AN24-reformen: kommunikation
Stora förändringar kräver att olika aktörer kommunicerar på ett enhetligt sätt. När den regionala beredningen fortskrider är det viktigt att alla kommuner kommunicerar om reformen så enhetligt som möjligt. I och med att organiseringsansvaret överförs kommer alla kommuner att få en ny uppgift. Detta skapar helt nya ramar för att stärka regionens livskraft. Varje kommun spelar därmed en viktig roll i genomförandet av reformen och kommunikationen kring förändringen.
Aktuellt
100 dagar kvar - måndagen den 23 september 2024 är det exakt 100 dagar kvar tills ansvaret för arbetskraftsservicen överförs till kommunerna. Använd det färdiga materialet för att informera om reformen. Kolla in materialet i avsnittet längst ner på sidan (Material som stöd för kommunikation)
Kommunernas kommunikatörer: Ni är väl redan medlemmar i nätverket för kommunala beredare? Kom med i nätverket för kommunala beredare! (på finska)
Reformens gemensamma budskap och mål
- Tillsammans skapar vi en helt ny modell där alla aktörer har en mycket viktig roll.
- Det handlar inte bara om att främja sysselsättningen, utan framför allt om att stärka livskraften i respektive region.
- Kommunerna får fler redskap i och med reformen. När AN-tjänsterna överförs till kommunerna och läggs till den redan befintliga verksamheten, kan kommunerna än effektivare främja sysselsättningen, tillgången till kompetent arbetskraft och företagens tillväxt.
- Utöver att kommunerna ska organisera tjänsterna är det viktigt att fundera på hur tjänsterna kan integreras i arbetet för att stärka kommunens livskraft och hur till exempel tillgången till kompetent arbetskraft ska tryggas. Det handlar inte bara om att tjänster och personal överförs från staten till kommunerna.
- Det är viktigt att AN-tjänsterna etableras och görs till en grundläggande del av kommunernas service, inte en separat tjänst. För att servicen ska kunna etableras krävs välfungerande kontaktytor både inom och utanför kommunen.
- Varje kommun har sin roll i genomförandet av reformen och etablerandet av tjänsterna, oberoende av vilken ansvarsfördelning som finns i sysselsättningsområdet.
Kanaler för kommunikation om förändringen
- Vi ordnar regelbundet webbinarier och informationsmöten i anknytning till reformens olika teman. Material och inspelningar kan också ses efteråt, om du inte hinner delta!
- Enheten för livskraft och ekonomi lyfter varje månad fram de mest aktuella observationerna i anslutning till AN-reformen i sitt nyhetsbrev. Beställ nyhetsbrevet här!
- Vi upprätthåller ett nätverk för kommunala beredare av AN-reformen. Kom med i nätverket!
Mer på webben
- Arbets- och näringsministeriets nyhetsbrev om reformen av AN-tjänsterna 2024 kan beställas här! (På finska)
Kommunförbundets cirkulär om förändringskommunikation om AN-reformen 2024 och om marknadsföring av AN-tjänster
Kommunförbundets rekommendation (cirkulär 18/2023) om förändringskommunikation om AN-reformen 2024 och om marknadsföring av AN-tjänster.
Information om AN-tjänsterna på kommunerna webbplats, modell
Inledning
Från år 2025 kommer arbets- och näringstjänsterna att vara en del av kommunernas lagstadgade uppgifter och därmed även en del av basservicen i varje kommun. I och med reformen får Finland 45 sysselsättningsområden som ansvarar för den administrativa organiseringen av arbetskraftstjänsterna. För invånarna, det vill säga de nuvarande och potentiella användarna av AN-tjänsterna, kommer den administrativa ändringen inte nödvändigtvis att synas. Det är viktigt att invånarna i varje kommun vet att de kan vända sig till sin egen kommun med frågor som rör AN-tjänsterna, på samma sätt som när de söker efter tekniska tjänster eller information om en dagvårdsplats.
Kommunernas befintliga webbplatser som grund för kommunikationen
Kommunerna har en allmän skyldighet att ge råd, vägledning och information om lagstadgade uppgifter. Oavsett hur tjänsterna organiseras rent administrativt ska varje kommun informera om sin arbetskraftsservice på samma sätt som om alla andra kommunala tjänster.
Här i kommunförbundets webbplatsanvisningar berättar vi vilken information som åtminstone bör finnas på kommunernas webbplats före årsskiftet, senast i oktober 2024.
Förutom de ansvariga kommunerna ska också alla andra kommuner, även kommuner som bildat en samkommun, se till att det finns information om de nya tjänsterna på kommunens webbplats. I webbtexterna bör man beakta att webbplatsen betjänar kommunens invånare, som inte behöver kunna den korrekta terminologin eller känna till hur tjänsterna organiseras administrativt. På webben är det av största vikt att kommunikationen är tydlig och invånarorienterad.
Målet är att både de kommuninvånare som redan är kunder hos AN-tjänsterna och de som inte tidigare har använt tjänsterna ska kunna hitta all den information som de behöver för att kunna gå vidare på sin kundresa. Trots sysselsättningsområdets olika ansvarsområden ska det i varje kommun finnas ett serviceställe där kommuninvånarna under öppettiderna får hjälp med till exempel att ta kontakt med den ansvariga kommunen eller den kommun där man vid behov kan boka en tid till ett serviceställe eller en sakkunnig. Dessutom bör det på varje kommuns webbplats finnas exempelvis en länk till Jobbmarknaden, där arbetssökande kan söka arbetsplatser och arbetsgivare å sin sida kan söka arbetstagare.
Även om sysselsättningsområdena har separata webbplatser för arbetskraftstjänsterna, är det viktigt för kunderna och för jämlikheten att varje kommun samlar den viktigaste informationen om arbetskraftstjänsterna för invånarna på sin webbplats. På så sätt ser man till att informationen finns på samma plats överallt i Finland, på den egna kommunens webbplats. Då kommunernas webbplats har komprimerade sammanställningar av samtliga sidor för arbetskraftstjänsterna och de viktigaste kontaktuppgifterna, är det lätt för kommuninvånarna över hela landet att söka och få fram information om sysselsättningstjänsterna.
Tjänster, webbtexter och innehållsstruktur ska inte överföras från staten och AN-byråerna till kommunerna, utan kommunerna utvecklar tjänsterna enligt lokala förhållanden och bygger upp eller uppdaterar webbplatserna i enlighet med vad som redan finns på de befintliga sidorna. Den information om AN-tjänsterna som läggs till kräver inte någon ändring av strukturen på kommunens webbplats. Det handlar bara om att lägga till den mest nödvändiga informationen på startsidan och på en innehållssida.
Det är viktigt att beakta företagen!
På webbplatsen är det också viktigt att beakta företagskunder, det vill säga företag som söker arbetstagare. Om texten som beskriver arbetskraftstjänsterna på kommunens webbplats placeras separat från texten om näringslivstjänster, ska man se till att det finns tydliga länkar mellan arbetskraftstjänsterna och näringslivstjänsterna (utvecklingstjänster eller utvecklingsbolag o. d. för företag).
Webbplatsanvisningar
Dessa anvisningar innehåller en enkel modell med förslag på vilka minimiåtgärder kommunerna bör vidta före reformen.
Arbetskraftstjänsterna ska synas i huvudmenyn på kommunens webbplats
För att invånarna ska hitta tjänsterna är det särskilt i övergångsskedet viktigt att informationen finns direkt på webbplatsens startsida. Man behöver inte använda termen Arbetskraftstjänster i webbplatsens rubriker, utan rubriken kan till exempel vara Arbete och företagande, Arbets- och näringstjänster, Arbetsliv, Arbete och företag eller något annat som passar in i kommunens egen webbplatsstruktur.
I synnerhet under övergångsperioden är det värt att fundera på om man på kommunens webbplats kunde använda sig av mer intresseväckande uttryck, till exempel ”Söker du efter jobb eller arbetstagare?” Eller en banner eller rubrik med texten Arbetsplatser.
När man funderar på texter och länkar till webbplatsen lönar det sig att använda tydliga och uppmuntrande uttryck som väcker intresse, Till exempel Söker du jobb? (jfr Är du arbetslös?), Vill du anställa mer arbetskraft? Bli företagare i vår kommun!
Beskrivning av en innehållssida
Lägg till en beskrivning av de nya tjänsterna på en lämplig innehållssida på kommunens webbplats (dit man kommer via en länk på startsidan). Beskriv tjänsterna för kommuninvånarna så att även de som aldrig har använt tjänsterna förstår. Fundera på följande frågor:
Kommuninvånarna är intresserade av hur förändringen påverkar just deras liv och just deras kommun. Vad innebär tjänsterna för enskilda kommuninvånare? Vad är som förut, och behöver kommuninvånarna göra något? Vart ska man vända sig för att få mer information?
Förslag på webbtext med rubrik
AN-tjänsterna överförs till kommunerna 1.1.2025
I början av nästa år överförs arbets- och näringstjänsterna till kommunerna, och de statliga arbets- och näringsbyråerna, dvs. AN-byråerna, läggs ner. Arbetskraftstjänsterna blir en del av varje kommuns basservice, på samma sätt som till exempel tjänster i anslutning till bildning eller samhällsbyggande.
Genom arbetskraftstjänsterna får både enskilda kunder och företagskunder rådgivning och handledning i jobbsökning, rekrytering och kompetensutveckling.
Vi tillhandahåller arbetskraftstjänsterna tillsammans med XXX (kommunens namn) och bildar sysselsättningsområdet X.
Vad innebär förändringen?
Om du redan är kund hos AN-tjänsterna behöver du inte göra något, även om tjänsteleverantören byts ut vid årsskiftet. Vi informerar om eventuella förändringar på den här sidan, och om det behövs kontaktar vi dig även personligen.
För att kunna söka arbete eller arbetstagare ska du logga in på Jobbmarknaden, som fungerar som en mötesplats för jobb och jobbsökande. På Jobbmarknaden hittar du information om arbetslivet, tjänster och lediga jobb. När du loggar in på Jobbmarknaden kan du till exempel skapa en jobbsökarprofil eller en platsannons. På Jobbmarknaden hittar du också utförliga anvisningar om hur du kan sköta dina ärenden.
Om du ska kontakta arbetskraftstjänsterna för första gången kan du alltid vända dig till din egen kommun. Vi hjälper dig och vägleder dig framåt. Mer information och vägledning om jobbsökning eller rekrytering av arbetskraft får du vid kommunens serviceställe, på webbplatsen för ansvarskommunen / samkommunen eller sysselsättningsområdets eller Jobbmarknaden.
Kontaktuppgifter
- Kontaktuppgifterna till servicestället eller servicepunkten för AN-tjänster i den egna kommunen, öppettider, telefonnummer. Alltså åtminstone kontaktuppgifterna och öppettiderna för kommunhuset eller en annan servicepunkt.
- Kontaktuppgifterna till alla servicepunkter i sysselsättningsområdet finns på staden/kommunen X:s webbplats (Länk till webbplatsen för sysselsättningsområdets ansvariga kommun) OCH/ELLER
- På sysselsättningsområdets webbplats hittar du mer information om sysselsättningstjänster, servicepunkter och kontaktuppgifter (Länk till sysselsättningsområdets webbplats)
Enskilda kommuner behöver inte uppdatera öppettiderna och kontaktuppgifterna för alla kommuner och servicepunkter inom hela sysselsättningsområdet på sin webbplats. Invånarna är intresserade av kontaktuppgifterna till servicestället i den egna kommunen. Dessa kontaktuppgifter kan till exempel vara kontaktuppgifter till kommunhuset, där man inom öppettiderna kan få information om andra öppettider inom sysselsättningstjänsterna.
Dessutom preciseras senare uppgifter om en riksomfattande tjänst som läggs till kontaktuppgifterna.
Annat att beakta
Att beakta i den interna kommunikationen: Det är viktigt att de som arbetar vid kommunernas serviceställen och informationspunkter har en uppfattning om hur invånarna ska vägledas i frågor kring arbetskraftstjänsterna, gällande till exempel Jobbmarknaden, kontaktuppgifter till sysselsättningsområdenas andra serviceställen, den ansvariga kommunens/samkommunens/sysselsättningsområdets separata webbplats.
På de ansvariga kommunernas webbplats rekommenderas det att man anger samtliga serviceställen i sysselsättningsområdets kommuner och deras kontaktuppgifter (adress, öppettider).
Kommunerna utvecklar och strukturerar sina webbplatser enligt sina egna behov, resurser och önskemål, även när det kommer till arbetskraftstjänsterna.
Material och modeller som stöd för kommunikationen
- Använd det färdiga materialet inför slutspurten i ditt arbete med kommunikation, september 2024
Webbinarier med kommunikationstema
- 5.9.2024 Webinaari kuntien viestijöille: TE-uudistuksen viestintä – sata päivää starttiin lähestyy
- 28.5.2024 TE-viestinnän webinaari: TE-palvelut osaksi kuntien peruspalveluja 1.1.2025
- 20.3.2024, AN2024-reflektionsträff: Kommunikation och juridiska begrepp
- 13.12.2023: AN-tjänster 2024
- till listan med alla informationsmöten
Totalreformen av integrationslagen
AN-reformen och totalreformen av integrationslagen (KOTO24) går hand i hand. Den nya integrationslagen träder i kraft samtidigt som AN-reformen 2025.
Från 1.1.2025 har kommunerna det övergripande ansvaret för att främja integrationen. Kommunen ansvarar för främjandet av integrationen både för invandrade som är arbetslösa arbetssökande och för invandrade som står utanför arbetskraften.
Servicen för integrationskunder som är arbetssökande ordnas av sysselsättningsområdet.
Servicen för dem som står utanför arbetskraften ordnas av kommunen som kan avgöra till vilket förvaltningsområde servicen hör och hur den tillhandahålls. Servicen kan lyda under sysselsättningstjänsterna, under kundservicen eller enligt överenskommelse ordnas av sysselsättningsområdet.
Service för integrationskunder som står utanför arbetskraften kan också tillhandahållas som ett samarbete mellan flera kommuner.
Det är viktigt att se helheten i integrationstjänsterna och processerna i nära samarbete med kommunerna och andra aktörer som främjar integrationen.
Huvudbudskapen
- Invandring och integration är en viktig del av kommunernas livskraft.
- I och med AN24- och KOTO24-reformerna har kommunerna det övergripande ansvaret för att främja integrationen. Kommunen ansvarar framöver för främjandet av integrationen både för invandrade som är arbetssökande och för invandrade som står utanför arbetskraften i samarbete med andra aktörer.
- Totalreformen av integrationslagen (KOTO24) underlättar vägen till arbetslivet och förbättrar möjligheterna att nå särskilt kvinnliga invandrade men också andra invandrade som står utanför arbetskraftstjänsterna (t.ex. föräldrar som tar hand om barn hemma) och erbjuda dem integrationsfrämjande tjänster.
- Främjandet av integration är ett sektorsövergripande samarbete – förutom kommunen, välfärdsområdet och andra myndigheter spelar organisationerna en viktig roll i integrationsfrämjandet och stärkandet av delaktigheten.
Målet för kommunikationen
- Kommuner och andra aktörer är medvetna om de uppgifter och ansvar som förändras.
- Kommunerna och de andra aktörerna förbereder sig på de kommande förändringarna och reformerna så att kundresan görs smidig och resurserna och kompetensen inom integrationen och mottagandet är tillräckliga.
- Kommuner och andra aktörer hittar enkelt information och verktyg till stöd för förberedelserna och genomförandet av reformerna.
- Det sektorsövergripande samarbetet samt lokala och regionala aspekter beaktas vid genomförandet av reformen.
- Kommunerna och de andra aktörerna delar på lokal, regional och nationell nivå goda verksamhetsmodeller och god praxis i anslutning till planeringen, organiseringen och utvecklandet av tjänsterna.
- Invandrade beaktas i kommunens och andra aktörers strategiarbete, tjänster och kommunikation.
Olika målgrupper i KOTO24-kommunikationen
- Proffsen inom integration i kommunerna och välfärdsområdena:
- Kommunerna och de kommunalt anställda har beredskap att agera i samband med reformen och utveckla tjänsterna för invandrade; de förstår de vägar och kanaler för att uträtta ärenden som invandrade behöver.
- Kommunernas ICT-experter är en viktig målgrupp till exempel vid förberedelserna inför införandet avKoto-digi-systemet.
- Genomförande av kundkommunikation
Beslutsfattarna är en viktig målgrupp eftersom de på lång sikt främjar integration och mottagande av flyktingar som en del av en livskraftig kommuns strategiarbete och sörjer för tillräckliga resurser i arbetet.
Andra aktörer inom integrationen: Organisationer och andra aktörer inom den tredje sektorn har möjligheter att delta i främjandet av integration och mottagandet av flyktingar i kommunen, regionen och på riksnivå.
Kundresan för intregationskunder är smidig och jämlik trots förändringarna.
Kommunen kommunicerar om integrationsprogrammet till målgrupper exempelvis på sin webbplats.
Det är viktigt att fästa uppmärksamhet vid att kommunikationen om integrationsprogrammet är tillgänglig för målgrupperna. Till exempel en lättläst och/eller flerspråkig kommunikation via flera kanaler bidrar till att kunderna får information om de inledande integrationstjänsterna och att de kan söka sig till tjänsterna.
Kommunen kommunicerar om integrationsprogrammet till kommunens olika sektorer, kommuninvånare, intressentgrupper och beslutsfattare. Information om tjänsterna stöder kundhandledningen och det sektorsövergripande samarbetet.
Integrationsprogrammet kan också användas som introduktionsmaterial för nya arbetstagare. Med hjälp av materialet får arbetstagare som arbetar med integrationsfrämjande en helhetsbild av de inledande integrationstjänsterna som finns i kommunen.
Bra tips: https://kotoutuminen.fi/sv/kommunens-program-for-integrationsframjande
I kommunikationen till kunderna ska fokus ligga på kunderna! De officiella termerna är inte alltid kundorienterade.
Till exempel integrationsfrämjande tjänster för hemmaföräldrar är inte tydlig för invånarna och lämpar sig inte som term på webbplatser -> Tjänster för invandrade
Informera om sådant som invandrade frågar om
All befintlig information ska inte ges på en gång till de invandrade
Om det finns resurser, ta reda på vilka språk som oftast förekommer i din kommun och genomför kommunikationen på flera språk
Allt behöver inte kommuniceras på de mest sällsynta språken men det är bra att berätta på till exempel webbplatserna var det finns mer information, vem man kan kontakta, var man får hjälp osv.
Ta hjälp av InfoFinlands material och Kotoutuminen.fi-webbplatsen där det redan finns mycket information på flera språk.
På samma sätt som för AN-tjänsterna är det bra om kommunerna på sina webbplatser har grundläggande information om var man får mer information om hur den egna kommunen beslutat ordna integrationstjänsterna för till exempel familjemedlemmar till dem som står utanför arbetskraften.
Det administrativa organiseringssättet behöver inte förstås.
Termer
- Totalreformen av integrationslagen (KOTO24)
- Den finska integrationstermen kotouttaminen och begrepp som inleds med kotouttaminen ersätts med termen kotoutuminen (integration) = individuell process
- Främjande av integration = åtgärder som stöder den individuella processen
- Koto-digi-systemet (obs! stavningen), dvs. riksomfattande informationssystemtjänster för integration
- I lagen: invandrare, i övrigt: invandrad
I lagen upprepas också termen integrationskund: invandrare med en giltig integrationsplan eller en sektorsövergripande integratio
Integrationsdialog
Integrationsdialog är en svenskspråkig nätverksträff en gång per månad på Teams för att få information om ämnen och frågeställningar som är aktuella i det konkreta integrationsarbetet i våra tvåspråkiga kommuner.