Pressmeddelande, 

Utredning om kommunernas webbkommunikation och användning av sociala medier 2024

Facebook och Instagram på topp i kommunernas kommunikation, AI-användningen varierar

Av sociala medier använder kommunerna mest Facebook (100 %), Instagram (98 %), YouTube (88 %) och LinkedIn (68 %). Meddelandetjänsten X används betydligt mindre än tidigare: för två år sedan användes den av 52 procent av kommunerna, men nu bara av 32 procent. Uppgifterna baserar sig på Kommunförbundets enkät om webbkommunikation och användning av sociala medier, vilken genomförs vartannat år.

Ungdomsväsendet, biblioteken och idrottsväsendet är de kommunala sektorer som är mest aktiva på sociala medier. 

De flesta kommuner (96 %) producerar innehåll på sociala medier på finska, åtminstone i någon mån. Näst vanligast är innehåll på engelska (31 %) och därefter svenska (26 %). 

Sex kommundirektörer av tio använder sociala medier

Av kommundirektörerna använder 62 procent sociala medier i sin yrkesroll. Andelen har knappast alls ändrats under de senaste fyra åren. Omkring hälften av kommundirektörerna (48 %) använder Facebook i sin yrkesroll och ungefär en fjärdedel (26 %) Instagram.

– Den minskade användningen av X syns också i kommundirektörernas arbete. För två år sedan uppgav 38 procent av de kommundirektörer som besvarade enkäten att de använde dåvarande Twitter i sin yrkesroll, men nu är andelen bara 20 procent, säger Tony Hagerlund, utvecklingschef för kommunikationen vid Kommunförbundet.

AI har blivit ett vanligt redskap i kommunernas kommunikation

Nästan hälften (47 %) av de kommuner som besvarade enkäten använder AI i sin kommunikation, och en femtedel (21 %) planerar att börja använda AI. AI-appar har snabbt blivit en del av kommunikationsarbetet.

En fjärdedel av kommunerna har redan anvisningar för användningen av AI, och en tredjedel planerar att utarbeta sådana anvisningar.

Kommunerna har allt mer webbinnehåll på flera språk

Nästan alla kommuner som besvarade enkäten (98%) har innehåll på finska i sina webbtjänster. Totalt 71 procent erbjuder innehåll på engelska och 42 procent på svenska. 

Webbinnehåll erbjuds på fler språk än tidigare. Kommunerna kommunicerar allt oftare på engelska, svenska och ryska. Av de öppna svaren framgår att innehåll också erbjuds på framför allt ukrainska och arabiska. 

– De kommuner som har det största språkutbudet har ofta använt AI-översättningar. Baksidan med systemet är risken för översättningsfel, men det är en stor fördel att få information om kommunala tjänster på sitt modersmål, säger Riikka Komu, sakkunnig i kommunikation vid Kommunförbundet.

Nästan en fjärdedel av kommunerna (24 %) håller på att förnya sin offentliga webbtjänst. För två år sedan var ett sådant arbete på gång i 32 procent av kommunerna och för fem år sedan i mer än hälften (54 %). 

– Övergången till publiceringssystem med öppen källkod har ändrat utvecklingen av kommunernas webbtjänster. Reformerna genomförs stegvis, och stora engångsreformer behövs inte längre så ofta, berättar Hagerlund.

När det gäller webbtjänsternas tillgänglighet är situationen bäst i fråga om användargränssnitt och tekniskt genomförande. Innehållets tillgänglighet kräver ännu arbete, och det finns utmaningar särskilt i fråga om bilagor. Enligt de tillfrågade har tillgängligheten trots allt förbättrats en aning jämfört med situationen för två år sedan.

Kommunförbundets enkät om kommunernas webbkommunikation och användning av sociala medier besvarades av 174 kommuner. Svarsprocenten var 56,3 procent.

Närmare upplysningar:

Tony Hagerlund, utvecklingschef, kommunikation, Kommunförbundet, 050 526 2158
Riikka Komu, sakkunnig i kommunikation, Kommunförbundet, 044 543 1987
fornamn.efternamn@kommunforbundet.fi

Tidigare undersökningar

Kolla också in