15 semifinalister i FM i kommunal marknadsföring år 2015
(Kommunförbundet informerar 5.5.2015) Semifinalisterna har utsetts i FM i kommunal marknadsföring, som i år anordnas för tionde gången. Sammanlagt 42 bidrag deltog i tävlingen.
Målet för FM i kommunal marknadsföring är att förbättra den kommunala sektorns marknads-förings- och kommunikationskompetens genom att lyfta fram god praxis, dvs. exemplarisk och framgångsrik marknadsföring eller kommunikation. Tävlingen ger en helhetsöversikt över ak-tuell kommunal och regional marknadsföring. Samtidigt fås jämförelsematerial om lyckad marknadsföring och bakgrunden till den.
– I tävlingen deltog ovanligt många bidrag som representerar det grundläggande arbetet i kommunen eller regionen, dvs. sådant som inte kan undvaras. I ekonomiskt svåra tider återgår man till basservicen. Tävlingsbidragen visar tydligt att det lönar sig att bygga grunden om-sorgsfullt och på lång sikt. Först när det är gjort biter smarta ryck och innovativa kampanjer, även kortvariga sådana, säger Merja Olari-Sintonen, kundservicechef vid Kommunförbundet.
Tävlingen hör till nätverket Piiris verksamhet. Piiri är ett öppet och avgiftsfritt samarbets- och utvecklingsnätverk som syftar till att stärka kommunernas och regionernas marknadsförings- och kommunikationskompetens.
Vinnarna offentliggörs i maj
De tre medaljörernas namn offentliggörs i Helsingfors den 20 maj 2015 vid jubileumsseminariet Piiri 10 år. Juryn kan även dela ut hedersomnämnanden.
Det vinnande bidraget får titeln mästare i FM i kommunal marknadsföring. De bidrag som fått guld, silver och brons får dessutom publicitet och diplom. Kampanjerna genomförs tillsammans med tävlingens samarbetsföretag.
FM i kommunal marknadsföring arrangeras av organisationer som utvecklar den kommunala och regionala marknadsföringen: Finlands Kommunförbund, Seudulliset Kehittämisyhteisöt SEKES ry och Föreningen Finlands turistorganisationer FFTO rf. Samarbetsföretag i nätverket Piiri är MTV3, Helsingin Sanomat, Otavamedia, KL-Kustannus Oy/Kuntalehti och Kommuntorget.
FM i kommunal marknadsföring 2015 – kortlista i alfabetisk ordning
Heinolan lukio: Me tehdään yhdessä ME!
Helsingfors stad, byggnadskontoret: Patsas puhuu sinulle
Helsingfors stad, byggnadskontoret: Strategia kirkkaaksi viestinnän keinoin
Into Seinäjoki Oy: Into 500 -yritysattack
Jyväskylä stad/ Visit Jyväskylä: Lasten Löytöretket (gemensam marknadsföringshelhet)
Kimitoöns kommun: Brinkkulla - Smarta Kimitoön
Kuopio stad, Jyväskylä stad, S:t Michels stad, projektet Terveempi Itä-Suomi och programmet Kaste: kampanjen Yks, kaks, hyppy!
Lahden seudun kehitys LADEC Oy: Operaatio L.B.R.
S:t Michelregionen: Solmu-projekti palvelee muuttajia
Mikkelin seudun elinkeinoyhtiö Miset Oy: Mikkelin Kasvusopimus
Uleåborgs stad: Oulun uusi brändi sanoin, kuvin ja teoin
Borgå stad: #TravelHousePorvoo
Somero stad: kampanjen LähiJoulu
Vasaregionens Utveckling Ab VASEK: Kerromme sen kuvin - elävin kuvin
Vanda stad: Vantaa-kanava
Närmare upplysningar ger juryns ordförande:
Merja Olari-Sintonen, kundservicechef, Finlands Kommunförbund, 050 378 4305