Pressmeddelande,

Ida Sulin blir direktör för svenska och internationella ärenden vid Kommunförbundet

Ida Sulin

Vicehäradshövding, juris doktor Ida Sulin har valts till direktör för svenska och internationella ärenden vid Kommunförbundet. Kommunförbundets styrelse fattade beslut om valet vid sitt sammanträde den 25 april.

Ida Sulin kommer ursprungligen från Korsholm och har arbetat vid Kommunförbundet sedan 2012, bland annat som jurist, ledande jurist och teamledare för svenska teamet och internationella teamet.

– Det känns fint att kunna börja leda Kommunförbundets internationella ärenden nu när EU-ordförandeskapet inleds och vi har ett bra tillfälle att påverka kommunernas ställning i Europa. Vad Kommunförbundets svenska verksamhet beträffar är min ambition att vi ska föra verksamheten ännu närmare kommunerna, säger Ida Sulin.

– Jag har under hela min karriär arbetat för en starkare lokal demokrati. Det vill jag arbeta för också i fortsättningen.

Befattningen som direktör för svenska och internationella ärenden ledigförklarades när direktör Kristina Wikberg i mars meddelade att hon avgår. Sulin vikarierar för Wikberg från början av maj och tillträder posten officiellt i slutet av juli. Befattningen är tidsbegränsad till slutet av 2020.

Finlands Kommunförbund är en tvåspråkig intresseorganisation för kommunerna och städerna i Finland. Förbundet tillhandahåller sakkunskap och utvecklar den kommunala servicen. Också landskapsförbunden, sjukvårdsdistrikten och de övriga samkommunerna omfattas av verksamheten. Kommunala arbetsgivarfrågor sköts av KT Kommunarbetsgivarna, som hör till Kommunförbundet.

Närmare upplysningar:
Minna Karhunen, verkställande direktör, tfn 050 380 5907

Ida Sulin, direktör för svenska och internationella ärenden, tfn 050 563 3023
Ida Sulin är säkrast anträffbar torsdag 25.4 kl. 13.00–13.30 och 15.00–15.45 samt fredag 26.4 kl. 9.00–10.00.