Cirkulär 11/2024, 16.10.2024 Riikka Lehtimäki

Kommunavtalet med Gramex (om användning av inspelad musik) har reviderats

Kommunförbundet och Gramex har förhandlat länge om innehållet i kommunavtalet och ersättningen för användning av inspelad musik. I det reviderade kommunavtalet har man beaktat en opartisk behandling av kommunerna vid fastställandet av ersättningarna samt kommunernas förändrade behov av inspelad musik.

Avtalet täcker fortsättningsvis kommunernas mest allmänna användning av inspelad musik som bakgrundsmusik, vid kommunens egna evenemang och i andra situationer som beskrivs närmare i avtalet. Därutöver innehållet kommunavtalet flera utvidgade användningsområden, såsom:

• avgiftsfria evenemang som ordnas av kommunen tillsammans med till exempel välfärdsområden, inom de ramar som anges i avtalet
  • småskaliga (under 200 personer), icke-kommersiella evenemang med inträdesavgift som ordnas tillsammans med andra organisationer (t.ex. invånarorganisationer och föreningar), där kommunen inte förutsätts ta huvudansvaret förarrangemangen.
  • småskaliga (under 200 personer) evenemang med inträdesavgift som kommunen ordnar och som inte syftar till ekonomisk vinst
  • evenemang som arrangeras av daghem och läroanstalter samt evenemang och insamlingsaktioner som arrangeras av stöd- och föräldraföreningar och elevkårer i skolornas lokaler för att stödja elevverksamheten och som kan betraktas som småskaliga, utan begränsningar i antalet deltagare.

Enligt det nya kommunavtalet är priserna följande:

Ersättning för användning av inspelad musik (moms 0 %)

2024                       12,4 cent/invånare
2025                       13,1 cent/invånare
2026                       13,1 cent/invånare

Minsta ersättning (moms 0 %)

2024 < 3000 invånare 35 €/mån och > 3000 invånare 50 €/mån
2025 < 3000 invånare 36,40 €/mån > 3000 invånare 52 €/mån

Avtalet omfattar inte tillstånd att streama eller spela in bakgrundsmusik. Separata inspelnings- och streamningstillstånd som kommunen skaffat sig tidigare fortsätter att gälla utan ändringar.

Gramex kommer att kontakta kommunerna i frågan inom kort.

Kommunen kan antingen:

1) Hålla avtalet i kraft med ändringar, vilket möjliggör avtalsenlig användning av inspelad musik i kommunens verksamhet.

2) Säga upp avtalet, om kommunen inte vill behålla avtalet med Gramex om användning av inspelad musik.

Vi på Kommunförbundet rekommenderar att kommunerna godkänner avtalsändringen som Gramex skickat till kommunerna och som utarbetats i samarbete mellan Gramex och Kommunförbundet.

Om kommunen inte vill förbinda sig till ändringarna i kommunavtalet ska kommunen meddela Gramex om saken senast 15.12.2024. Dessutom ska kommunen skaffa sig separat musiklicens på adressen musiikkiluvat.fi

FINLANDS KOMMUNFÖRBUND

Juha Myllymäki