Reformen av arbets- och näringstjänsterna 2024

Frågor och svar om AN-tjänsterna 2024

På den här sidan samlas Kommunförbundets svar på frågor som ställts under de webbsända informationsmötena för AN-tjänsterna 2024

Bekanta dig gärna med den mer omfattande samlingen med frågor och svar på den finska sidan.

Öppna alla

AN24-informationsmöte - Integrationsutbildning, 13.5.2024

Måste sysselsättningsområdet ordna integrationsutbildning som arbetskraftsutbildning eller kan man ersätta den med frivillig integrationsutbildning? Och om man måste ordna den som arbetskraftsutbildning, skulle man då få lagrummet för detta, tack. 

Enligt 27 § i integrationslagen (681/2023) ska ”integrationsutbildningen för en integrationskund som är registrerad som arbetssökande ordnas i regel som arbetsmarknadsutbildning i enlighet med lagen om ordnande av arbetskraftsservice. Integrationsutbildning kan också ordnas i form av frivilliga studier.” Integrationsutbildning som ordnas i form av arbetskraftsutbildning kan alltså inte helt ersättas med frivillig utbildning som arbetskraftsmyndigheten inte ansvarar för. 

I RP:s specialmotivering till integrationslagen konstateras: 

”Integrationsutbildning kan för integrationskunder genomföras också som frivilliga studier. Det här gäller speciellt integrationskunder som står utanför arbetskraften och som inte är den primära målgruppen för arbetskraftsutbildningen. Även för integrationskunder som är arbetssökande kan integrationsutbildningen genomföras i form av frivilliga studier. Till dessa delar är utbildning i grundläggande litteracitet inom fritt bildningsarbete och grundläggande utbildning för vuxna viktiga och dessutom kompletterar utbudet av frivilliga studier utbudet av integrationsutbildning som ordnas som arbetskraftsutbildning.” 

Jag är intresserad av lagtolkningen om huruvida sysselsättningsområdet kan slopa arbetskraftsutbildningen som serviceform inom integrationsutbildningen och erbjuda integrationsutbildning ENBART i form av frivilliga studier? Det gäller en liten kundgrupp (integration på svenska) som kommunen kan erbjuda utbildning i form av frivilliga studier genom en befintlig kommunal tjänsteproducent. ELLER måste man enligt integrationslagen erbjuda alla kundgrupper integrationsutbildning ALLTID i form av arbetskraftsutbildning, naturligtvis vid sidan av de frivilliga studierna? 

Som framgår av svaret ovan kan man inte helt slopa integrationsutbildningen i form av arbetskraftsutbildning, eftersom integrationsutbildningen för en person som registrerats som arbetssökande i regel ordnas i form av arbetskraftsutbildning (lagen om främjande av integration 27 §).  Integrationsutbildning kan också ordnas som frivilliga studier, och i motiveringen i RP finns exempel på situationer där ett sådant förfarande kan vara ändamålsenligt. Den allmänna principen är att genom arbetskraftsutbildning stödja snabb integration på arbetsmarknaden och snabbt förbättrade förutsättningarna för sysselsättning, undvika långa kundrelationer och minska samhällets arbetslöshetskostnader. Däremot kan frivilliga studier inte direkt styras av arbetskraftsmyndigheterna, myndigheten kan inte påverka till exempel hur studerandegrupperna bildas eller andra arrangemang och kan inte utgå från att utbildningen eftersträvar samma saker som arbetskraftsutbildningen. Men det ska också beaktas att arbetskraftsmyndigheten beslutar skilt för varje kund vilka självstudier som godkänns och vilka studier som är ändamålsenliga för olika kunder. 

Måste integrationsutbildningen i form av arbetskraftsutbildning också framöver bestå av 7 lektioner per dag? (7 * 45 min.) 

Antalet lektioner under en studiedag har inte preciserats i lagen om ordnande av arbetskraftsservice, integrationslagen eller i de anknytande förordningarna. Arbetskraftsutbildningarna har traditionellt varit på heltid, med tanken att arbetssökande och deltagande i sysselsättningsfrämjande tjänster är den arbetssökandes främsta uppgift och plikt, och att man därför kan kräva att kunden aktivt och på heltid medverkar för sin sysselsättning. Tanken är också att man genom studier på heltid snabbare uppnår studiemålen. 

I enlighet med 4 § i lagen om ordnande av arbetskraftsservice (380/2023): ”Offentlig arbetskraftsservice ska ordnas utifrån behoven och med förutseende av förändringarna inom näringslivet och arbetsmarknaden samt utifrån kundernas servicebehov. Servicen ska planeras och genomföras så att den med avseende på innehåll, kvalitet och omfattning uppfyller kundens servicebehov. Offentlig arbetskraftsservice ska tillhandahållas utifrån kundens servicebehov, som arbetskraftsmyndigheten ska bedöma i samråd med kunden. Kunder ska tillhandahållas sådan service som på bästa sätt tryggar tillgången på kompetent arbetskraft, hjälper enskilda kunder få arbete på den öppna arbetsmarknaden och bidrar till att företagsverksamhet inleds.” 

Det är alltså arbetskraftsmyndigheten som bedömer vilka (t.ex. hur intensiva) tjänster som passar olika kunder och arbetskraftsmyndigheten kan ordna olika tjänster.  

Varför vill man hålla fast vid att inte ha sommaravbrott i integrationsutbildningen? Det är redan nu svårt att rekrytera lärare för integrationsutbildningen och situationen försvåras ytterligare av avsaknaden av sommaravbrott. Situationen är inte heller enkel för studerandena som har svårt att få daghemsplats för barnen på sommaren. Det här leder till ökad frånvaro och studierna framskrider inte. 

I webbinariet sades det att långa semesterpauser traditionellt inte ingått i integrationsutbildningarna som NTM-centralerna upphandlat.  Utöver rätten till kostnadsersättning har det inte reglerats om ferieperioder under arbetskraftsutbildning i lagen om ordnande av arbetskraftsservice, integrationslagen eller i de anknytande förordningarna. Ferierna hör till de frågor som arbetskraftsmyndigheten själv kan besluta om. Tanken med de korta ferieperioderna under arbetskraftsutbildningen är att kunderna så fort som möjligt når målen för utbildningen och att studierna framskrider målinriktat. Långa sommarpauser kan innebära att språkkunskaperna stagnerar. Barnen bör i vilket fall som helst ha en dagvårdsplats redan när utbildningen börjar, således har de en plats också under sommaren. 

Om arbetssökandes skyldigheter bestäms i lagen om ordnande av arbetskraftsutbildning, integrationslagen och för förmånernas del också i lagen om utkomstskydd för arbetslösa.   

Kunde man ännu med tanke på finansieringen gå igenom helheten: Om en kvotflykting är en arbetslös arbetssökande och kund hos sysselsättningsområdet eller arbetskraftsmyndigheten, vilken aktör har då skyldighet att ordna integrationsutbildning och på vilket sätt ordnas finansieringen? Eller är det så arbetslösa arbetssökande flyktingars integrationsutbildning finansieras på två sätt: genom statsandelen och som en del av den kalkylerade ersättningen? 

Integrationsutbildningen för arbetssökande kvotflyktingar omfattas av arbetskraftsmyndighetens organiseringsansvar. Integrationsutbildningen för flyktingar ersätts som en del av den kalkylerade ersättningen till kommunerna. Kommunens statsandel har med andra ord skurits ner med finansieringen av arbetskraftsundervisningen för flyktingar, som finansieras som en del av den kalkylerade ersättningen. Kommunerna ansvarar för finansieringen arbetskraftsservicen. 

Det är verkligen oklart hur sysselsättningsområdena kommer att sköta upphandling o.s.v. Servicen skaffas förmodligen främst genom konkurrensutsättning? 

Enligt lagen om ordnande av arbetskraftsservice bestämmer den som har organiseringsansvaret hur servicen ska produceras, inklusive hur integrationsutbildningen i form av arbetskraftsutbildning produceras. 

ANM:s tillämpningsanvisning om offentlig arbetskraftsservice gäller för närvarande. Kommer det en motsvarande som gäller från år 2025 och framåt? 

ANM kommer inte att utfärda tillämpningsanvisningar angående arbetskraftsservice, eftersom ministeriet på grund av den kommunala självstyrelsen inte har behörighet att göra det. Däremot kommer UF-centret att ge ut stödmaterial om lagen om ordnande av arbetskraftsservice till arbetskraftsmyndigheterna, kommunerna och andra aktörer inom integrationen. Rådgivningsenheten för offentlig upphandling står till tjänst med råd om upphandling. 

Inom arbetskraftsutbildningen finns klara och entydiga regler om till exempel frånvaro. Kommer den nya integrationslagen att ha lika klara och stränga regler om frånvaro också för integrationsutbildning som inte ges som arbetskraftsutbildning (t.ex. grundläggande utbildning för vuxna, utbildning i funktionell läs- och skrivkunskap o.s.v.) I dagens läge oroar sig läroanstalterna för sin finansiering och långa frånvaroperioder kan därför ”glömmas” i rapporteringen eller ersättas med ”hemuppgifter”.  

Grundläggande utbildning för vuxna och fritt bildningsarbete styrs av lagstiftningen inom Undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområde. Om sådan slarvig uppföljning av frånvaro från undervisningen förekommer finns det anledning att ta upp frågan med läroanstalterna och avtala om en förändring. Läroanstalterna svarar också för att kriterierna för studerandenas utkomst uppfylls. Dessutom har utbildningsproducenten skyldighet att underrätta arbetskraftsmyndigheten om den studerande försummat studierna (Utbildningsproducentens skyldighet att informera, 80 § 2 mom. i lagen om ordnande av arbetskraftsservice: ”Utbildningsproducenten ska utan dröjsmål underrätta arbetskraftsmyndigheten om avslutade studier och om de omständigheter som avses i 78 § 3 mom.”) Arbetskraftsmyndigheten kan inte avbryta självständiga studier, men rätten till stöd för frivilliga studier med arbetslöshetsförmån kan upphävas på  sätt som anges i lag. 

Integrationsutbildning som frivillig utbildning produceras under UKM:s tillsyn och finansieras med statsandelar eller olika understöd. Utbildningsproducenten, innehållet, målgruppen, tiderna och platserna för undervisningen beslutas annanstans än i sysselsättningsområdet. På vilket sätt kunde man göra det mycket rika utbudet av utbildningar till en mer överskådlig helhet när utbildningen styrs på så många olika håll? 

Det viktiga är att bilda fungerande samarbetsnät, genom vilka det går att styra och utveckla uppgiftsfördelningen i området, och på så sätt undvika överlappningar och samtidigt komplettera utbudet i området med utbildningar som eventuellt saknats. 

14 § Bedömning av kompetens och behovet av integrationstjänster: Vilken roll har bedömningen av servicebehovet i välfärdsområdet enligt integrationslagen? Eller blir det en uppgift för enbart kommunerna? Hur undviker man eventuellt överlappande arbete? (T.ex om det vid kommunens bedömning av servicebehovet upptäcks att kunden har behov av socialservice kopplas en socialarbetare till processen. I vilken utsträckning bedömer socialservicen kundens servicebehov?) 

Enligt 14 § i integrationslagen ska kommunen göra en bedömning av kompetensen och behovet av integrationstjänster. I 15 § i bestäms om utarbetande av en sektorsövergripande bedömning av kompetens och behov av integrationsplan för vissa invandrare i samråd med välfärdsområdet. I en sektorsövergripande bedömning i enlighet med integrationslagen ska kommunen och välfärdsområdet bedöma den invandrades sysselsättnings- och studiefärdigheter och andra förutsättningar för integration samt behovet av sysselsättnings-, utbildnings-, social- och hälsovårdstjänster samt andra integrationsfrämjande tjänster.  Bedömning av kompetens och behov av integrationstjänster utesluter inte en bedömning av behovet av socialvårdstjänster. Utöver en bedömning av kunnande och behovet av integrationstjänster kan välfärdsområdet utarbeta en bedömning av servicebehovet enligt socialvårdslagen.

 

AN-tjänster 2024 - kommunikation, 31.1.2024

Webbsändning: AN-tjänster 2024 - kommunikation, 31.1.2024

I sändningen medverkade förutom Kommunförbundets sakkunniga Oscar Ohlis, Hanna Lassila och Margareta Björklund även namnvårdare Maria Vidberg från Institutet för de inhemska språken. Institutet har tagit fram rekommendationer om hur de nya sysselsättningsregionerna ska namnges.

Vad ska kommunerna tänka på när de berättar om reformen?

Reformen har tre huvudaspekter. Invånarperspektivet, livskraftsperspektivet och det faktum att varje kommun har en viktig roll att spela i reformen.

Det viktigaste är enligt min mening att kommunerna inte betonar det administrativa sättet att organisera tjänsten. Invånarna står i centrum för hela reformen. Invånarna är inte intresserade av vem som är ansvarig för att organisera tjänsten, de är bara intresserade av att få snabb och smidig tillgång till tjänsten.

Reformen handlar inte om att överföra tjänster från staten till kommunerna. Det är viktigt att betona att kommunerna kommer att få fler verktyg för att stärka sin livskraft.

Hur ansluter man sig till Howspace-nätverket?

En länk för registrering finns på Kommunförbundets webbplats. Länken finns också här: https://link.webropolsurveys.com/Participation/Public/00d2fd12-5d15-4e9…

Efter registreringen det tar lite tid innan du får tillgång till Howspace-nätverket. Du får ett e-postmeddelande när allt är klart.

Uppmanar Institutet för de inhemska språken kommunerna att använda "sysselsättningsregion" redan nu, eller bör man avvakta och se om terminologin i lagstiftningen ändras först?

Ur en språklig synvinkel kan vi rekommendera bruket av ordet "sysselsättningsregion" redan nu, med tanke på att ändringen gått vidare i lagstiftningen och vi inte fått några tecken på att den inte skulle gå igenom.

Kommunförbundet har meddelat att de stöder vår rekommendation och via Kommunförbundet har vi fått signaler om att också Arbets- och näringsministeriet gör det.

Vi kan ändå bara svara på frågan ur ett språkligt perspektiv. Vår roll är att ge rekommendationer och det är upp till kommunerna att fatta ett beslut. Vi återkommer via Kommunförbundets kanaler när vi har mer information. (Namnvårdare Maria Vidberg)

Introduktion till AN-reformen på svenska, 31.3.2023

Webbsändning: 31.3.2023 AN-reformen på svenska

Hur vet man vem och hurdant kunnande som överförs från TE byråerna till kommunerna? 

Frågor som berör personalärenden finns på webbplatsen här under: 

https://tem.fi/sv/fragor-och-svar-om-personalarenden 

Kan kommunerna inom samma sysselsättningsregion köpa tjänster från olika tjänsteleverantörer eller är det samkommunen/ansvariga kommunen som bestämmer hur/av vem den specifika tjänsten sköts? 

Sysselsättningsområdet, dvs. samkommunen eller den ansvariga kommunen, eller den kommun som på egen hand kan ordna arbetskraftsservicen, har organiseringsansvaret och därmed också det övergripande ansvaret för att besluta om hur man väljer att producera tjänsterna. Då kommunerna nu i omställningsprocessen tillsammans avtalar om hur sysselsättningsområdet ska bildas är det förstås möjligt att föreslå olika alternativ, såsom att en kommun som ingår i samarbetet exempelvis ska producera en viss sorts arbetskraftsservicetjänster för hela sysselsättningsområdet eller en del av det.  Det är möjligt att avtala om innehållet i denna sorts “delegerade” produktion av tjänster på olika sätt.  

Sysselsättningsområdet ska se till och övervaka att servicenivån upprätthålls och att produktionen av tjänsterna fungerar. Det är en annan sak att enskilda kommuner som deltar i samarbetet kan ges rätten att producera en del av tjänsterna och att då även utöva myndighetens befogenheter, dvs. sysselsättningsområdets befogenheter. Organiseringsansvaret och beslutsfattandet vad gäller produktionen av tjänsterna kvarstår likväl hos sysselsättningsområdet. Det gäller för kommunerna som bildar ett sysselsättningsområde att avtala om dessa saker så att allting blir smidigt även i praktiken. 

 

Hur är det med finansieringen av extra kostnader i samband med uppstarten av verksamheten i kommunerna? Blir det extra pengar för det? 

I planen för de offentliga finanserna har det reserverats förändringsstöd för reformen av AN-tjänsterna 2024 och till den hörande kostnader.  

 

Vad gäller en del frågor finns det inte ännu noggranna svar. Frågorna förs vidare till ministerierna.