Pressmeddelande,

Beslutsfattarundersökningen 2024 har inletts – chans för kommunala beslutsfattare att påverka

Kommunförbundet har inlett en beslutsfattarundersökning som ska samla in värdefull information till stöd för kommunernas beslutsfattande. Enkäten har skickats elektroniskt till alla 293 kommuner på fastlandet. Genom undersökningen kan fullmäktigeledamöter och medlemmar i kommunens ledningsgrupp dela med sig av sina åsikter om det kommunala beslutsfattandet och utmaningar för den kommande fullmäktigeperioden.

Beslutsfattarundersökningen 2024 ger en bred bild av nuläget i kommunerna och beslutsfattarnas åsikter på både allmän nivå och i kommuner av olika typ och storlek på olika håll i Finland. Enkätsvaren ger insyn i kommunsektorns mångfald och erbjuder värdefulla synvinklar inför de debatter som kommer att föras i samband med kommunalvalet 2025.

Kommunförbundet uppmanar kommunerna att delta och att utmana grannkommunerna till en tävling om högsta svarsprocent. Kommunförbundet kommer att belöna de aktivaste kommunerna. Svarstiden går ut 11 oktober 2024.

Genom att svara kan beslutsfattarna påverka hur kommunsektorns röst hörs i den nationella debatten och de kan bidra till kunskap som kan förbättra den egna kommunens verksamhetsförutsättningar, säger Kommunförbundets forskningschef Marianne Pekola-Sjöblom.

Varför är undersökningen viktig?

Beslutsfattarundersökningen ger information om bland annat följande teman:

• Kommunernas livskraft och utveckling: Hur kan kommunerna stärka sin livskraft och trygga en bra vardag för kommuninvånarna?
  • Frågor som ska avgöras under följande fullmäktigeperiod: Vilka frågor kommer att lyftas upp under den kommande fullmäktigeperioden?
  • De förtroendevaldas förutsättningar att sköta sitt uppdrag: Hur mycket tid använder beslutsfattarna för uppdraget som förtroendevald och hur kan förutsättningarna att sköta uppdraget förbättras?
  • Kandidatur i kommunalvalet: Vad sporrar eller hindrar folk att ställa upp i kommunalvalet?
  • Utveckling av beslutsprocesserna: Hur väl fungerar kommunernas beslutsfattande och vad kunde förbättras?
  • Trakasserier och hot: Påverkas de kommunala beslutsfattarnas arbete av trakasserier och hot?

De första resultaten publiceras i slutet av året

Beslutsfattarundersökningen 2024 genomförs inom Kommunförbundets forskningsprogram Förändringarnas KommunFinland 2025. Föregående beslutsfattarundersökning inom programmet genomfördes hösten 2020.

Undersökningen är en fortsättning på Kommunförbundets tidigare undersökningar från år 1995, 1999, 2003, 2010, 2015 och 2017, som gjorts inom forskningsprogrammen ARTTU2, ARTTU och KommunFinland 2004.

Beslutsfattarundersökningen, som genomförts ända sedan 1990-talet, hör till de absolut viktigaste undersökningarna, och de förtroendevalda och de ledande tjänsteinnehavarna har anledning av besvara den. De aktivaste kommunerna kommer att belönas, påpekar Pekola-Sjöblom.

Resultaten av beslutsfattarundersökningen 2024 kommer att publiceras etappvis enligt tema under hösten 2024 och våren 2025.

Bekanta dig närmare med Beslutsfattarundersökningen 2024

Ett nätverk för dig som jobbar med språk och översättning i kommunsektorn

Kommunförbundet samordnar ett nätverk för översättare i kommunsektorn. Nätverket har också ett diskussions- och mötesforum på Teams.