Kommunernas skyldigheter
- Godta EUDI-plånboken som ett av de elektroniska identifieringsmedlen när stark autentisering krävs (OBS! görs via Suomi.fi-identifiering)
Plånboken kan också användas mer omfattande. Om kommunerna så önskar ska de också:
- Identifiera huruvida de har sådant material utfärdat av kommunen (till exempel av miljöinspektören) som skulle vara ändamålsenligt att inkludera i plånboken.
- Överväga i fråga om digitala och gränsöverskridande tjänster om användningen av EUDI-plånboken kan stödja utvecklingen av service och bidra till smidiga tjänster i kommunen.
- Identifiera om företag eller offentliga aktörer har material eller registeruppgifter som det är bra att ha tillgång till i kommunen via EUDI-plånboken och informera de ansvariga om detta.
Kommande skyldigheter för kommunerna
Om stark elektronisk identifiering krävs för att använda kommunens webbtjänst, måste även EUDI-plånböcker som erbjuds enligt den reviderade eIDAS-förordningen accepteras för identifiering. Detta sker genom Suomi.fi-identifiering. Skyldigheten gäller inte tjänster som kräver fysiska besök.
Kundtjänster där den europeiska identitetsplånboken används måste registreras. Registreringen sker via ett registreringsgränssnitt. För att plånboken ska kunna användas till exempel i fråga om stark elektronisk underskrift på godkänd nivå eller elektroniska intyg krävs registrering. Det gäller både e-tjänster och tjänster i samband med fysiska besök. I samband med registreringen ska man bland annat uppge det planerade användningsändamålet.
Tills vidare är det inte känt (hösten 2024) vilken myndighet som ska ansvara för registreringen.
Annan frivillig användning av EUDI-plånboken
Ur kommunernas synvinkel gör EUDI-plånboken det möjligt att tillhandahålla olika intyg och tillstånd digitalt samt att godkänna kommuninvånarnas elektroniska intyg och underskrifter i olika situationer. Det är därför möjligt för kommunen att i digitalt format tillhandahålla de validerade personuppgifter och intyg som kommunen samlar in och utfärdar för personer. Till exempel examensbevis eller bibliotekskort kan i fortsättningen erbjudas som en del av plånboksapplikationen. I första hand bereds en digital identitetshandling för EUDI-plånboken.
Godkännandet av en digital identitetshandling kräver vissa åtgärder av kommunen om den vill möjliggöra identifiering med hjälp av EUDI-plånboken också för de kunder som sköter ärenden vid ett fysiskt verksamhetsställe. Genom EUDI-plånboken skulle det vara möjligt för en person som flyttar till kommunen att sköta sina ärenden elektroniskt i kommunen redan innan flytten, även från ett annat EU-land.
Ur användarens synvinkel stärker plånboken möjligheten att hantera de egna uppgifterna. Användaren kan som regel till exempel själv besluta vilka uppgifter i plånboken han eller hon delar och till vem. I en situation där man behöver bevisa sin myndighetsålder, skulle användaren kunna verifiera att hen har en viss ålder utan att visa hela sitt födelsedatum. I stället för att fylla i pappersblanketter skulle användaren kunna ge sitt samtycke till informationsutbyte mellan olika myndigheter via plånboksappen, till exempel om sina inkomstuppgifter och sin arbetshistorik.
Medlemsländerna är skyldiga att tillhandahålla primära uppgifter från offentliga register i den digitala plånboken, såsom adress, ålder, medborgarskap, yrkeskvalifikationer och befogenheter. Uppgifterna listas i bilaga VI i förordningen. Om de bekräftade uppgifterna, tillstånden eller intygen (attribut) som gäller användaren baserar sig på källor eller register inom den offentliga sektorn, ska tjänsteleverantören kunna kontrollera uppgifterna elektroniskt från den ursprungliga källan eller direkt från registret eller med hjälp av nationellt erkända leverantörer av förmedlingstjänster. Detta har samband med ovannämnda skyldighet att registrera de ärendehanteringstjänster som utnyttjar den europeiska identitetsplånboken.
EUDI-plånboken kan användas inte bara av privatpersoner utan även för att hantera och visa tillstånd och bevis som rör organisationer. Också kommunen och kommunens anställda har bevis som gäller dem, såsom bygglov, miljöinspektörens bevis eller arbetsgivares tillstånd. Det kommer också att vara möjligt att använda organisationens EUDI-plånboksapplikation för att underlätta ärenden som sköts på kommunens vägnar.