Pressmeddelande,

Jarkko Ambrusin ny chefredaktör för Kuntalehti

Jarkko Ambrusin

Till ny chefredaktör för Kuntalehti och verkställande direktör för KL-Kustannus Oy har valts Jarkko Ambrusin

Ambrusin, 41, är för närvarande företagare inom kommunikation. Han tillträder som chefredaktör för Kuntalehti i början av juli.

Ambrusin har tidigare arbetat inom Keskisuomalainen-koncernen som resultatansvarig chefredaktör för Iisalmen Sanomat och som chefredaktör för tidningarna Kankaanpään Seutu, Merikarvia och Luoteisväylä vid Alma Medias lokalmediegrupp. Han var även chef för chefredaktörerna för andra medier i gruppen.

Ambrusin säger att Kuntalehti får en passionerad medieutvecklare som chefredaktör. Även som företagare har han haft nära kontakt med journalistiken.

– Jag har arbetat med stora helheter tillsammans med olika mediehus: utvecklingsprojekt, utveckling av redaktioners arbetssätt och utveckling av digital journalism, säger Ambrusin.

En omvälvning pågår inte endast i mediesektorn utan även i kommunsektorn. Enligt Ambrusin är detta en synnerligen intressant utmaning även för Kuntalehti.

– Kuntalehti måste naturligtvis rapportera om grundläggande frågor, men jag tror att vi kan ta upp mycket mer som det är värt att tänka på – på ett positivt sätt. Vi strävar efter att göra Kuntalehti till det intressantaste specialmediet i landet, säger Ambrusin.

KL-Kustannus Oy är en del av Kommunförbundets koncern. Styrelseordföranden för KL-Kustannus, Kommunförbundets verkställande direktör Minna Karhunen beskriver Jarkko Ambrusin som ett ”fynd”.

Chefredaktörens roll är mångsidig: till den hör utöver Kuntalehti också chefskapet för de andra medierna inom KL-Kustannus, Kunta.tv och Studio Linjat samt evenemanget Kommunmarknaden, säger Karhunen.

– Vi letade efter journalistisk erfarenhet, men också efter företagskunnande och säljkompetens.  Ambrusin har också mycket starka insikter i kommunsektorn samt vilja och vision att förnya. Jag tror att Kuntalehti och KL-Kustannus får en god, ytterst motiverad chef, säger Karhunen.

Markku Vento, som varit chefredaktör för Kuntalehti och verkställande direktör för KL-Kustannus från vintern 2020, går i pension i höst.

Närmare upplysningar:
Kommunförbundets verkställande direktör Minna Karhunen, tfn 050 380 5907