Nätverk på svenska
Kommunförbundet erbjuder en mängd olika nätverk för samarbete och utvecklingsarbete inom många olika områden. Bekanta dig med de nätverk som är tvåspråkiga eller där arbetsspråket är svenska.
(Kommunförbundet informerar 26.6.2014) Kommunförbundet ser positivt på att de nya gemensamma servicekontoren testas i pilotprojekt som genomförs i fem olika kommuner. Nu planeras gemensamma serviceställen för den offentliga förvaltningen. Vid serviceställena erbjuds utöver kommunal service också tjänster av bland annat FPA, skatteförvaltningen och tjänster som gäller polisens tillståndsärenden. Verksamhetsmodellen har beretts under den fortsatta beredningen av projektet Kundservice 2014. Projektets slutrapport publicerades i dag torsdagen den 26.6.
– Verksamhetsmodellen behöver fortfarande förbättras, eftersom många uppgifter är uppskattningar och antaganden. Man får till exempel information om efterfrågan på tjänsterna först i samband med pilotprojekten då kunderna hittar det nya servicestället, framhåller Kommunförbundets utvecklingschef Tanja Rantanen.
– Det kommer att visa sig i praktiken hur kundservicesystemet fungerar. Systemet borde vara till hjälp i både kundrådgivarnas arbete och producera information som grund för avgifterna till kommunen.
Avsikten med de gemensamma serviceställena är att säkerställa att service erbjuds nära invånarna på ett lönsammare sätt än tidigare. Kommunförbundet framhåller att serviceställena också ska erbjuda stöd, råd och utrustning för e-tjänster. På så sätt främjas medborgarnas färdigheter och möjligheter i informationssamhället.
Kommunförbundet anser det vara motiverat att utkastet till regeringsproposition skickas ut på ny remiss före det överlämnas till riksdagen. Förordningarna bereds först år 2015. Under övergångsperioden borde utvecklingen av såväl verksamhetsmodellen som organiseringen av tjänsterna fortsätta.
– Under den fortsatta beredningen har planen för servicenätverket ändrats till vissa delar. Det är viktigt att kommunerna får ge sin bedömning av helheten och servicenätet, framhåller Rantanen.
Närmare upplysningar:
Tanja Rantanen, utvecklingschef (kundtjänster), tfn 050 535 71 32
Kommunförbundet erbjuder en mängd olika nätverk för samarbete och utvecklingsarbete inom många olika områden. Bekanta dig med de nätverk som är tvåspråkiga eller där arbetsspråket är svenska.
En gång per månad bjuder Ulf Stenman, direktör för Kommunförbundet svenska verksamhet på ett virtuellt, aktuellt och spirituellt morgonkaffe på Teams.
Läs mera: Kaffe med Uffe
Kommunförbundet arrangerar korta sessioner med presentationer och diskussioner om digitalisering på svenska i nätverket för Digifika.