Städerna och kommunerna pejlar framtiden efter coronakrisen

Hur förändrar pandemin oss?

kuvituskuva nainen seisoo rannalla

Vad händer med arbetet, ekonomin, makten och städerna till följd av coronapandemin? Hur inverkar pandemin på våra sociala relationer eller den teknologiska omställningen? Kommunförbundet bad städer och kommuner svara på dessa frågor mitt under den pågående coronapandemin. Det resulterade i en rapport där pandemins konsekvenser bedöms med siktet på den närmaste framtiden fram till slutet av årtiondet (på finska).

I rapporten skapas en helhetssyn på coronapandemins konsekvenser och nya åtgärder föreslås för att lösa de problem pandemin ger upphov till.

- Coronapandemin har abrupt rubbat våra grundpelare i vardagen. Coronakrisen har i ett slag förändrat sätten att arbeta, försvagat ekonomin, distanserat oss socialt från varandra, gjort det digitala språnget till en digital sprint, förändrat maktstrukturerna och ifrågasatt meningen med att bo i städer. Överraskningarnas år 2020 har klart visat att världen är allt mer oförutsägbar. Det visar att prognostisering är allt viktigare, säger Kommunförbundets verkställande direktör Minna Karhunen.

-  Trots att den gemensamma kampen mot coronan ibland har varit uttröttande, har den också lett till ett positivt utvecklingstryck och påskyndat beslutsfattandet. Reformer som normalt skulle ha krävt månader eller år av arbete har nu kunnat införas på några dagar, och många nya innovationer kommer att bli bestående, säger Karhunen.

en man tittar i framtiden

Hur förändrar pandemin ekonomin? Fem ändringar och lösningar på dem

lateral-image-left
En kvinna tittar på staden