Tema förändring och förnyande

Kommunernas digivecka 2-6.6.2025

Ansökan är öppen - skicka in dina förslag till programmet för Kommunernas digivecka!

Använd denna ansökningsblankett för att skicka in ditt förslag - programmet kommer att sammanställas så snart ansökningstiden har gått ut, så vänta inte till sista minuten.

Ansökningsperioden är 10.2.-10.4.2025.

Alla som har intressanta ämnen, erfarenheter av digital utveckling, lärdomar och resultat som rör kommunernas digitalisering är välkomna att lämna in förslag. Vi uppmuntrar särskilt kommuner att dela med sig av sina erfarenheter till andra kommuner, men förslag kan lämnas in av kommuner, samkommuner, företag, kommunala intressenter, statliga aktörer såsom ministerier och myndigheter, föreningar och nätverk.

Större delen av programmet kommer att äga rum på distansdagarna måndag, tisdag och fredag. Totalt 1,5 timmar kommer att avsättas för de presentationer som väljs ut genom denna inbjudan att lämna förslag under onsdagens live dag. Vänligen ange på formuläret vilken tid ni önskar att er presentation ska äga rum. Kommunförbundet förbehåller sig rätten att besluta om vilket program som ska ingå i Digiveckan och att föreslå ändringar för att programmet ska fungera. Vi förbehåller oss också rätten att avslå ansökningar.

OBS! Registrering för att delta i live-dagarna sker via FCG:s evenemangssida.

Vad är Kommunernas digivecka?

Kommunernas digivecka är en temavecka som arrangeras av Kommunförbundet och som äger rum i början av juni varje år. Under Kommunernas digivecka lyfter vi fram aktuella teman, frågor och funderingar kring kommunernas digitala utveckling och bjuder in kommuner, kommunala intressentgrupper och företag till en gemensam diskussion och till att ta upp utvecklingsfrågor. Digiveckan är tänkt att vara ett tillfälle för kommunerna att nätverka med andra utvecklingskommuner, höra hur utvecklingsarbetet har gått till i andra kommuner och hur man har löst utmaningar med hjälp av och i samband med digitaliseringen.

Det är också ett utmärkt tillfälle att sammanföra kommunala experter och förtroendevalda med aktuell information för att lära sig mer om och bli entusiastiska över digitaliseringens möjligheter. Programmet för kommunerna är avgiftsfritt och det är möjligt att delta både på distans och live. Under Kommunernas digivecka möjliggör Kommunförbundet att kommuner, andra offentliga förvaltningar och företag samlas för att diskutera aktuella digitaliseringsfrågor i kommunerna.

Vi vill presentera ämnen som är intressanta för kommunerna, t.ex:

  • exempel och kamrathandledning om kommunalt utvecklingsarbete
  • bästa praxis och exempel på pågående utvecklingsprojekt inom offentlig förvaltning som är av intresse för kommuner
  • digitaliseringsarbete inom offentlig förvaltning och offentliga tjänster
  • intressanta öppningar från företag
  • aktuella avhandlingar eller studier om digitalisering och informationshantering i kommuner

Många kommuner har samma frågor och funderingar kring användningen av digitaliseringen och vi tror att erfarenhetsutbytet kommer att vara till nytta och glädje för alla kommuner.

Digiveckan kommer även att innehålla program på svenska!

Programmet för Digiveckan

Digiveckan görs av er - alla som har något aktuellt att berätta för kollegor eller kommuner! Kommunförbundet sätter ihop ett program med intressant innehåll och genomför innehållet själv och tillsammans med intressenter.

  • Vem kan föreslå ett ämne för Digiveckan? Förslag kan lämnas av alla aktörer som har innehåll som är av intresse för kommuner - stora som små. Vi välkomnar särskilt förslag från kommunerna själva, t.ex. om en utveckling eller en utmaning i samband med digitalisering. På samma sätt kan förslag lämnas in av samkommuner, företag och andra intressenter som arbetar med kommuner, statliga aktörer som ministerier och myndigheter samt olika nätverk och aktörer inom tredje sektorn.
  • När kommer programmet att publiceras? Programmet för Digiveckan kommer att publiceras successivt under våren och det slutliga programmet kommer att publiceras så snart som möjligt efter ansökningsprocessen.
  • Jag vill delta i digiveckan live - var anmäler jag mig? I år sker anmälan till live-dagarna via FCG:s evenemangssida: (länken kommer att uppdateras). Deltagandet är kostnadsfritt.
  • Jag vill delta i digiveckans distansprogram - var anmäler jag mig? En stor del av programmet för den digiveckan kräver ingen registrering - det beror på att vi vill hålla tröskeln för deltagande så låg och enkel som möjligt. Varje del av digiveckan innehåll är ett eget ”evenemang” och en del av temaveckan. Du kan följa i vår evenemangskalender på www.kuntaliitto.fi/tapahtumat och markera de intressanta evenemangen i din kalender. Det finns också ett program med evenemang som kräver anmälan, vilket alltid meddelas i programmet. Vissa av programmen kan också vara riktade till en begränsad krets, t.ex. medlemmar i ett visst nätverk eller enbart kommuner. För dessa krävs registrering. 
  • Kostar det att delta i digiveckan? Det mesta av innehållet i digiveckan är av allmänt intresse och kostnadsfritt för deltagarna. Bidragen till digiveckan väljs ut på grundval av innehåll. Eftersom innehållet och deltagandet produceras av Kommunförbundet och är en ideell verksamhet som är kostnadsfri för deltagarna, betalar vi inga talararvoden eller reseersättningar till talarna.
  • Företag har möjlighet att ha en monter och/eller en presentation vid de avgiftsbelagda live-evenemangen under digiveckan. Dessa avgifter täcker kostnaderna för att organisera evenemanget och är inte avsedda att gå med vinst. För mer information om hur företag kan delta, vänligen kontakta Laura Solaste på FCG. Lauras e-post: laura.solaste(at)fcg.fi och telefon 040-515 4606.
  • Kommer presentationerna att sparas? Det mesta av innehållet under digiveckan är av engångskaraktär och presentationerna bandas i regel inte in. Vi hoppas att människor ska engagera sig i innehållet i digiveckan och att det blir mycket diskussion kring presentationerna - detta kommer inte att hända om presentationerna ses via inspelningar.  
  • Ankomst till onsdagens och torsdagens live-dagar. Adress för Kommunernas hus: Andra linjen 14. Kollektivtrafikförbindleser: Rutten går både från Böle och från centrum från järnvägsstationen. Övriga förbindelser finns i HRT:s ruttguide.

Kommunförbundet förbehåller sig rätten att besluta vilket program som ska ingå i digiveckan och att föreslå ändringar i de inlämnade förslagen för att säkerställa att programmet som helhet fungerar.

Vem kan jag kontakta? För alla frågor som rör Digitala veckan, vänligen skicka ett e-postmeddelande till digiviikko(a)kuntaliitto.fi

Välkommen med!

Kommunförbundets sakkunniga som kan ge mer information

Läs mer om dessa teman

Kaffe med Uffe

En gång per månad bjuder Ulf Stenman, direktör för Kommunförbundet svenska verksamhet på ett virtuellt, aktuellt och spirituellt morgonkaffe på Teams.  
Läs mera: Kaffe med Uffe

Digifika - nätverk för digitalisering

Kommunförbundet arrangerar korta sessioner med presentationer och diskussioner om digitalisering på svenska i nätverket för Digifika.

Mer info om nätverket för digifika.