EU:s digitaliserings- och datalagstiftning för kommunsektorn

En av Europeiska kommissionens viktigaste prioriteringar för 2019–2024 har varit Europas digitala beredskap (”A Europe fit for the digital age”). Syftet är att digitaliseringen ska tjäna människor och företag samt att sträva efter att Europa är koldioxidneutralt före 2050.

Kommissionen utnämnde det här decenniet till Europas ”digitala decennium” med fokus på data, teknik och infrastruktur. EU vill stärka den inre marknaden och få data i omlopp. Europeiska kommissionen offentliggjorde i februari 2022 en datastrategi vars mål var att ”se till att EU går i spetsen för ett datadrivet samhälle.

EU vill skapa en inre marknad för data, där data som inte är personuppgifter kan flöda fritt mellan länder och sektorer och användas av företag, forskare och förvaltningar i hela EU på lika villkor”. De gemensamma europeiska dataområdena som anges i datastrategin drivs framåt, vart och ett i sin egen takt.

En nyhet är också den europeiska digitala identitetsplånboken där man i digitalt format kan uppvisa bevismaterial så att endast nödvändig information visas. Till exempel vid intygande av ålder visas den åldersrelaterade informationen i plånboken, till exempel som ett elektroniskt körkort. Tanken är att plånboken ska utvidgas till att även visa och förmedla egna uppgifter och på så sätt effektivisera till exempel ärendehanteringsprocesser. Plånboken är frivillig för användaren men kommunerna ska godkänna plånboken i sina egna kanaler.

Kommunförbundet har för åren 2024–2025 utarbetat en arbetshelhet om EU:s digitaliserings- och datalagstiftning vars mål är att bland annat skapa en helhetsbild av EU:s digitaliserings- och datalagstiftning samt kommunikationsmaterial och vad dessa innebär för kommunsektorn. Dessutom planeras intervjuer och workshoppar med olika scenarier samt utarbetande av intressebevakningen som kommuniceras till EU:s beslutsfattare. I arbetet bedrivs ett nära samarbete med intressentgrupperna som ansvarar för genomförandet av lagstiftningen.

Arbetet utförs tillsammans med representanterna för kommunsektorn och med ett temporärt nätverk som verktyg.

Varför utförs arbetet?

På fyra år har det redan utarbetats en stor mängd lagstiftningar som ska genomföras och reformer som främjar informationsflödet, såsom den ovan nämnda europeiska digitala identitetsplånboken och de gemensamma europeiska dataområdena. Först i och med genomförandet börjar vi förstå vilka möjligheter eller hinder dessa medför för kommunerna i fråga om tillgången till, hanteringen, öppnandet och användningen av data/information.

Kommunerna står närmast medborgarna och producerar många både lagstadgade och frivilliga tjänster i Finland. Kommunerna behandlar, administrerar, lagrar och skapar mycket data genom vilka vi kan utveckla bland annat människocentrerade och proaktiva tjänster. Även om de förordningar som sammanställts tidigare är mer möjliggörande än förpliktande är det bra att få klarhet i redan befintlig lagstiftning för att förstå vad som behöver regleras eller ändras i framtiden.

De nya ledamöterna i Europaparlamentet inledde sitt arbete hösten 2024 och kommissionen inleder sitt i början av 2025. Målet med projektet är att med kommunerna formulera ett gemensamt budskap om hur kommunerna ska beaktas i fortsättningen och vilka lösningar som fungerar och inte fungerar i kommunerna när det gäller lagstiftning om informationsflödet.

När betydelsen av data ökar blir det allt viktigare för kommunerna att detta budskap hörs i EU:s beslutsfattande. De kommande åren medför sannolikt en uppdatering av EU:s datastrategi, kanske ny lagstiftning eller öppnande av tidigare författningar eller direktiv.

Vi sammanställer kontinuerligt information om lagstiftningarna på webbplatsen.

Mål för 2024–2025

Kuva, joka sisältää kohteen teksti, kuvakaappaus, Fontti, Tulostaminen</p>
<p>Kuvaus luotu automaattisesti

Kom med och gör din stads/kommuns röst hörd i arbetet

Vi vill ha med personer från städer och kommuner som arbetar med digitalisering, informationsflöden och utnyttjande av information.

I och med projektet ordnas olika intervjuer och workshoppar i ämnet. Till dessa kommer vi att bjuda in deltagare från olika organisationer. Vi kommer också att informera om olika evenemang via kanalen.

Resultat, material och samarbetsdiskussion ökar kommunernas kompetensutveckling och förståelse för EU-påverkan.

Anmäl dig till nätverket genom att kontakta Jaana Jormanainen (jaana.jormanainen(at)kuntaliitto.fi).

Kommunförbundets sakkunniga som kan ge mer information

Jaana Nevalainen
  • Sakkunnig-, intressebevaknings- och utvecklingsuppgifter i synnerhet för att möjliggöra interoperabilitet och utnyttjande av information i kommunerna.
  • Den offentliga förvaltningens informationsflöden, informationslager och utnyttjande av information.
  • EU-intressebevakning och samarbete inom digitaliserings- och datafrågor.
  • Projektet EU:s digitaliserings- och datalagstiftning ur kommunsektorns perspektiv och temanätverket.

Kommunförbundets Brysselkontor

Sedan 1992 har Kommunförbundet ett kontor i Bryssel. Målet med vår EU-intressebevakning är att trygga och utveckla verksamhetsförutsättningarna för kommunerna i Finland.
Kommunförbundets Brysselkontor

Kaffe med Uffe

En gång per månad bjuder Ulf Stenman, direktör för Kommunförbundet svenska verksamhet på ett virtuellt, aktuellt och spirituellt morgonkaffe på Teams.
Läs mera: Kaffe med Uffe

Digifika - nätverk för digitalisering

Kommunförbundet arrangerar korta sessioner med presentationer och diskussioner om digitalisering på svenska i nätverket för Digifika.

Mer info om nätverket för digifika.