen ha ett avtal med bägge upphovsrättsorganisationerna. Om kommunen däremot vill använda enbart text eller illustrationer i biblioteksverksamheten, kan kommunen ingå ett avtal enligt rekommendationsavtalet med bara den ena upphovsrättsorganisationen.

Närmare upplysningar:
Johanna Selkee, tfn 09 771 2080, 050 435 9420

FINLANDS KOMMUNFÖRBUND

Riikka Lehtimäki
Ledande jurist

Bilagor

Bilaga 1       Användning av illustrationer i biblioteken, Kopiostos licensvillkor, 1.9.2024

Bilaga 2      Användning av litteratur i biblioteken, Sanastos licensvillkor, 1.9.2024

Bilaga 3      Rekommendationsavtal, 1.9.2024

Rekommendationsavtal om upphovsrätt