EU:s digitaliserings- och datalagstiftning och kommunsektorn

Den reviderade eIDAS-förordningen och kommunsektorn

På denna webbplats finns information om revideringen av eIDAS-förordningen i fråga om att stärka den europeiska ramen för digital identitet. Den reviderade förordningen trädde i kraft 20.5.2024. Förkortningen eIDAS kommer av orden electronic IDentification, Authentication and trust Services. 

Genom den reviderade förordningen genomförs målet att främja digitaliseringen i Europa och öka interoperabiliteten. Målet är att främja e-tjänster och säker identifiering genom enhetliga förfaranden både inom och mellan EU:s medlemsländer. 

Det viktigaste i reformen är EUDI-plånboken (EU Digital Identity Wallet), dvs. en europeisk e-identitetsplånbok. Det är en mobilapplikation som bland annat gör det möjligt att styrka identiteten och olika bekräftade uppgifter om användaren elektroniskt. På så sätt underlättas kontakter med myndigheter i hemlandet och i EU:s medlemsländer. Ibruktagandet av en EUDI-plånbok är frivilligt för medborgarna och ersätter inte tidigare identifieringsmetoder. Medlemsländerna ska senast under 2026 tillhandahålla en plånbok som uppfyller kraven i förordningen. 

Öppna alla

Nytt i förordningen bl.a. den europeiska e-identitetsplånboken

Den ursprungliga eIDAS-förordningen om elektronisk identifiering och betrodda tjänster för elektroniska transaktioner på den inre marknaden trädde i kraft 2014 och dess bestämmelser förblir i stor utsträckning i kraft. Förordningen innehåller även i fortsättningen bestämmelser om elektroniska identifieringssystem samt om de krav som ställs på elektroniska betrodda tjänster och om skyldigheterna för dem som tillhandahåller dem. Betrodda tjänster enligt förordningen är elektroniska underskrifter och stämplar, elektroniska tidsstämplingar, elektroniska tjänster för rekommenderade leveranser och certifikattjänster för autentisering av webbplatser. Målet har varit att öka förtroendet för gränsöverskridande elektronisk interaktion och skapa en säker ram för digital identitet och autentisering. 

Den reviderade eIDAS-förordningen trädde i kraft 20.5.2024. Den omarbetade förordningen breddar den tidigare regleringen och fastställer gemensamma regler för den europeiska e-identitetsplånboken. EU:s medlemsländer är i och med förordningen skyldiga att erbjuda minst en e-identitetsplånbok som uppfyller kraven i förordningen. En tjänst som anmälts av ett medlemsland ska godkännas också i de övriga EU-medlemsländerna. Plånboksapplikationen ska tillhandahållas senast i november 2026, två år efter det att kommissionens tekniska genomförandeakter har färdigställts. 

En plånbok som uppfyller kraven i förordningen ska möjliggöra tre olika funktioner: 

  1. elektronisk identifiering 
  2. styrkande av bekräftade uppgifter om användaren samt
  3.  
  4. elektronisk underskrift eller stämpel. 

Plånboken innehåller element från den tidigare regleringen (gränsöverskridande stark elektronisk identifiering, elektronisk underskrift på godkänd nivå) samt nya element som elektroniska attributsintyg. Med elektroniskt attributsintyg (nedan kallade elektroniska intyg) avses ett intyg i elektronisk form som gör det möjligt att verifiera uppgifter eller tillstånd (attribut) som gäller en individ eller organisation.

I EUDI-plånboken kan användarna lagra de uppgifter de vill ha där, på samma sätt som i en vanlig plånbok. I första hand skapas en digital identitetshandling i plånboken, och därefter plånbokens övriga egenskaper. Målet är att införa elektroniska intyg i plånboken, som t.ex. körkort, intressebevakningsfullmakt eller uppgifter om yrkeskvalifikationer och utbildning. Med plånboksapplikationen kan användaren också identifiera sig, använda elektroniska underskrifter och besluta om delning av de egna uppgifterna vid användningen av e-tjänster eller tjänster som kräver fysiska besök. EUDI-plånboken är det mest centrala tillägget i förordningen jämfört med tidigare förordning.

Den reviderade förordningen innehåller bestämmelser förutom om EUDI-plånboken också om utveckling av tjänsten för gränsöverskridande identitetsmatchning samt om gemensamma krav på vissa betrodda tjänster som gör det möjligt att tillhandahålla elektroniska format för personuppgifter och intyg. Det finns också nya bestämmelser om elektroniska arkiveringstjänster och elektroniska liggare. Förvaltning av anordningar för skapande av elektroniska underskrifter och stämplar på distans har fogats till förordningens tillämpningsområde och regleringen om kvalificerade certifikat för autentisering av webbplatser har breddats.

På vilket sätt gäller den reviderade eIDAS-förordningen kommunerna?

Kommunernas skyldigheter

  1. Godta EUDI-plånboken som ett av de elektroniska identifieringsmedlen när stark autentisering krävs (OBS! görs via Suomi.fi-identifiering)

Plånboken kan också användas mer omfattande. Om kommunerna så önskar ska de också:

  1. Identifiera huruvida de har sådant material utfärdat av kommunen (till exempel av miljöinspektören) som skulle vara ändamålsenligt att inkludera i plånboken.
  2. Överväga i fråga om digitala och gränsöverskridande tjänster om användningen av EUDI-plånboken kan stödja utvecklingen av service och bidra till smidiga tjänster i kommunen.
  3. Identifiera om företag eller offentliga aktörer har material eller registeruppgifter som det är bra att ha tillgång till i kommunen via EUDI-plånboken och informera de ansvariga om detta. 

Kommande skyldigheter för kommunerna

Om stark elektronisk identifiering krävs för att använda kommunens webbtjänst, måste även EUDI-plånböcker som erbjuds enligt den reviderade eIDAS-förordningen accepteras för identifiering. Detta sker genom Suomi.fi-identifiering. Skyldigheten gäller inte tjänster som kräver fysiska besök. 

Kundtjänster där den europeiska identitetsplånboken används måste registreras. Registreringen sker via ett registreringsgränssnitt. För att plånboken ska kunna användas till exempel i fråga om stark elektronisk underskrift på godkänd nivå eller elektroniska intyg krävs registrering. Det gäller både e-tjänster och tjänster i samband med fysiska besök. I samband med registreringen ska man bland annat uppge det planerade användningsändamålet.

Tills vidare är det inte känt (hösten 2024) vilken myndighet som ska ansvara för registreringen.

Annan frivillig användning av EUDI-plånboken

Ur kommunernas synvinkel gör EUDI-plånboken det möjligt att tillhandahålla olika intyg och tillstånd digitalt samt att godkänna kommuninvånarnas elektroniska intyg och underskrifter i olika situationer. Det är därför möjligt för kommunen att i digitalt format tillhandahålla de validerade personuppgifter och intyg som kommunen samlar in och utfärdar för personer. Till exempel examensbevis eller bibliotekskort kan i fortsättningen erbjudas som en del av plånboksapplikationen. I första hand bereds en digital identitetshandling för EUDI-plånboken. 

Godkännandet av en digital identitetshandling kräver vissa åtgärder av kommunen om den vill möjliggöra identifiering med hjälp av EUDI-plånboken också för de kunder som sköter ärenden vid ett fysiskt verksamhetsställe. Genom EUDI-plånboken skulle det vara möjligt för en person som flyttar till kommunen att sköta sina ärenden elektroniskt i kommunen redan innan flytten, även från ett annat EU-land.

Ur användarens synvinkel stärker plånboken möjligheten att hantera de egna uppgifterna. Användaren kan som regel till exempel själv besluta vilka uppgifter i plånboken han eller hon delar och till vem. I en situation där man behöver bevisa sin myndighetsålder, skulle användaren kunna verifiera att hen har en viss ålder utan att visa hela sitt födelsedatum. I stället för att fylla i pappersblanketter skulle användaren kunna ge sitt samtycke till informationsutbyte mellan olika myndigheter via plånboksappen, till exempel om sina inkomstuppgifter och sin arbetshistorik.

Medlemsländerna är skyldiga att tillhandahålla primära uppgifter från offentliga register i den digitala plånboken, såsom adress, ålder, medborgarskap, yrkeskvalifikationer och befogenheter. Uppgifterna listas i bilaga VI i förordningen. Om de bekräftade uppgifterna, tillstånden eller intygen (attribut) som gäller användaren baserar sig på källor eller register inom den offentliga sektorn, ska tjänsteleverantören kunna kontrollera uppgifterna elektroniskt från den ursprungliga källan eller direkt från registret eller med hjälp av nationellt erkända leverantörer av förmedlingstjänster. Detta har samband med ovannämnda skyldighet att registrera de ärendehanteringstjänster som utnyttjar den europeiska identitetsplånboken.

EUDI-plånboken kan användas inte bara av privatpersoner utan även för att hantera och visa tillstånd och bevis som rör organisationer. Också kommunen och kommunens anställda har bevis som gäller dem, såsom bygglov, miljöinspektörens bevis eller arbetsgivares tillstånd. Det kommer också att vara möjligt att använda organisationens EUDI-plånboksapplikation för att underlätta ärenden som sköts på kommunens vägnar. 

Nationella aktörer

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (MDB) i Finland utvecklar en eIDAS-certifierad plånbok och utfärdande av uppgifter för personidentifiering. Även aktörer inom den privata sektorn i Finland har möjlighet att utveckla och tillhandahålla plånböcker i enlighet med den reviderade eIDAS-förordningen. Förordningen begränsar inte antalet plånböcker som erbjuds i medlemsländerna. Användaren kan i fortsättningen, om han eller hon så önskar, använda både MDB:s plånbok och den privata sektorns plånbok. Användaren kan till exempel i sin arbetstelefon ha en plånbok med elektroniska intyg som hänför sig till arbetet, och i sin privattelefon en eller flera plånböcker där övriga personliga elektroniska intyg förvaras. 

Findynet är en samarbetsorganisation utan vinstsyfte som inrättats av aktörer inom den offentliga och privata sektorn och som erbjuder lösningar som tekniskt sett är kompatibla med eIDAS-förordningen. Findynet utvecklar till exempel verktyg för delning av elektroniska intyg och för samtyckeshantering som kan användas genom den digitala plånboken. Findynet erbjuder eIDAS-utbildning och hjälper till med att planera användningen av digitala identitetsplånböcker och elektroniska intyg samt att kartlägga eIDAS-kompatibla lösningar. Intresserade av e-identitetslösningar kan delta bland annat i Findynets forum (Ekosysteeemi- ja yhteistyöfoorumi eller Teknologiafoorumi).

Det nationella genomförandet kräver att tekniska lösningar utvecklas och att roller och ansvar i anslutning till dem fastställs. Finansministeriet samordnar fullgörandet av och beredningen av skyldigheterna i enlighet med den reviderade eIDAS-förordningen. Ett projekt har tillsatts för mandatperioden 26.4.2024—31.12.2026.

Cybersäkerhetscentret vid Transport- och kommunikationsverket Traficom övervakar betrodda tjänster och beviljar dem godkänd status. Kvalificerade betrodda tjänster ingår i nationella förteckningar över betrodda tjänster (trusted list) som är giltiga i alla EU:s medlemsländer. På Cybersäkerhetscentrets webbplats finns mer information och en nationell förteckning över kvalificerade tillhandahållare av betrodda tjänster .

eIDAS-förordningens förhållande till övrig lagstiftning

I och med att plånboken är användbar i många sammanhang kan det också gagna den övriga digitaliseringen. Gränsöverskridande tjänster mellan medlemsländerna bör ta hänsyn till interoperabilitet, till exempel i enlighet med förordningen om ett interoperabelt Europa. EUDI-plånboken förverkligar målen i förordningen om att främja gränsöverskridande informationsutbyte när offentliga tjänster tillhandahålls. Användningen av plånboken stöder dessutom målen i förordningen om en gemensam digital ingång (SDG-förordningen) och systemet för bevisutbyte (Once-Only Technical system, OOTS). 

För att uppfylla och tillämpa förpliktelserna i eIDAS-förordningen behövs också kompletterande nationell lagstiftning.

EU:s digitaliserings- och datalagstiftning och kommunsektorn

Kommunförbundet har inlett ett projekt som utreder EU:s digitaliserings- och datalagstiftning inom kommunsektorn. Projektet som pågår fram till 2025 tar också fram förtydligande material om övrig lagstiftning, med fokus på vad de olika författningarna innebär för kommunerna. Dessutom ordnas hösten 2024 intervjuer och workshoppar för kommunsektorn. Om er kommun eller stad har funderingar kring liknande frågor är ni välkomna med i nätverket för projektet. 

Anvisningar och ytterligare information finns på webbsidan EU:s digitaliserings- och datalagstifning för kommunsektorn.

Användbara länkar

Kommunförbundets sakkunniga som kan ge mer information

Jaana Nevalainen
Ansvarsområden
  • Sakkunnig-, intressebevaknings- och utvecklingsuppgifter i synnerhet för att möjliggöra interoperabilitet och utnyttjande av information i kommunerna.
  • Den offentliga förvaltningens informationsflöden, informationslager och utnyttjande av information.
  • EU-intressebevakning och samarbete inom digitaliserings- och datafrågor.
  • Projektet EU:s digitaliserings- och datalagstiftning ur kommunsektorns perspektiv och temanätverket.
Niina Erkkilä
Ansvarsområden
  • behandling, analys och visualisering av resultat från digitaliseringskartläggningen, stöd för specialsakkunniga.
  • biträdande uppgifter i projekt inom EU:s digitaliserings- och datalagstiftning.
  • biträdande uppgifter i teamets kommunikation, mindre utredningsuppgifter, ordnande av evenemang, nätverksadministration, m.m.
  • stöduppgifter i nätverksadministration samt övriga biträdande administrativa uppgifter.
Läs mer om dessa teman

Kommunförbundets Brysselkontor

Sedan 1992 har Kommunförbundet ett kontor i Bryssel. Målet med vår EU-intressebevakning är att trygga och utveckla verksamhetsförutsättningarna för kommunerna i Finland. 
Kommunförbundets Brysselkontor

Kaffe med Uffe

En gång per månad bjuder Ulf Stenman, direktör för Kommunförbundet svenska verksamhet på ett virtuellt, aktuellt och spirituellt morgonkaffe på Teams.  
Läs mera: Kaffe med Uffe

Digifika - nätverk för digitalisering

Kommunförbundet arrangerar korta sessioner med presentationer och diskussioner om digitalisering på svenska i nätverket för Digifika.

Mer info om nätverket för digifika.