
Vi betjänar kommunernas personal och förtroendevalda i frågor som gäller deras uppgifter. Om du behöver rådgivning rekommenderar vi att du i första hand skickar din förfrågan via formuläret i vår rådgivningstjänst.
När ett ärende har inletts börjar myndighetens skyldighet att behandla det. Myndigheten är skyldig att behandla ett ärende som har inletts på behörigt sätt och att meddela ett beslut i det. Hur ett förvaltningsärende inleds regleras i 4 kap. i förvaltningslagen.
Ett ärende inleds skriftligen genom att yrkandena jämte grunderna för dem anges. Av en handling som tillställs en myndighet ska framgå vad ärendet gäller. I handlingen ska antecknas avsändarens namn samt de kontaktuppgifter som behövs för att ärendet ska kunna skötas. Med myndighetens samtycke får ett ärende också inledas muntligen.
Ett förvaltningsärende har inletts när
En myndighet som av misstag har tillställts en handling för behandling av ett ärende i vilket myndigheten inte är behörig ska utan dröjsmål överföra handlingen till den myndighet som den anser vara behörig. Handlingens avsändare ska underrättas om överföringen.
Förvaltningslagen kräver i princip inte att handlingen är underskriven. En handling som har kommit in till en myndighet behöver inte kompletteras med en underskrift, om handlingen innehåller uppgifter om avsändaren och det inte finns anledning att betvivla handlingens autenticitet och integritet. Men underskrift är obligatorisk om underskrift krävs enligt någon annan lag.
Om en handling som har tillställts en myndighet är bristfällig, ska myndigheten uppmana avsändaren att komplettera handlingen inom en viss tid, om det är nödvändigt. Handlingens avsändare ska upplysas om hur handlingen ska kompletteras.
En part kan också på eget initiativ komplettera sin ansökan eller någon annan handling som parten har gett in för behandlingen av ett ärende, samt under behandlingens lopp ge in sådana handlingar som behövs för att ärendet ska kunna avgöras. Kompletterande uppgifter kan ges in tills ärendet är avgjort.
Vi betjänar kommunernas personal och förtroendevalda i frågor som gäller deras uppgifter. Om du behöver rådgivning rekommenderar vi att du i första hand skickar din förfrågan via formuläret i vår rådgivningstjänst.
Vi använder alla kommunernas tjänster varje dag, även om du kanske inte ens tänker på det.
Ta reda på mer om kommunernas verksamhet på vår webbplats inför kommunalvalet!
Kommunförbundet erbjuder en mängd olika nätverk för samarbete och utvecklingsarbete inom många olika områden. Bekanta dig med de nätverk som är tvåspråkiga eller där arbetsspråket är svenska.
Kommunförbundet samordnar ett nätverk för översättare i kommunsektorn. Nätverket har också ett diskussions- och mötesforum på Teams.