Förordningen om ett Interoperabelt Europa innehåller några skyldigheter som det är bra att beakta i kommunen:
- Delning av interoperabilitetslösningar med öppen källkod på vissa villkor
- Utförande av en interoperabilitetsbedömning om den lokala myndigheten genom eget beslut genomför digitala gränsöverskridande tjänster
- Möjliggörande av deltagande i utbildning för personal inom vissa ansvarsområden
Delning av interoperabilitetslösningar (artikel 4)
Lokala myndigheter är skyldiga att på vissa villkor dela interoperabilitetslösningar med öppen källkod som stöder transeuropeiska digitala offentliga tjänster, om sådana har utvecklats i kommunen. Skyldigheten att dela interoperabilitetslösningar gäller inte situationer som inbegriper tredje parts immateriella rättigheter eller där den begärda lösningen inte hänför sig till skötseln av en offentlig uppgift. På motsvarande sätt kan en lokal myndighet begära att en annan myndighet, dvs. en unionsentitet eller en offentlig myndighet i en annan medlemsstat delar den lösning med öppen källkod som den har utvecklat. Den nya portalen för ett interoperabelt Europa kan således även användas för egna behov genom att söka goda exempel på genomförda interoperabilitetslösningar.
Interoperabilitetsbedömning (artikel 3)
Största delen av de transeuropeiska digitala offentliga tjänsterna regleras genom EU-lagstiftning och tillhandahålls och hanteras i Finland huvudsakligen av statliga myndigheter. I situationer där en lokal myndighet genom eget beslut, dvs. i praktiken genom ett avtal mellan två parter, genomför gränsöverskridande digitala offentliga tjänster är det dock bra att beakta skyldigheten att utföra en interoperabilitetsbedömning enligt förordningen om ett interoperabelt Europa.
Om en kommun genom eget beslut tillhandahåller en gränsöverskridande digital offentlig tjänst i samarbete med en kommun eller myndighet i en annan medlemsstat, ska en interoperabilitetsbedömning utföras när ett sådant beslut planeras. En interoperabilitetsbedömning ska också utföras när en kommuns befintliga, gränsöverskridande offentliga digitala tjänst uppdateras väsentligt. Bedömningen ska alltså utföras innan kommunen fattar beslut om nya eller väsentligt ändrade bindande krav. Med bindande krav avses enligt definitionen i förordningen skyldighet, förbud, villkor, kriterium eller gräns av rättslig, organisatorisk, semantisk eller teknisk art som fastställs av en unionsentitet eller en offentlig myndighet avseende en eller flera transeuropeiska digitala offentliga tjänster och som har inverkan på gränsöverskridande interoperabilitet.
Bedömningen ska innehålla de uppgifter som anges i bilagan till förordningen (Förordning - EU - 2024/903 - EN - EUR-Lex) och den ska vara i maskinläsbart format. Kommissionen tillhandahåller tekniska verktyg som kan användas för att utföra bedömningen och rapportera resultaten på portalen för ett interoperabelt Europa.
En kommun kan också vara delaktig i interoperabilitetsbedömningar som utförs av kommissionen eller nationellt av ett ministerium. Kommunerna ska då lämna uppgifter i samband med bedömningen med beaktande av tredje parters rättsskydd. Det är bra att beakta att det till skillnad från exempelvis det nationella bedömningsförfarandet enligt informationshanteringslagen inte ingår något krav på separat utlåtande om interoperabilitetsbedömningarna i förordningen om ett interoperabelt Europa.
Utförda bedömningar ska publiceras på kommunens webbplats och skickas till portalen för ett interoperabelt Europa (Interoperable Europe Portal) som upprätthålls av Europeiska kommissionen och till styrelsen för ett interoperabelt Europa. Kommissionen publicerade anvisningar om bedömningarna på engelska i december 2024. Anvisningarna innehåller också de första anvisningarna om hur bedömningen ska lämnas in och de blir senare även tillgängliga på andra officiella EU-språk.
Om kommunen har befintliga gränsöverskridande tjänster behöver interoperabilitetsbedömningen inte utföras retroaktivt, utan först när en betydande ändring har gjorts i dem. Enbart underhållsåtgärder, säkerhetsuppdateringar eller tekniska uppdateringar eller anskaffning av standardiserade ICT-verktyg förutsätter nödvändigtvis inte en interoperabilitetsbedömning eftersom de i allmänhet inte påverkar den gränsöverskridande interoperabiliteten, dvs. ställer krav på andra aktörer.
En interoperabilitetsbedömning behöver inte utföras om en bedömning avseende bindande krav har gjorts en gång eller om lösningar som tillhandahålls av EU används. Man kan även använda portalen för ett interoperabelt Europa för egna behov genom att bekanta sig med redan delade interoperabilitetsbedömningar och söka efter välfungerande exempel där.
Möjliggörande av deltagande i utbildning (artikel 13)
Förordningen förpliktar offentliga myndigheter att tillhandahålla utbildning om interoperabilitet för sin personal som har ett strategiskt eller operativt ansvar för de transeuropeiska digitala tjänsterna. Kommunen ska bedöma vad detta ansvar är för kommunens aktörer och om skyldigheten ska fullgöras för deras del. Förordningen förutsätter dock inte att utbildning ordnas för personalen, utan att personalen ges möjlighet att delta i utbildning i ämnet som till exempel ordnas av kommissionen. Kommissionen är skyldig att ordna och tillhandahålla utbildning till medlemsstaterna.