
Kommuninvånarna nu nöjdare med social- och hälsovårdstjänsterna

Kommuninvånarna anser att social- och hälsovårdstjänsterna till största delen skötts bra. Tjänsterna anses också vara lättillgängliga.
Nöjdast är kommuninvånarna med sjukskötar- och hälsovårdarmottagningarna samt mödra- och barnrådgivningen. Också sjukhusvården, tandvården, hälsocentralernas läkarmottagning och skolhälsovården får gott betyg.
– Även för socialtjänsternas del kan man se att de som använt tjänsterna i allmänhet är mycket nöjdare med hur tjänsterna skötts än de som inte använt tjänsterna. Nöjdast är kunderna med familjerådgivningstjänsterna, säger forskningschef Marianne Pekola-Sjöblom.
Kommuninvånarna är mycket nöjda med framför allt hur hälso- och sjukvårdstjänsterna skötts, och tillgången till tjänsterna och deras tillgänglighet får åtminstone medelbetyg i kommuner av alla storlekar. Nöjdast med tillgången och tillgängligheten är invånarna i kommuner med 5 000–20 000 invånare och minst nöjda är invånarna i städer med över 100 000 invånare.
De svenskspråkiga är betydligt nöjdare med social- och hälsovårdstjänsterna än de finskspråkiga. Det gäller både skötseln av tjänsterna, tillgången till dem och tjänsternas tillgänglighet.
Kommuninvånarna har blivit klart nöjdare med hälso- och sjukvårdstjänsterna
År 2020 fick hälso- och sjukvårdstjänsterna bättre betyg än någonsin tidigare under perioden 1996–2020, då motsvarande undersökningar gjorts.
Invånarna har också blivit nöjdare med enskilda hälsovårdstjänster, såsom hälsostationernas läkar-, sjukskötar- och hälsovårdarmottagning och tandvården. För alla hälso- och sjukvårdstjänster gäller att de som använt tjänsterna är nöjdare än de som inte har någon egen erfarenhet av dem.
Också i fråga om många socialtjänster har servicetillfredsställelsen ökat under de senaste åren och håller på att nå samma nivå som i början av perioden 1996–2020. Att invånarna är mindre nöjda med socialtjänsterna, såsom äldreomsorgen, beror på att de används i mindre utsträckning än hälso- och sjukvårdstjänsterna.
- Kommuninvånarnas positiva bedömningar visar att de för närvarande är nöjda med social- och hälsovårdstjänsterna. Det här är bra att komma ihåg också när vårdreformen genomförs och tjänsterna planeras, säger Hanna Tainio, vice vd vid Kommunförbundet.
I alla de undersökta kommunerna är invånarna mycket nöjda med hur hälso- och sjukvårdstjänsterna sköts, oberoende av på vilket sätt tjänsterna tillhandahålls. Också tillgången på tjänsterna och deras tillgänglighet har fått rätt bra betyg. Såväl socialtjänsterna som hälso- och sjukvårdstjänsterna har fått bäst betyg i de kommuner som tillhandahåller tjänsterna enligt modellen med en ansvarig kommun.
Hälso- och sjukvårdstjänster används mer än socialtjänster
Kommuninvånarna använder nästan genomgående mer hälso- och sjukvårdstjänster än socialtjänster: andelen invånare som använt socialtjänster är i huvudsak liten. Inom alla socialtjänster som undersöktes hade högst fem procent av enkätdeltagarna själva använt tjänsterna.
Mest egen erfarenhet har kommuninvånarna av hälsocentralernas läkar- sjukskötar- eller hälsovårdarmottagning samt tandvård.
Uppgifterna framgår av Kommunförbundets Invånarundersökning 2020, som i våras besvarades av över 10 000 finländare. Enkätundersökningen genomfördes som en del av Kommunförbundets forskningsprogram Förändringarnas KommunFinland 2025. Sammanlagt 43 kommuner runt om i landet medverkade.
Närmare upplysningar:
Marianne Pekola-Sjöblom, forskningschef, tfn 050 337 5634, marianne.pekola-sjoblom(@)kommunforbundet.fi
Hanna Tainio, vice verkställande direktör, tfn 050 567 1624, hanna.tainio(at)kommunforbundet.fi
1.4.2025
Allt fler är nöjda med yrkesutbildningen trots att den allmänna opinionen blivit mer negativ
28.3.2025
Blogg
Dags att diskutera kommunernas nya roll inom sysselsättningen?
28.3.2025
Blogg
Kommunerna har en ledarroll i AN-reformen
25.3.2025
Blogg