Pressmeddelande, 

100 dagar till starten: Arbetskraftstjänsterna blir en del av kommunernas basservice i början av 20255

Organiseringsansvaret för offentliga arbetskraftstjänster överförs från staten till kommunerna i början av 2025. I och med reformen blir arbetskraftstjänsterna för både person- och företagskunder en del av kommunernas lagstadgade basservice. Statens arbets- och näringsbyråer, dvs. AN-byråerna, läggs ner. I samband med detta överförs drygt 4 000 anställda inom arbetskraftstjänsterna från staten till kommuner eller samkommuner genom överlåtelse av rörelse.   

– Den stora reform som nu genomförs stärker kommunernas mångsidiga basservice ytterligare, och kommunerna får välkomna verktyg för att främja sysselsättningen, säger Kommunförbundets vice vd Timo Reina

– Med reformen kommer tjänsterna närmare kommuninvånarna och blir därmed mer tillgängliga och verkningsfulla. Alla dessa faktorer tillsammans stöder målet om snabbare sysselsättning och främjar inte bara sysselsättningen utan också livskraften i hela regionen. 

Överföringen av organiseringsansvaret från staten till kommunerna är en mycket stor omställning. Förutom personkunderna är också företagskunderna en viktig målgrupp i reformen. Genom arbetskraftstjänsterna får både person- och företagskunder rådgivning och handledning i jobbsökning, rekrytering och kompetensutveckling. 

I början av 2025 träder också den nya integrationslagen i kraft, och kommunerna får då även det övergripande ansvaret för integrationsfrämjande. Integrationstjänsterna är avsedda för invandrade och syftar till att främja deras integration i Finland. 

Varför överförs AN-tjänsterna till kommunerna?   

Genom reformen kommer tjänsterna närmare kunderna. I fortsättningen hittar man arbetskraftstjänsterna på samma plats som till exempel kommunens utbildningstjänster, näringslivstjänster och samhällsbyggnadstjänster. 

-Reformens mål är inte bara att överföra service och personal från staten till kommunerna. Tanken är att arbetskraftstjänsterna ska göras mer verkningsfulla, till exempel genom att yrkesutbildningen riktas så att den bättre stöder sysselsättningen och företagens behov i området. Reformen ska också stärka integrationens roll i främjandet av sysselsättningen och kommunernas roll i att aktivt locka kompetent arbetskraft, vid behov även från utlandet, förklarar Reina. 

-Kommunerna känner sina invånare och områdets näringsliv bäst, vilket gör det möjligt att erbjuda skräddarsydda individuella tjänster enligt lokala behov. Reformen ger möjlighet till att göra saker på ett nytt sätt, säger Erja Lindberg, utvecklingschef vid Kommunförbundet. 

Kommunerna är på slutrakan med förberedelserna 

I dag, den 23 september, är det 100 dagar till starten och till överföringen av organiseringsansvaret. Tiden har varit knapp, men förberedelserna har framskridit i kommunerna och sysselsättningsområdena enligt tidsplanen och i gott samarbete. Ambitionen har varit att beakta alla tänkbara delfaktorer. 

-I kommunerna ses reformen som en möjlighet att främja den lokala livskraften, som gör kommunerna attraktiva, påpekar Lindberg. 

-Sysselsättningsområdena har uppgett att fasta serviceställen ska inrättas, men också olika distanstjänster och digitala tjänster samt vid behov pop up-tjänster. Det är med andra ord fråga om ett mångsidigt urval metoder att tillhandahålla kundorienterade arbetskraftstjänster, säger Lindberg. 

Hur möts arbetstillfällen och arbetssökande i framtiden?   

I och med reformen bildas 45 sysselsättningsområden, som från och med början av 2025 administrativt ansvarar för organiseringen av arbetskraftstjänster. De flesta områden organiserar sin service enligt modellen med en ansvarig kommun, fyra kommuner tillhandahåller service i egen regi och två områden tillämpar samkommunsmodellen. 

Oavsett hur AN-tjänsterna organiserats administrativt och vilken struktur sysselsättningsområdena har kan invånarna i fortsättningen vända sig till sin egen kommun i frågor som gäller arbetskraftstjänster, på samma sätt som när de till exempel söker tekniska tjänster eller information om dagvårdsplatser. Kommunen står till tjänst med åtminstone vägledning och råd. 

De arbetssökande behöver inte vidta några åtgärder för att tjänsteleverantören byts ut. Servicekanalerna kommer att hållas oförändrade och Jobbmarknaden kvarstår som elektronisk kanal för både person- och företagskunder. 

Om sysselsättningstjänsterna eller de anställda får nya e-postadresser eller telefonnummer, informerar kommunerna om detta bland annat på sina webbsidor. AN-byråerna informerar sina kunder om ändringarna under höstens lopp i sina egna kanaler. 

 

100 dagar kvar - måndagen den 23 september 2024 är det exakt 100 dagar kvar tills sysselsättningstjänsterna överförs till kommunerna. Använd det färdiga materialet för att informera om reformen. Kolla in materialet i avsnittet längst ner på sidan om kommunikation och reformen. (Material som stöd för kommunikation)
 

Kommunförbundets sakkunniga som kan ge mer information

Läs mer om dessa teman

Integrationsdialog

Integrationsdialog är en svenskspråkig nätverksträff en gång per månad på Teams för att få information om ämnen och frågeställningar som är aktuella i det konkreta integrationsarbetet i våra tvåspråkiga kommuner. 

Ett nätverk för dig som jobbar med språk och översättning i kommunsektorn

Kommunförbundet samordnar ett nätverk för översättare i kommunsektorn. Nätverket har också ett diskussions- och mötesforum på Teams.

Kaffe med Uffe

En gång per månad bjuder Ulf Stenman, direktör för Kommunförbundet svenska verksamhet på ett virtuellt, aktuellt och spirituellt morgonkaffe på Teams.  
Läs mera: Kaffe med Uffe