FM i kommunal marknadsföring avgjordes i S:t Michel
Julgubben gav Rovaniemi guld
(Kommunförbundet informerar 18.5.2016) Långsiktig marknadsföring och samarbete för att bygga upp och produktifiera varumärket julgubben gav Rovaniemi årets finska mästerskapsmedalj i kommunal marknadsföring. Silvermedaljen gick till Helsingfors för stadens internationella välriktade kongressmarknadsföring och bronsmedaljen gick till Somero för produktion och marknadsföring av evenemang genom aktivt och brett samarbete.
Sammanlagt 42 bidrag deltog i FM-tävlingen. Priserna delades ut onsdagen den 18 maj i S:t Michel under evenemanget för kommunal marknadsföring, Piiri. Förutom att tre pris delades ut gavs tre hedersomnämnanden till Lahtis, Kouvola samt till Sydkarelens förbund och Norra Karelens landskapsförbund.
I tävlingen deltar år efter år marknadsföring av hög klass och av mycket varierande slag. Betydelsen av långsiktig marknadsföring fortsätter att öka då främjandet av regionens livskraft och invånarnas välfärd stärks i kommunen, säger tävlingsjuryns ordförande Jari Seppälä, informationsdirektör vid Kommunförbundet.
FM i kommunal marknadsföring ordnades nu för elfte gången. Genom åren har redan över 550 marknadsföringsprocesser eller marknadsföringskampanjer deltagit, bland annat inom näringsliv, turism och invånarmarknadsföring.
Förebilder för andra
Rovaniemi har nu internationellt registrerats som julgubbens hemstad och marknadsföringen har gett regionen betydande inkomster. Tävlingsjuryn berömde särskilt utvecklingen av varumärket och produkten julgubben genom ett brett samarbete och ett flertal praktiska åtgärder i företag och olika sammanslutningar i regionen. En gemensam handbok definierar noggrant bland annat julgubbens gestalt och förenhetligar marknadsföringen.
Helsingfors internationella kongressmarknadsföring genomfördes i fjol bland annat genom att representanter för noggrant utvalda internationella organisationer inbjöds för att bekanta sig med staden – dess vardag, företag och forskningsverksamhet. Enligt tävlingsjuryn statuerar detta exempel för vilket marknadsföringsuppdrag som helst och visar att det effektivaste sättet att marknadsföra är att närma sig ämnet på ett personligt sätt och erbjuda glimtar ur det verkliga livet.
I Somero har samarbetet mellan företag, organisationer och invånare skapat originella och levande evenemang till förmån för vi-andan, näringsverksamheten och turismen. I fjol ordnades en nostalgivecka i den lilla staden i stor skala med små penninginsatser.
Med hedersomnämnandena ville tävlingsjuryn lyfta fram tre olika dimensioner av marknadsföringen. Kampanjen Minäkin olen lahtelainen (Också jag är Lahtisbo) var ett effektivt ställningstagande för vi-andan och anseendet i den aktuella situationen. Kampanjen Kouvolan Betonihelvetti fick också stadsborna att dela med sig av sina goda erfarenheter av staden med hjälp av starka effekter. Den tävling som ordnats av Sydkarelens förbund och Norra Karelens landskapsförbund gav upphov till nya arrangemang av landskapssången som stöd för traditionerna, vi-andan och marknadsföringen.
Berättelser och sociala medier viktiga
– Sociala medier är allt mer involverade i den kommunala marknadsföringen – både som skapare av vi-anda och som förmedlare av marknadsföring. Genuina och trovärdiga budskap sprids mest effektivt via invånarnas egna nätverk. Också berättandet ökar – det kan vara små ögonblicksbilder med vilka man bygger upp ett helhetsintryck av platsens attraktionskraft eller till exempel andan på arbetsplatsen, analyserar Jari Seppälä.
FM i kommunal marknadsföring är en del av utvecklandet av kommunsektorns marknadsföringskompetens inom nätverket Piiri. Piiris grundare är Finlands Kommunförbund, Seudulliset Kehittämisyhteisöt SEKES och Föreningen Finlands turistorganisationer FFTO. Piiri är ett öppet och avgiftsfritt samarbets- och utvecklingsnätverk för kommunerna och regionerna. Samarbetsföretag i nätverket är Helsingin Sanomat, MTV3, Otavamedia, Kuntalehti och Kommuntorget.
Till årets tävlingsjury hörde Yrjö Westling, verksamhetsledare vid SEKES ry, Hannu Komu, verksamhetsledare vid FFTO rf, Ari Lohenoja, planerare med ansvar för marknadsföringen vid Försvarsmakten, Teemu Moilanen, överlärare vid yrkeshögskolan Haaga-Helia, Lauri Sipilä, verkställande direktör vid MARK Suomen Markkinointiliitto - Finlands Marknadsförbund, Maritta Mäkelä, marknadsföringsdirektör vid Finlands Kommunförbund och Jari Seppälä, informationsdirektör vid Finlands Kommunförbund.
Närmare upplysningar:
Jari Seppälä, informationsdirektör, tfn 050 66 743
Maritta Mäkelä, marknadsföringsdirektör, 040 765 8016
FM i kommunal marknadsföring 2016, resultat
- Guld: Visit Rovaniemi: Rovaniemi - The Official Hometown of Santa Claus®
- Silver: Helsinki Convention & Events Bureau/Helsingin Markkinointi Oy: Highlights in HEL
- Brons: Somero stad: Nostalgiaviikko - yhteistyöllä 50 tapahtuman spektaakkeli
Hedersomnämnanden
- Sydkarelens förbund och Norra Karelens landskapsförbund: Karjalasta kajahtaa
- Kouvola stad: Betonihelvetti
- Lahtis stad: Minäkin olen lahtelainen
Kommunförbundets webbtjäns
- Kommunernas marknadsföringsundersökning 2016
Systematisk marknadsföring betonas i ekonomiskt kärva tider