
Kommunen fixar!
Vi använder alla kommunernas tjänster varje dag, även om du kanske inte ens tänker på det.
Ta reda på mer om kommunernas verksamhet på vår webbplats inför kommunalvalet!
Utgångspunkten är att en arbetstagares e-postkommunikation är konfidentiell. I 10 § 2 mom. i grundlagen finns bestämmelser om konfidentiell kommunikation och enligt dessa är brev- och telefonhemligheten samt hemligheten i fråga om andra förtroliga meddelanden okränkbar.
Bestämmelser om särskilda villkor för att arbetsgivaren ska ha rätt att hämta och öppna e-postmeddelanden som hör till arbetstagaren finns i lagen om integritetsskydd i arbetslivet (759/2004, finlex.fi), framför allt i kapitel 6. Utgångspunkten för hämtningen och öppnandet är arbetstagarens samtycke eller en fullmakt från arbetstagaren. Under vissa förutsättningar tillåter lagen ändå dessa åtgärder också då arbetstagaren permanent är förhindrad att utföra sina arbetsuppgifter och inte kan ge sitt samtycke. Följande anvisningar fokuserar främst på en sådan situation. I praktiken är skälet oftast att en arbetstagare plötsligt avlidit.
Även om lagen endast behandlar e-postmeddelanden kan samma principer tillämpas också då annat datamaterial hämtas och öppnas. Kommunala spelregler för hanteringen av dessa material bör utarbetas på förhand.
Utöver integritetsskyddet kan det vara nödvändigt att granska olika datamaterial också ur till exempel upphovsrättssynpunkt.
Utöver bestående hinder är en allmän förutsättning för att inleda en process att det är nödvändigt för arbetsgivaren att få vetskap om meddelanden som hör till arbetsgivaren för att kunna slutföra förhandlingar i anslutning till sin verksamhet, betjäna kunder eller i övrigt trygga sina funktioner. Vidare förutsätts det att arbetstagaren sköter uppgifterna självständigt för arbetsgivarens räkning, dvs. ärendet i meddelandet sköts inte samtidigt av flera personer. Arbetsgivaren har då inte heller något system med hjälp av vilket de ärenden som arbetstagaren sköter och behandlingsskedena för dessa registreras eller på annat sätt kan utredas. Därtill är det på grund av arbetstagarens uppgifter och de ärenden som är anhängiga uppenbart att meddelanden som hör till arbetsgivaren har skickats eller mottagits. Ytterligare en förutsättning är att arbetsgivaren har skött sin omsorgsplikt enligt 18 § i lagen. Alla dessa förutsättningar måste uppfyllas innan arbetsgivaren kan hämta eller öppna meddelanden.
Processen för hämtning och öppnande har flera skeden som beskrivs väl i lagen.
Även om lagen endast behandlar e-postmeddelanden kan samma principer tillämpas också då annat datamaterial hämtas och öppnas. Kommunala spelregler för hanteringen av dessa material bör utarbetas på förhand.
Utöver integritetsskyddet kan det vara nödvändigt att granska olika datamaterial också ur till exempel upphovsrättssynpunkt.
Utöver bestående hinder är en allmän förutsättning för att inleda en process att det är nödvändigt för arbetsgivaren att få vetskap om meddelanden som hör till arbetsgivaren för att kunna slutföra förhandlingar i anslutning till sin verksamhet, betjäna kunder eller i övrigt trygga sina funktioner. Vidare förutsätts det att arbetstagaren sköter uppgifterna självständigt för arbetsgivarens räkning, dvs. ärendet i meddelandet sköts inte samtidigt av flera personer. Arbetsgivaren har då inte heller något system med hjälp av vilket de ärenden som arbetstagaren sköter och behandlingsskedena för dessa registreras eller på annat sätt kan utredas. Därtill är det på grund av arbetstagarens uppgifter och de ärenden som är anhängiga uppenbart att meddelanden som hör till arbetsgivaren har skickats eller mottagits. Ytterligare en förutsättning är att arbetsgivaren har skött sin omsorgsplikt enligt 18 § i lagen. Alla dessa förutsättningar måste uppfyllas innan arbetsgivaren kan hämta eller öppna meddelanden.
När arbetsgivaren på det sätt och under de förutsättningar som beskrivs ovan har utrett och kommit fram till att meddelandet uppenbarligen hör till arbetsgivaren kan meddelandet också öppnas då det hämtats. Nödvändigheten att öppna ska dock bedömas på nytt i det här skedet, dvs. det måste vara fråga om ett meddelande som är nödvändigt för arbetsgivaren att få vetskap om för att kunna slutföra förhandlingar i anslutning till sin verksamhet, betjäna kunder eller i övrigt trygga sina funktioner.
Dessutom förutsätter lagen att man före öppnandet försöker klargöra innehållet genom att kontakta meddelandets avsändare eller mottagaren av meddelanden som sänts. Om detta inte lyckas ger arbetsgivaren två personer i uppdrag att öppna meddelandena. En av personerna ska naturligtvis ha tekniska möjligheter att genomföra uppgiften.
En rapport om öppnandet ska utarbetas och undertecknas av personerna som deltagit i öppnandet. Av rapporten ska framgå
Ett öppnat meddelande ska sparas och uppgifter om meddelandets innehåll och avsändare får inte behandlas i större omfattning än vad som är nödvändigt för syftet med öppnandet av meddelandet. Personerna som behandlar uppgifterna får inte röja meddelandets innehåll för utomstående medan arbetsavtalsförhållandet pågår eller efter att det har upphört.
Viktigast i en organisations informationshantering som helhet är att det finns klara och gemensamt överenskomna principer för hur e-post och annat datamaterial används och hanteras på arbetsplatsen. Detta ger tydligare och snabbare hantering av ärenden också i normala situationer.
Användningen av e-post och andra datanät samt behandlingen av uppgifter i arbetstagares e-post och annan elektronisk kommunikation omfattas av samarbetsförfarandet som avses lagen om samarbete mellan arbetsgivare och arbetstagare i kommuner och välfärdsområden (449/2007). Efter samarbetsförfarandet ska arbetsgivaren utarbeta skriftliga regler för användningen av e-post och datanät samt berätta om dessa för arbetstagarna.
Det finns inget entydigt svar på frågan om arvingar kan få ta del av en arbetstagares personliga meddelanden och annat material efter arbetstagarens död. Det finns inga uttryckliga bestämmelser om detta i lag och praxis i kommunerna kan variera avsevärt. Arvingars möjlighet att få material kan även påverkas av vad arbetsgivaren har gett för anvisningar om användning av anordningar och tjänster för privat kommunikation och lagring av personligt material.
I fråga om meddelanden som arbetstagaren själv sänder ärvs dock upphovsrätten till arvingarna på samma sätt som annan egendom som hör till kvarlåtenskapen. Också material i de personliga mappar som arbetstagaren sparat på sin arbetsdator, såsom fotografier och motsvarande material, överförs som arv till arbetstagarens rättsinnehavare. Arvingarna har således i regel rätt att på begäran få sådana personliga datamaterial av arbetsgivaren.
Arbetsgivaren kan naturligtvis inte överlåta den avlidnes e-postlåda i sin helhet till arvingarna eftersom en stor del av meddelandena hör till arbetsgivaren. Det kan också kräva mycket arbete för att separera meddelanden och filer som hör till arbetsgivaren från privata meddelanden och filer. Arvingarna har ingen absolut rätt att kräva att personliga meddelanden separeras från den stora e-postmassan om det till exempel är tekniskt omöjligt. Annat personligt material som arbetstagaren sparat på sin arbetsdator är dock ofta lättare att separera från filer som hör till arbetet. Arbetsgivaren har rätt att begära ersättning för skäliga kostnader för arbetet att separera material.
Arbetsgivaren kan förutsätta att yrkande på personligt material ska framställas under en viss tid, såsom inom ett år efter arbetstagarens död. Därefter förstörs materialet. När anställningsförhållandet upphör har arbetsgivaren inte längre någon rättslig grund att till exempel behandla en arbetstagares e-postkonto, varför arbetsgivaren i syfte att minimera behandlingen av personuppgifter ska stänga e-posten för en arbetstagare som slutar jobba för att även iaktta dataskyddsbestämmelserna.
I sista hand kan dödsboets delägare eller boutredningsman väcka talan mot arbetsgivaren om överlåtelse av besittning för att få materialet. Andra än arbetstagarens arvingar eller arbetsgivaren själv har inte rätt att få uppgifter om innehållet i e-posten eller annat material.
***
Webbtexten är skriven 2016 och innehållet har uppdaterats våren 2025.
Vi använder alla kommunernas tjänster varje dag, även om du kanske inte ens tänker på det.
Ta reda på mer om kommunernas verksamhet på vår webbplats inför kommunalvalet!
Kommunförbundet erbjuder en mängd olika nätverk för samarbete och utvecklingsarbete inom många olika områden. Bekanta dig med de nätverk som är tvåspråkiga eller där arbetsspråket är svenska.
Kommunförbundet samordnar ett nätverk för översättare i kommunsektorn. Nätverket har också ett diskussions- och mötesforum på Teams.
En gång per månad bjuder Ulf Stenman, direktör för Kommunförbundet svenska verksamhet på ett virtuellt, aktuellt och spirituellt morgonkaffe på Teams.
Läs mera: Kaffe med Uffe
Kommunförbundet arrangerar korta sessioner med presentationer och diskussioner om digitalisering på svenska i nätverket för Digifika.