Pressmeddelande,

Var tredje Europaparlamentvalskandidat är fullmäktigeledamot

Av kandidaterna i Europaparlamentsvalet sitter var tredje eller 34 procent i kommunfullmäktige, enligt en utredning som Kommunförbundet gjort. Sammanlagt 269 personer kandiderar i Europaparlamentsvalet, av dem blev 92 invalda i kommunalvalet våren 2017.

Kandidater från sammanlagt 73 kommuner ställer upp i Europaparlamentsvalet. Bland dem finns 81 personer, eller 30 procent, som ställde upp också i vårens riksdagsval och 15 av dem blev riksdagsledamöter. Av kandidaterna i Europaparlamentsvalet är 10 sittande Europaparlamentariker och 92 ledamöter i kommunfullmäktige.

Fullmäktigeledamöterna som ställer upp i valet representerar sammanlagt 43 kommuner. Antalsmässigt ställer flest fullmäktigeledamöter upp i valet i Helsingfors, sammanlagt 11 personer. Fem fullmäktigeledamöter från Åbo ställer upp, medan fullmäktige i Björneborg, Esbo, Jyväskylä, Kajana, Kotka, Tammerfors, Uleåborg och Vasa har fyra kandidater var. Andelen kandidater med multipla mandat är störst i kommuner med 50 001 –100 000 invånare. I dessa kommuner är 60 procent av kandidaterna fullmäktigeledamöter.

Av dem som ställer upp i Europaparlamentsvalet innehar 17 ledande förtroendeuppdrag i sin kommuns fullmäktige eller styrelse och av dem är tre fullmäktigeordförande och tre styrelseordförande.

– Precis som riksdagsvalet lockar EU-valet kommunfullmäktige att kandidera. Kommunal erfarenhet behövs också i Europaparlamentet, eftersom EU på olika sätt påverkar en stor del av kommunernas uppgifter eller de beslut som fattas i kommunerna, säger Marianne Pekola-Sjöblom forskningschef vid Kommunförbundet.

Bland de uppställda finns 15 riksdagsledamöter som alla dessutom är ledamöter i kommunfullmäktige

De 15 nuvarande riksdagsledamöterna som ställer upp i EU-valet sitter alla samtidigt i kommunfullmäktige. Av dem innehar fem dessutom ledande förtroendeuppdrag. Av de 10 nuvarande Europaparlamentarikerna som ställer upp är fyra också ledamöter i kommunfullmäktige.

–  I Finland är multipla mandat möjliga, man kan samtidigt vara till exempel riksdagsman, Europaparlamentariker och fullmäktigeledamot. Det här unikt i Norden, säger Pekola-Sjöblom.

De fullmäktigeledamöter som ställer upp representerar oftast de gröna eller sannfinländarna, sällan de blå eller samlingspartiet. Jämfört med hela kandidatlistan är fullmäktigeledamöterna lite yngre: medelåldern är 43 år och varierar mellan 20 och 72. Kvinnornas andel bland dem som är fullmäktigeledamöter är hälften. Av alla kandidater är endast 39 procent kvinnor.

Europaparlamentsvalet 26.5.2019, förhandsröstning 15– 21.5.2019

Europaparlamentsvalet ordnas vart femte år, senaste gång i maj 2014. Denna gång ordnas valet den 26 maj 2019 med förhandsröstning 15–21.5.2019 i Finland och 15–18.5.2019 utomlands.

Finland väljer sammanlagt 13 representanter till Europaparlamentet. I de senaste Europaparlamentsvalen röstade endast ca 40 procent av i Finland bosatta finländska medborgare.

– Riksdagsvalet i april utgör en utmaning för röstningsaktiviteten i Europaparlamentsvalet denna gång. År 1999 hade vi en motsvarande situation när Europaparlamentsvalet inföll samma vår som riksdagsvalet. Den gången stannade valdeltagandet på 31,4 procent, det svagaste någonsin för Europaparlamentsval i Finland, säger forskningschef Marianne Pekola-Sjöblom.

Närmare upplysningar:
Marianne Pekola-Sjöblom, forskningschef, tfn 050 337 56 34
Jenni Airaksinen, forsknings- och utvecklingsdirektör, tfn 050 533 2002

Bifogat diaserie med ytterligare information på finska.

Ytterligare information om Kommunförbundets Europaparlamentsvalsprogram, EU-intressebevakningen och målen