Pressmeddelande,

Kommunförbundet och FCG utvecklar sina tjänster för ekonomistyrning och prognostisering

I början av 2020 inleder Kommunförbundet och FCG ett gemensamt projekt där man tillsammans med kommunerna utvecklar tjänster för styrning och prognostisering av den kommunala ekonomin. Målet med utvecklingsarbetet är att stödja kommunerna i de olika skedena av processen med ekonomisk hållbarhet och erbjuda konkreta redskap för att upprätthålla den ekonomiska balansen och förbättra den ekonomiska effektiviteten.

– Situationen inom den kommunala ekonomin är oerhört svår och merparten av kommunerna håller på att balansera sin ekonomi eller ska snart göra det. Enligt uppskattningar kommer kommunernas sammanlagda tryck på att anpassa ekonomin vara närmare 10 miljarder euro under de kommande tre åren. I den här situationen måste också kommunförbundets koncern på ett bättre sätt än tidigare kunna stödja och betjäna sina medlemmar så att de kan klara av de ekonomiska utmaningarna, säger Kommunförbundets vice verkställande direktör Timo Reina.

– Oro över ekonomin lyfts allt oftare fram i diskussionerna med våra kommunkunder. Som kommunernas strategiska partner försöker vi reagera på denna oro genom att utveckla våra tjänster så att de hjälper kommunerna att leda sin ekonomi utgående från kunskap. Det är tydligt att det inte finns pengar för allt, men genom att systematiskt optimera verksamheten kan man få pengarna att räcka längre, säger Mari Puoskari, verkställande direktör för FCG.

Jukka Laiho vald till projektdirektör

Till projektets ledare har valts ekon.mag. Jukka Laiho, som har mångsidig kompetens inom ekonomi både från kommun- och företagssektorn. Laiho har tidigare arbetat bland annat som ekonomi- och strategidirektör i Åbo och som ekonomidirektör för Trafikledsverket. Laiho inleder sitt arbete den 7 januari 2020.

Som en del av utvecklingsarbetet inleds våren 2020 ett nätverksprojekt i vilket de kommuner som deltar får stöd med styrningen av den egna ekonomin och samtidigt testar de metoder som utvecklas i projektet.

Närmare upplysningar:

Timo Reina, vice verkställande direktör för Kommunförbundet, tfn 044 555 8458

Mari Puoskari, verkställande direktör för FCG-koncernen, tfn 050 537 2595

Ett nätverk för dig som jobbar med språk och översättning i kommunsektorn