Marknadsföringen betonas i utvecklingen av kommunerna - I år tävlar 35 bidrag om finskt mästerskap i kommunal marknadsföring
(Kommunförbundet informerar 27.3.2018) I år tävlar 35 bidrag om finskt mästerskap i kommunal marknadsföring och 10 av dem har tävlingsjuryn tagit ut till semifinal. Flera kommuner har framgångsrikt fört samman strategi, aktivering av kommuninvånarna och marknadsföring av kommunen.
– Bland kommunens uppgifter har utvecklingen av kommunens livskraft blivit allt viktigare, och det tar sig uttryck i en effektivare marknadsföring. Kommuninvånarna har ivrigt deltagit till och med i planeringen på ett strategiskt plan och i många gemensamma evenemang. I flera projekt märks den iver och energi med vilken arbetet utförts och hur man fått invånarna med i verksamheten. Marknadsföringen får sin kraft ur samarbetsandan, säger juryns ordförande Maritta Mäkelä, marknadsföringsdirektör vid Kommunförbundet.
Målet för FM i kommunal marknadsföring är att höja marknadsförings- och kommunikationskompetensen inom den kommunala sektorn genom att lyfta fram insiktsfull och resultatrik marknadsföring och kommunikation. Tävlingen ordnades nu för trettonde gången. Priserna delas ut vid ett evenemang som ordnas av samarbetsnätverket för kommunal marknadsföring Piiri den 16 maj i Seinäjoki.
- Tävlingsbidragen har på ett fint sätt tagit till vara lokala styrkor och vittnar om entusiasm och resultatet av ett långsiktigt arbete för det egna varumärket. De kampanjer som gjorts med liten budget bidrog med synnerligen kreativa sätt att nå sin målgrupp, säger jurymedlemmen Sanna Laakkio, verksamhetsledare för MARK Finlands Marknadsförbund.
Deltagarna i FM-tävlingen presenterar marknadsföringsåtgärder bland annat inom turism, näringsliv, tjänster, boende och rekrytering. Video, animationer, sociala medier och olika sätt att delta har använts i flera tävlingsbidrag. Kommunens traditionella målgrupper har fått sällskap av nya, och starka attraktionsfaktorer har kompletterats med nya idéer och produkter.
Tävlingen är en del av Piiri-nätverkets verksamhet. Piiri är ett öppet och avgiftsfritt samarbets- och utvecklingsnätverk som syftar till att stärka kommunernas och regionernas marknadsförings- och kommunikationskompetens. Bakom nätverket ligger organisationer som utvecklar den kommunala och regionala marknadsföringen: Finlands Kommunförbund, Suomen Elinkeino- ja Kehitysyhtiöt SEKES ry och Föreningen Finlands turistorganisationer FFTO rf. Samarbetsparter i nätverket är Helsingin Sanomat, Otavamedia, Kuntalehti och Kommuntorget.
Det vinnande bidraget får titeln finsk mästare i kommunal marknadsföring. Samarbetsföretagen lovar medial exponering för de tävlingsbidrag som placerar sig i täten. Juryn kan även dela ut hedersomnämnanden.
FM i kommunal marknadsföring 2017 – kortlista i alfabetisk ordning
Keuke - Onnistuvan yrityksen asialla
Lakeudelle -perhematkailukampanja (Etelä-Pohjanmaan Matkailu Oy)
Me teemme yhdessä uutta Tuusulaa
Osallistu oikeesti! (Varkauden kaupunki)
Paska kaupunni (Oulun kaupunki)
Pop up Shoppeenmäki (Ylöjärven Yrityspalvelu Oy)
Porvoo GeoTour
Saimaan kaunis Mikkeli - kesäoppaat ja opastekstit
Todella outo, ehdottomasti uniikki - Porin dataohjattu osallistava brändiuudistus
Valkeakosken talonäyttely
Närmare upplysningar:
Maritta Mäkelä, marknadsföringsdirektör, Finlands Kommunförbund, 040 765 8016
Juryns övriga medlemmar:
Sanna Laakkio, verksamhetsledare, MARK Finlands Marknadsförbund
Hannu Komu, verksamhetsledare, Föreningen Finlands turistorganisationer FFRTO rf
Jaakko Helenius, Suomen Elinkeino- ja Kehitysyhtiöt SEKES ry
Teemu Moilanen, överlärare, ED, Yrkeshögskolan Haaga-Helia
Kirsi Norros, kommunikationsdirektör, Finlands miljöcentral SYKE
Jari Seppälä, sakkunnig i kommunikation, Finlands Kommunförbund
Ulla Kotila, publikationsassistent, Finlands Kommunförbund