Kommunförbundets Ekonomibarometer

Kommunförbundets ekonomibarometer är en enkät som riktar sig till kommunernas ekonomiförvaltning och som genomförs cirka två gånger per år. Kommunförbundets ekonomibarometer kartlägger kommunernas ekonomiska och cykliska utsikter i aktuella ekonomiska frågor.

Kommunförbundets enkät Ekonomibarometern genomfördes igen den 19–26 augusti 2024 och besvarades av ekonomidirektörer i 210 kommuner. Det finns 293 kommuner på det finländska fastlandet. Pressmeddelande 29.8.2024 Kommunernas ekonomiska utsikter försämras nu drastiskt - tryck på skärpt beskattning i varannan kommun

I den första Ekonomibarometern våren 2024 kartlades kommunernas ekonomichefers syn på det ekonomiska läget, behovet av anpassningsåtgärder och utvecklingen av investeringsutgifterna under ekonomiplaneperioden 2024-2026.

Ett nätverk för dig som jobbar med språk och översättning i kommunsektorn

Kommunförbundet samordnar ett nätverk för översättare i kommunsektorn. Nätverket har också ett diskussions- och mötesforum på Teams.

Kaffe med Uffe

En gång per månad bjuder Ulf Stenman, direktör för Kommunförbundet svenska verksamhet på ett virtuellt, aktuellt och spirituellt morgonkaffe på Teams.
Läs mera: Kaffe med Uffe