3.9.2024

Kaffe med Uffe: Varför är EU viktigt för kommunerna?

Information om evenemanget

Startdatum
Slutdatum
Arrangör
Kommunförbundet

I juni hölls EU-valet, och från hösten kommer nya parlamentariker att representera Finland i EU. Det sägs att EU-valen också är kommunalval, eftersom nästan 50 procent av ärendena på kommunernas beslutslistor kan härledas till lagstiftning och krav från EU.

Vad gör en europaparlamentariker eller vad gör en f.d europarlamentariker? Kom med på ett samtal med Nils Torvalds om EU:s roll och hur den utvecklats över åren. Vilken betydelse har EU idag? Varför är EU viktigt för kommunerna?

Vad är Kaffe med Uffe?

Drick ditt morgonkaffe tillsammans med Ulf Stenman, direktör för Kommunförbundets svenska verksamhet, och hans gäster! En gång per månad bjuder Uffe och hans team kommunerna i Svenskfinland på ett virtuellt, aktuellt och spirituellt morgonkaffe via Teams. Är du kommunalt anställd eller förtroendevald? Välkommen att diskutera!

Under den halvtimmeslånga sitsen tar vi upp ett eller ett par frågor som är aktuella i Kommunförbundets intressebevakning.

Kommunförbundets Brysselkontor

Sedan 1992 har Kommunförbundet ett kontor i Bryssel. Målet med vår EU-intressebevakning är att trygga och utveckla verksamhetsförutsättningarna för kommunerna i Finland.
Kommunförbundets Brysselkontor