Digiveckan 2024

Elektronisk arkivering i kommunerna - utvidgningen av Riksarkivets elektroniska arkiveringstjänst

Information om evenemanget

Startdatum
Slutdatum
Målgrupp
Evenemangsstad
On-line
Arrangör
Kommunförbundet och Riksarkivet

Riksarkivets elektroniska arkiveringstjänst utvidgas så att från och med år 2025 kan även kommuner överföra sitt arkiveringsmaterial till tjänsten.

Förvaringen av kommunens digitala material blir allt viktigare ju längre utvecklingen av digitala tjänster framskrider. Kedjan från kommuninvånarna till kommunens operativa system och i rätt skede beslut om förvaring och eventuell arkivering måste ske både effektivt och rätt för att säkerställa hanteringen av information.

Kom med och ta del av Riksarkivets presentation av hur utvidgningen av deras tjänster till kommunerna implementeras och vilka erfarenheterna från pilotprojektet varit. Det finns möjlighet att ställa frågor om vad kommunens roll innebär och vilka krav man skall uppfylla för att ta den nationella arkiveringslösningen i bruk.

Evenemanget är en del av Kommunernas digivecka, som arrangeras av Kommunförbundet. År 2024 äger Kommunernas digivecka rum den 3-7 juni. Digiveckans mål är att lyfta frågor relaterade till digitalisering till en bredare diskussion, särskilt sett från kommunperspektivet, både genom resultaten och utmaningarna.

Digifika - nätverk för digitalisering

Kommunförbundet arrangerar korta sessioner med presentationer och diskussioner om digitalisering på svenska i nätverket för Digifika.

Mer info om nätverket för digifika.