Innovationspolitiken och användarperspektivet
Karakteristiskt för innovationsverksamheten inom den offentliga sektorn är användarorientering, öppenhet, nätverksbildning och sociala innovationer.
I regeringsprogrammen, den nationella innovationsstrategin (2008), formgivningsprogrammet (2013) och kommunallagen (2015) har ett mål varit att trygga invånarnas möjligheter att utveckla servicen ur ett användarperspektiv. Användarorientering infördes i utvecklingen av den offentliga servicen tack vare den nationella innovationsstrategin år 2008. I dag uppmuntras kommunerna att erbjuda invånarna allt mera mångsidiga, verkningsfulla och användarorienterade sätt att delta också utgående från den nya kommunallagen som trädde i kraft 1.5.2015 (22 § i KomL 410/2015).
Användarorientering innebär att servicen utvecklas utgående från invånarnas behov och att fokus i utvecklingen flyttas från producenten till användaren. Användarorienterade tjänster produceras med hjälp av metoder för servicedesign. I Kajanaland utvecklades 2014–2016 nya typer av välfärdstjänster tillsammans med kommuninvånarna. En ny roll söktes för kommunen i främjandet av kommuninvånarnas välfärd efter att social- och hälsovården överförts på landskapets ansvar.
Mer på webben
Tillbaka till Innovationer
Användarorienterad delaktighet
I den kommunala servicen innebär användarorientering att servicen utvecklas utgående från invånarnas behov och att fokus i utvecklingen flyttas från producenten till användaren.
Kommunen fixar!
Vi använder alla kommunernas tjänster varje dag, även om du kanske inte ens tänker på det.
Ta reda på mer om kommunernas verksamhet på vår webbplats inför kommunalvalet!
Ett nätverk för dig som jobbar med språk och översättning i kommunsektorn
Kommunförbundet samordnar ett nätverk för översättare i kommunsektorn. Nätverket har också ett diskussions- och mötesforum på Teams.