Pressmeddelande, 

Invånarundersökningen 2024

Invånarna uppskattar kommunala tjänster – biblioteken värderas fortfarande högst!

Kommunförbundets invånarundersökning 2024 visar att finländarna mestadels är nöjda med de kommunala tjänsterna. På topp är biblioteken, idrotts- och motionstjänsterna, vattentjänsterna, avfallshanteringen samt medborgar- och arbetarinstituten. Svaren från mer än 10 500 kommuninvånare ger en utförlig bild av vad som fungerar och vad som behöver utvecklas.

Biblioteken håller sin ställning som favorit – även andra kommunala tjänster får beröm

Kommuninvånarna är mestadels nöjda med de kommunala tjänsterna. De upplevs som lättillgängliga av invånarna i kommuner i alla storleksklasser runt om i landet. 

Den färska invånarundersökningen visar att kommuninvånarna sätter särskilt stort värde på bibliotekstjänsterna. Dessa tjänster används klart mest och har också fått det bästa betyget i fråga om kundnöjdhet samt tillgången till tjänsterna och deras tillgänglighet. 

Bland topp 5 placerar sig också idrotts- och motionstjänsterna, vattenförsörjningen och avloppshanteringen, avfallshanteringen samt medborgar- och arbetarinstituten. Gott betyg fick också bland annat energi- och värmeförsörjningen, den grundläggande utbildningen, förskoleundervisningen, gymnasieutbildningen, småbarnspedagogiken och kulturtjänsterna. Bibliotekstjänsterna har varit de mest uppskattade kommunala tjänsterna också i tidigare motsvarande invånarundersökningar.

”De kommunala tjänsterna är i huvudsak mycket uppskattade och anses vara väl skötta och tillgängliga, och de stöder på ett avgörande sätt kommuninvånarnas vardag och ett välfungerande samhälle”, sammanfattar forskningschef Marianne Pekola-Sjöblom.

Mest använda kommunala tjänster 

  • Bibliotekstjänster     
  • Kulturtjänster 
  • Idrotts- och motionstjänster
  • Kollektivtrafik 
  • Medborgar- och arbetarinstitut

Bäst skötta kommunala tjänster 

  • Bibliotekstjänster 
  • Idrotts- och motionstjänster 
  • Vattenförsörjning och avloppshantering
  • Avfallshantering
  • Medborgar- och arbetarinstitut

 

Mest kritiska är kommuninvånarna till underhållet av vägar och gator, planläggningen, det kommunala bostadsutbudet, kollektivtrafiken och utbudet av tomter. 

Underhållet av vägar och gator är en typisk tjänst som invånarna har starka åsikter om och är missnöjda med. Tjänsten är från år till år den som väcker mest missnöje bland invånare i alla åldrar och i kommuner i alla storleksklasser. 

Planläggningen väcker däremot starka känslor för eller emot endast hos ett fåtal invånare – den är ett exempel på en kommunal tjänst som många av de tillfrågade inte alls kunde bedöma. Det tyder på att invånarna inte vet särskilt mycket om planläggning eller i varje fall inte känner att den är relevant i deras vardag.

De som använt tjänsterna är nöjdare

De som använt kommunens tjänster ger kvaliteten och tillgängligheten betydligt bättre betyg än de som inte har någon egen erfarenhet av tjänsterna. Det visar vilken betydelse användarupplevelsen har i bedömningen av kommunala tjänster. När man ser på resultatet som helhet, är invånarnas syn på de kommunala tjänsterna snarare positiv än kritisk. 

Trots variationer i tillfredställelsen och användningsgraden är alla invånargrupper, oberoende av individuella egenskaper, överlag nöjda med de kommunala tjänster de uttalade sig om i enkäten. Nöjdast är de äldre, de som bor i kommunens centrum, studerande, de som bott i kommunen i 3–5 år, ensamförsörjare, anställda i kommunen eller samkommunen samt kvinnor.

Invånare i alla åldrar och i kommuner i alla storleksklasser anser att tillgången till tjänsterna och deras tillgänglighet är något bättre än skötseln av tjänsterna, även om bedömningarna av tillgång och skötsel i huvudsaken korrelerar starkt med varandra.

Hög tillfredsställelse på lång sikt

Även om invånarna inte är riktigt lika nöjda som år 2017 och 2020, är nivån ändå högre än under perioden 1996–2011. Den allmänna tillfredsställelsen ligger för närvarande på samma nivå som år 2015. En motsvarande liten nedgång i tillfredsställelsen syns i såväl utbildningstjänsterna, kultur- och fritidstjänsterna som de tekniska tjänsterna. 

”Då regeringens och välfärdsområdenas sparåtgärder och de sparåtgärder som många kommuner själva vidtagit och planerat debatterats flitigt i offentligheten, återspeglas det sannolikt i någon mån på kommuninvånarnas bedömningar av tjänsterna”, säger Pekola-Sjöblom om resultaten.



 

Social- och hälsovården har överförts till välfärdsområdena – oro för att tjänsterna inte räcker till

Av svaren kan man utläsa en oro för social- och hälsovårdstjänsterna. Kommuninvånarna oroar sig för att information inte ska gå att hitta, att det ska bli besvärligt att sköta ärenden och att tjänsterna inte ska räcka till. Åsikterna går i sär om huruvida det är viktigare att trygga likvärdiga tjänster av god kvalitet eller att hålla kvar tjänsterna inom den egna kommunens område.

Svaren ger också den viktiga insikten att det finns många kommuninvånare som fortfarande inte är medvetna om att social- och hälsovårdstjänsterna överförts från kommunerna till välfärdsområdena. Det syns särskilt i den öppna frågan om vilka kommunala tjänster som är viktigast för invånaren själv. Omkring var tionde nämnde någon social- och hälsovårdstjänst. 

Helsingfors stad är den enda kommun som producerar social- och hälsovårdstjänster. I de övriga kommunerna i Finland ansvarar det lokala välfärdsområdet för dessa tjänster.

Med tanke på kommun- och välfärdsområdesvalet om fyra månader är det viktigt att diskutera såväl antalet serviceställen som kommunernas och välfärdsområdenas roller och uppgifter.
Invånarundersökningen i ett nötskal

Uppgifterna framgår av Kommunförbundets invånarundersökning som besvarades av cirka 10 500 finländare i maj–juni 2024. Enkätundersökningen ingår i Kommunförbundets forskningsprogram Förändringarnas KommunFinland 2025. Sammanlagt 46 kommuner av olika typ och storlek runt om i landet medverkar i programmet.

 Delresultat från invånarundersökningen publiceras ända fram till kommunalvalet i april 2025. Kommunförbundet har genomfört motsvarande omfattande invånarenkäter ända sedan 1996. Mer information om undersökningen och resultaten finns på Kommunförbundets webbplats.

Resultaten av undersökningen presenteras i bilagan nedan.

Kommunförbundets sakkunniga som kan ge mer information

Lisätietoja tutkimuksesta

Läs mer om dessa teman

Mallar för anvisningar om sökande av ändring inom småbarnspedagogik, undervisning och utbildning

Bestämmelserna om sökande av ändring i speciallagstiftningen är överordnade det ändringssökande som föreskrivs i kommunallagen. Läs mer

Kaffe med Uffe

En gång per månad bjuder Ulf Stenman, direktör för Kommunförbundet svenska verksamhet på ett virtuellt, aktuellt och spirituellt morgonkaffe på Teams.  
Läs mera: Kaffe med Uffe