17.6.2019
Direktivet om rena fordon bör verkställas på ett kontrollerat sätt
EU:s nya direktiv innebär utmaningar för kommunerna när de ska ordna skolskjutsar, färdtjänst för personer med funktionsnedsättning och andra lagstadgade persontransporter, eftersom det fortfarande finns väldigt lite fordon i Finland som uppfyller kraven. Kostnaderna ökar om verklig konkurrens saknas. I värsta fall kommer det in bara ett anbud eller inget alls.
EU:s trafikministerråd har godkänt en uppdatering av direktivet om så kallade rena fordon (Clean Vehicle Directive), som syftar till att öka användningen av utsläppssnåla och utsläppsfria fordon. Direktivet anger stränga kriterier för medlemsstaterna vid offentlig upphandling av bilar samt person- och godstransporter. Kommunförbundet anser att den nationella implementeringen av direktivet inte får leda till att kommunerna måste verkställa direktivet till vilket pris som helst.
-Det blir i praktiken kommunerna som ska verkställa direktivet. Användningen av rena fordon bör definitivt utökas, men övergången bör ske på ett ur kommunernas synvinkel kontrollerat sätt. Direktivet får inte leda till att kostnaderna för offentlig upphandling stiger okontrollerat, framhåller Kommunförbundets vice verkställande direktör Timo Reina.
Direktivet börjar verkställas under sommaren 2019 och den nationella lagen träder i kraft senast i mitten av 2021.
Utmaningar för kommunernas lagstadgade transporter
Johanna Vilkuna, trafiksakkunnig vid Kommunförbundet, uppskattar att det kommer att bli svårt att verkställa direktivet under övergångsperioden, eftersom den finländska marknaden fortfarande har väldigt ont om fordon som uppfyller kraven. Problem kommer att uppstå särskilt inom persontransporter som är lagstadgade för kommunerna, till exempel skolskjutsar, färdtjänster för personer med funktionsnedsättning och andra transporter inom social- och hälsovården, eftersom stora taxibilar används frekvent inom dessa tjänster.
-Elbilar som kan tjäna som stora taxibilar och små bussar har ännu inte kommit ut på marknaden. Deras brukstid räcker nödvändigtvis inte heller till för användning dygnet runt, till exempel för skolskjutsar eller andra dagliga långa körningar. Trots det kan deras anskaffningspris bli mycket högt, säger Vilkuna.
Enligt Kommunförbundet borde direktivet till en början tillämpas för sådana ändamål och inom sådana fordonsgrupper där det redan färdigt finns lämpliga fordon på marknaden till ett kostnadseffektivt pris. Staten bör aktivt främja den allmänna tillgången till och användningen av rena fordon.
Marknaden varierar från kommun till kommun
I Finland finns det stora regionala och kommunvisa skillnader i utbudet på transporttjänster. Genom lagen om transportservice har taxiverksamheten blivit en tjänst som tillhandahålls på marknadsvillkor. Det syns i form av att taxitjänsterna koncentrerats regionalt och tidsmässigt, vilket i sin tur återspeglas på antalet anbud som kommunerna får in.
Kommunen kan själv besluta om upphandlingen av egna fordon, men de person- och godstransportbilar som används i kommunernas och samkommunernas transporter ägs av företag.
-Kommunen är sålunda beroende av det utbud av fordon som transportföretagen har råd med. I värsta fall kommer det inte in något anbud alls eller också finns det bara enda tillgänglig leverantör. Kostnaderna ökar om verklig konkurrens saknas, säger Vilkuna.
Kommunförbundet föreslår att en officiell arbetsgrupp tillsätts för att bereda den nationella implementeringen av direktivet.
Närmare upplysningar:
Johanna Vilkuna, trafiksakkunnig, 040 869 7836
Timo Reina, vice verkställande direktör, 09 771 2700