Pressmeddelande, 

12 semifinalister i FM i kommunal marknadsföring

(Kommunförbundet informerar 25.4.2014) Semifinalisterna har utsetts i FM i kommunal marknadsföring, som i år anordnas för nionde gången. Sammanlagt 59 bidrag deltog i tävlingen. 



Målet för FM i kommunal marknadsföring är att förbättra den kommunala sektorns marknads-förings- och kommunikationskompetens genom att lyfta fram god praxis, dvs. exemplarisk och framgångsrik marknadsföring eller kommunikation. Tävlingen ger en helhetsöversikt över ak-tuell kommunal och regional marknadsföring. Samtidigt fås jämförelsematerial om lyckad marknadsföring och bakgrunden till den.



– En genomgående trend i år har varit medinflytande. Invånare, turister, företag och intres-sentgrupper har engagerats i att producera innehåll. Tävlingsbidragen omfattade flera enskilda produkter, evenemang, nya visuella profiler och nya servicehelheter. Det är glädjande att se att det bland bidragen finns både innovativa och fyndiga idéer och långsiktiga och professionella kampanjer, säger Merja Olari-Sintonen, marknadsföringschef vid Kommunförbundet. 



Tävlingen hör till nätverket Piiris verksamhet. Piiri är ett öppet och avgiftsfritt samarbets- och utvecklingsnätverk som syftar till att stärka kommunernas och regionernas marknadsförings- och kommunikationskompetens. 





Vinnarna offentliggörs i maj



Vinnarna tillkännages vid evenemanget Piiri 2014 på båtresan mellan Vasa och Umeå den 22 maj 2014. Juryn kan även dela ut hedersomnämnanden. 



Det vinnande bidraget får titeln mästare i FM i kommunal marknadsföring. De bidrag som fått guld, silver och brons får dessutom publicitet och ett diplom. Kampanjerna genomförs tillsam-mans med tävlingens samarbetsföretag.



FM i kommunal marknadsföring arrangeras av organisationer som utvecklar den kommunala och regionala marknadsföringen: Finlands Kommunförbund, Seudulliset Kehittämisyhteisöt SEKES ry och Föreningen Finlands turistorganisationer FFTO rf. Samarbetsföretag i nätverket Piiri är MTV3, Sanoma Media, Otavamedia, KL-Kustannus Oy/Kuntalehti och Finlands kommun-tidning. 





FM i kommunal marknadsföring 2014 – kortlista i alfabetisk ordning 



Akaa stad: Makea Akaa 



Borgå stad: Vinn en vecka i drömmarnas hem  



Esbo stad, idrottstjänster: Konceptet Esbo i farten 



Helsingfors stad: The Tall Ships Races Helsingfors 2013 



Helsingin Markkinointi Oy: Nordic Bloggers´ Experience 



Lahtis stad: Lahti uudistuu



Nystad: Rekrtyteringsmässan Töitä ja tekijöitä "Pestuumarkkinat”



S:t Michaels stad: Innovatiivinen hankinta



Satakuntaliitto (Onni kutsuu kylään -hanke) & SataKylät ry: Avoimet kylät -päivä 



Seinäjoen seudun elinkeinokeskus / Komia-markkinointi: Vahvan tahdon lähettiläät



Suupohjan kehittämisyhdistys ry: Seikkaile Suupohjassa -löytöretkiä lähelle 



Tuusniemi kommun: Tuusniemi skyview   







Närmare upplysningar:

Merja Olari-Sintonen, marknadsföringschef, Finlands Kommunförbund

09 771 2676, 050 378 4305

Eeva-Kaisa Kivistö, marknadsföringsplanerare, Finlands Kommunförbund

09 771 2027, 050 447 7714

  •  

Läs mer om dessa teman