Pressmeddelande,

Åter dags för Kommunförbundet att utse Finlands aktivaste kommun

I tävlingen Finlands aktivaste kommun, som nu ordnas för tredje gången, söks åter den kommun som på ett mångsidigt sätt främjat kommuninvånarnas motionsmöjligheter. Tävlingen är en del av programmet för den nationella Idrottsgalan och den ordnas av Kommunförbundet i samarbete med Undervisnings- och kulturministeriet.

I år är tävlingens tema det samarbete som gjorts för att främja kommuninvånarnas aktiva livsstil.

Samarbete för en mer aktiv kommun

I tävlingen söks den kommun som med mångsidigt samarbete över sektor- och organisationsgränser främjar kommuninvånarnas fysiska aktivitet. I tävlingen prioriteras särskilt hur väl kommunen lyckats sammanföra olika aktörer och främja mångsidig aktivitet bland alla invånare. Förra året avgick Uleåborg med segern.

– Med tävlingen Finlands aktivaste kommun vill Kommunförbundet synliggöra kommunernas goda arbete för att få invånarna att röra på sig mer och främja deras välmående. Samtidigt vill vi lyfta fram god praxis och exempel som kan spridas till alla kommuner, säger Mari Ahonen-Walker sakkunnig i ungdomsarbete och idrott.

Tävlingen är avgiftsfri och öppen för alla kommuner. Anmälan till tävlingen senast onsdag 16.10 kl. 12.00 via denna länk: https://link.webropolsurveys.com/S/0FAB6ACF084D6629

Kommunförbundets expertjury väljer ut tre finalister, som offentliggörs i Yles direktsändning 7.12. Vinnaren belönas med Uno-pokalen vid Idrottsgalan på Hartwall Arenan i Helsingfors 16.1.2020.

Mer information om tävlingen: kuntaliitto.fi/liikkuvinkunta

Mari Ahonen-Walker
sakkunnig, Kommunförbundet rf