Nätverk på svenska
Kommunförbundet erbjuder en mängd olika nätverk för samarbete och utvecklingsarbete inom många olika områden. Bekanta dig med de nätverk som är tvåspråkiga eller där arbetsspråket är svenska.
Enligt diskrimineringslagen får ingen diskrimineras på grund av omständigheter som gäller den enskilde som person. Lagen gäller vid rekrytering i såväl offentlig som privat verksamhet. Diskrimineringslagen gäller både rekryteringsbesluten och rekryteringens urvalskriterier. Sådana personliga omständigheter som inte inverkar på förmågan att utföra uppgiften är inte tillåtna valkriterier. Arbetsgivaren ska med andra ord behandla de sökande jämlikt.
Arbetsgivaren har rätt att behandla arbetssökande olika om särbehandling kan motiveras på så sätt som lagen förutsätter. Särbehandlingen kan motiveras om den föranleds av verkliga och avgörande krav som gäller arbetsuppgifternas art och utförande. Särbehandlingen ska också vara rimlig i proportion till syftet. Särbehandling på grund av ålder eller boningsort är dessutom berättigad, om särbehandlingen har ett objektivt och befogat syfte som gäller sysselsättningspolitik eller arbetsmarknad eller om särbehandlingen beror på åldersgränser som enligt lag utgör en förutsättning för att erhålla pensionsförmåner och förmåner vid arbetsoförmåga.
I praktiken kan det vara svårt att bedöma vad som enligt lagen avses med legitim grund för särbehandling. Diskrimineringslagen ger inte klart besked eller exempel på fall där man kunde prioritera en kommuninvånare i rekryteringen. Särbehandling är möjlig om den kan motiveras på så sätt som lagen förutsätter. Särbehandling kan således vara möjlig om den motiveras med arbetskraftspolitiska mål eller om den stöder målen för arbetsmarknaden. Exempelvis kommunens strävan att i enlighet med kommunallagen (410/2015) främja sina invånares välfärd kan utgöra en godtagbar grund för att särbehandla personer på grund av deras bostadsort. Kommunens roll när det gäller att sysselsätta arbetslösa och erbjuda arbetsmarknadsåtgärder kunde utgöra en godtagbar grund för prioritering av kommuninvånare. Observera att lagen förutsätter jämlik behandling, arbetsgivaren kan inte i all rekrytering prioritera den egna kommunens invånare.
Till arbetsgivarens uppgifter hör att främja jämlikheten och att göra upp en likabehandlingsplan. Om kommunen eller samkommunen som arbetsgivare anser det nödvändigt att prioritera egna kommuninvånare vid rekrytering finns det skäl att skriva in det i likabehandlingsplanen. När likabehandlingsplanen utarbetas ska också de legitima grunderna för särbehandling beaktas.
Diskrimineringslagen från år 2015 möjliggör positiv särbehandling av den egna kommunens invånare. Särbehandling är möjlig endast om den kan motiveras på så sätt som lagen förutsätter. Innan lagen trädde i kraft tog biträdande justitiekanslern ställning till diskriminering vid rekrytering.
Det finns anledning att beakta nämnda avgöranden i rekryteringen. Huvudregeln är fortfarande att alla sökande ska behandlas jämlikt och att den egna kommunens invånare inte prioriteras. Men lagen ger kommunen en möjlighet att särbehandla kommuninvånare om behandlingen kan motiveras på så sätt som lagen förutsätter. Arbetsgivaren måste noggrant överväga om grunderna för särbehandling uppfylls vid rekrytering.
Kommunala arbetsmarknadsverkets jurister ger mera information om tolkning av diskrimineringslagen
Anne Kiiski
Lauri Niittylä
Henrika Nybondas-Kangas
Kommunförbundet erbjuder en mängd olika nätverk för samarbete och utvecklingsarbete inom många olika områden. Bekanta dig med de nätverk som är tvåspråkiga eller där arbetsspråket är svenska.
Kommunförbundet samordnar ett nätverk för översättare i kommunsektorn. Nätverket har också ett diskussions- och mötesforum på Teams.