FM i kommunal marknadsföring förnyas
(Kommunförbundet informerar 3.4.2017) Den kommunala och regionala marknadsföringen har fått ny fart och nya uttryck i och med de stora förändringarna på kommunfältet, betoningen av livskraften och också Finlands 100-årsjubileum. I år tävlar 38 bidrag om finskt mästerskap i kommunal marknadsföring och 12 av dem har tävlingsjuryn tagit ut till semifinal.
- Tävlingsbidragen är sinsemellan mycket olika men håller hög kvalitet. På kommunfältet föds nu fräscha idéer som kan genomföras med yrkesskicklighet. Flera nya kommuner och samkommuner deltar i tävlingen, berättar juryns ordförande Maritta Mäkelä, marknadsföringsdirektör vid Kommunförbundet.
Målet för FM i kommunal marknadsföring är att höja marknadsförings- och kommunikationskompetensen inom den kommunala sektorn genom att lyfta fram insiktsfull och resultatrik marknadsföring och kommunikation. Tävlingen ordnades nu för tolfte gången. Priserna delas ut vid ett evenemang som ordnas av samarbetsnätverket för kommunal marknadsföring Piiri den 17 maj i Kouvola.
Tävlingsbidrag skickades från hela landet, alltifrån skärgården till Lappland och kampanjerna gäller såväl turism, näringsverksamhet, service och boende som personalsammanhållning och invånartrivsel.
- Långsiktigheten i marknadsföringen är ett positivt inslag och man är bra på att ta itu också med aktuella teman. Marknadsföring ses som en gemensam verksamhet och ett samarbete, inte enbart som lösryckt köpt reklam, beskriver Mäkelä.
- Marknadsföringsmetoderna är också mycket mångsidiga. Sociala medier utnyttjas i stor utsträckning och helt nya former tillämpas. Redan av semifinalisternas namn framgår att det är fråga om en bred palett av mycket olika idéer, avslöjar Mäkelä.
Tävlingen hör till nätverket Piiris verksamhet. Piiri är ett öppet och avgiftsfritt samarbets- och utvecklingsnätverk som syftar till att stärka kommunernas och regionernas marknadsförings- och kommunikationskompetens. Bakom nätverket ligger organisationer som utvecklar den kommunala och regionala marknadsföringen: Finlands Kommunförbund, Suomen Elinkeino- ja Kehitysyhtiöt SEKES ry och Föreningen Finlands turistorganisationer FFTO rf. Samarbetsparter i nätverket är Helsingin Sanomat, Otavamedia, Kuntalehti och Kommuntorget.
Det vinnande bidraget får titeln finsk mästare i kommunal marknadsföring. De bidrag som fått guld, silver och brons får dessutom publicitet via samarbetsparterna. Juryn kan även dela ut hedersomnämnanden.
FM i kommunal marknadsföring – kortlista
Arktinen Hillakylä, Ranua kommun
Asennemuutoksella asukkaita, Kyyjärvi kommun
Autonvaihtoviikot -kampanja, Kollektivtrafiken i Åboregionen
Elämäsi valinta -valinnanvapauskampanja, Birkalands sjukvårdsdistrikt
Kesäreportterit Naantalissa, Naantalin Matkailu Oy
Lempäälän Idea, Lempäälä kommun
Mäntsälän kuntamarkkinointia, Mäntsälän Yrityskehitys Oy
Onnistujanaiset, Utvecklingscentret för Mellersta Nyland Ab - KEUKE
Porukka, Lahtis stad
Borgå förvandlar historier till tatueringar, Borgå stad
Pyhtäälisä, Pyttis kommun
Siisti Iisalmi ja pyöräilyn ja kävelyn asennekasvatushanke, Idensalmi stad
Närmare upplysningar:
Maritta Mäkelä, marknadsföringsdirektör, Finlands Kommunförbund, 040 765 8016
Övriga jurymedlemmar:
Lauri Sipilä, verkställande direktör, MARK Suomen Markkinointiliitto ry
Hannu Komu, verksamhetsledare, Föreningen Finlands turistorganisationer FFRTO rf
Jaakko Helenius, verksamhetsledare, Suomen Elinkeino- ja Kehitysyhtiöt SEKES ry
Teemu Moilanen, överlärare, ED, Yrkeshögskolan Haaga-Helia
Paulina Venäläinen, ansvarig kommunikationsspecialist, FPA
Jari Seppälä, sakkunnig i kommunikation, Finlands Kommunförbund
Ulla Kotila, publikationsassistent, Finlands Kommunförbund