Vård- och landskapsreformen: Förändringsstöd

Landskapen inrättas och företräds av en temporär förvaltning

maakunnat

Obs. Grundlagsutskottet krävde i sitt utlåtande 29.6.2017 ändringar i lagen om ordnande av social- och hälsovård och landskapslagen, vilka är under behandling i riksdagen. Ändringarna innebär att verkställigheten av vård- och landskapsreformen skjuts upp med ett år. Kommunförbundets webbsidor, handböcker och övriga material om förändringsstöd uppdateras enligt den nya tidsplanen när lagstiftningen godkänts i riksdagen.

Enligt införandelagen inrättas landskapen den 1 juli 2017. Företrädarna för kommunerna, samkommunerna och regionförvaltningen inom landskapet ska omedelbart efter lagens ikraftträdande avtala om sammansättningen på ett temporärt beredningsorgan. Landskapsförbundet leder avtalsförhandlingarna. Landskapsstyrelsen ska tillsätta beredningsorganet i enlighet med vad som avtalats. Tillsättningen är bara en formell bekräftelse av förhandlingsresultatet och det finns inget utrymme för prövning i samband med tillsättningen.

Om ett temporärt beredningsorgan inte har tillsatts inom två månader från det att införandelagen trätt i kraft ska statsrådet tillsätta organet på förslag av Finansministeriet. Beredningsorganet ska då ha sammanlagt sex medlemmar från kommunerna i landskapet och samarbetsområdena för primärvården och socialvården, två medlemmar från sjukvårdsdistriktet, en medlem från specialomsorgsdistriktet, en medlem från landskapsförbundet, en medlem från räddningsverket, en medlem från närings-, trafik- och miljöcentralen och en medlem från arbets- och näringsbyrån. Dessutom ska varje medlem ha en ersättare.

Beredningsansvar

Det temporära beredningsorganet svarar för beredningen när det gäller att inleda landskapets verksamhet och förvaltning samt leder denna beredning. Dessutom utövar organet beslutanderätt och för dess talan fram till dess att landskapsfullmäktiges mandatperiod har inletts och landskapsstyrelsen har tillsatts.

Beredningsorganet får ingå tidsbestämda avtal som gäller personal och annat. I fråga om personalen kan avtalen gälla till och med den 31 december 2018 och övriga avtal till och med den 31 december 2019.

För att inleda verksamheten får organet förlänga och utvidga avtal med staten, kommuner, samkommuner och privata tjänsteproducenter utan konkurrensupphandling till utgången av 2019.

Kommunerna deltar i beredningen i landskapen

Kommunerna är företrädda i beredningsorganen och deltar i den temporära förvaltningen bland annat på följande sätt:

  • Kommunerna ska delta i beredningen när landskapens verksamhet och förvaltning inleds och lämna beredningsorganet den handräckning som behövs (införandelagen, 8 §)
  • Beredningsorganet har trots sekretessbestämmelserna rätt att bland annat av kommunerna få de uppgifter som är nödvändiga för att förbereda inledandet av landskapets verksamhet och förvaltning i fråga om
    • den personal som överförs till landskapen eller landskapens nationella servicecenter,
    • kunderna, när det gäller de uppgifter och tjänster som överförs till landskapen, dock inte socialvårdens och hälso- och sjukvårdens klient- och patientuppgifter,
    • driftsekonomin, när det gäller de uppgifter som överförs till landskapen och anknytande stödtjänster, eller som behövs
    • för de sammanställningar över överföringen av samkommuner, deras egendom och ansvarsförbindelser och, i fråga om kommunerna, av lös egendom, avtal och ansvarsförbindelser och besittningen av lokaler.

Upplysningarna ska överlämnas till landskapen i elektronisk form. Landskapet ska avtala med kommunerna och samkommunerna om de närmare detaljerna för överlämnandet.

Närmare bestämmelser om uppgifterna och om tidsfristerna, formen och förfarandet för deras överlämnande får utfärdas genom förordning av statsrådet. (införandelagen, 9 §)

Beredningsorganet ska informera kommunerna om beredningen och ge dem möjlighet att bli hörda (införandelagen, 10 §)

De anslag som reserverats för att täcka utgifterna för förberedelserna av vård- och landskapsreformen och för den temporära förvaltningen har bedömts vara otillräckliga med avseende på hur omfattande reformen är. Alla parter är medvetna om detta och arbetet med att hitta lösningar pågår. Kostnadsansvaret kan inte huvudsakligen ligga på kommunerna.

  • Landskapen inrättas den 1 juli 2017.
  • Ett temporärt beredningsorgan representerar landskapet.
  • Resurser måste avsättas för kommunernas och samkommunernas omfattande skyldigheter att lämna ut uppgifter och göra sammanställningar.

Närmare upplysningar:

utvecklingschefen för landskapsärenden Johanna Viita, tfn 040 7530630

lateral-image-right