Pressmeddelande,

Kommunerna vill dra nytta av AI inom förvaltning, ekonomi, undervisning och kommunikation

I de flesta kommuner som använder artificiell intelligens har användningen hittills fokuserat på försök och pilottestning. Kommunerna inför AI med eftertanke och i olika takt. Omkring 10 procent av kommunerna verkar tillsvidare bara avvakta. Kommunförbundet har utrett kommunernas användning av AI som en del av förbundets digitaliseringsenkät.

Kommunerna har använt AI- och automatiseringsapplikationer framför allt som stöd för kontorsarbete, men användningsområdet är brett. Applikationer används bland annat som stöd i beslutsfattandet, i programrobotik, i form av chatbottar som stöder personalen, för analys av data och för visualiseringar. Större kommuner använder ofta AI-lösningar i större utsträckning och på ett mångsidigare sätt, och föregångarna inom AI-användning är i allmänhet stora städer.

Kommunernas ambition är att inom de närmaste åren börja använda AI-lösningar särskilt inom fyra delområden: förvaltning, ekonomi, undervisning och kommunikation. Största delen av kommunerna utvecklar inte egna AI-lösningar, utan tänker använda applikationer som följer med färdig programvara.

Föregångarna inom AI-användning har redan utarbetat allmänna anvisningar om exempelvis informationssäkerhet  och integritetsskydd samt etiska rekommendationer. Arbetet med upphandlingskrav och avtalsklausuler är dock ännu inte klart. Många kommuner kan redan erbjuda webbkurser om AI för vissa personalgrupper, men någon helhetsutbildning har ännu inte etablerats.

Kommunernas största utmaningar i pilottestningen och användningen av AI är att säkerställa informationssäkerheten och integritetsskyddet och att komma underfund med vilken konkret nytta de kan ha av AI-lösningar. Också de höga priserna på applikationer anses ställa hinder i vägen.
Kommunerna efterlyser nätverk där de kan dela med sig av erfarenheter och god praxis i fråga om AI. Små kommuner önskar framför allt mer resurser och finansiering, medan stora vill ha hjälp med att tolka och tillämpa lagstiftningen.

– Trots att AI-lösningar redan ingår i kommunernas digitaliseringsutveckling, befinner vi oss ännu bara i startgroparna med AI. Ett nära samarbete för att dela erfarenheter och praxis är nu viktigare än någonsin. Kommunerna önskar också stöd av myndigheter till exempel i lagstiftningsfrågor, säger Kommunförbundets specialsakkunnig Martti Setälä.

Kartläggningen av kommunernas digitalisering genomfördes i maj–juni. I en del av enkäten fick kommunerna ge sin syn på nuläget och framtidsutsikterna inom användningen av AI. Denna del av enkäten besvarades, beroende på frågan, av 90–142 kommuner av olika storlek. Analysen av svaren inom AI-temat har Kommunförbundet sammanställt i en webbpublikation (på finska). Resultaten från de övriga delarna av enkäten rapporteras enligt tema under hösten 2024.

Närmare upplysningar:

Martti Setälä, specialsakkunnig, Kommunförbundet
+358 9 771 2282, +358 40 536 6350
fornamn.efternamn@kommunforbundet.fi

Tom Holmroos, data- och digitaliseringsdirektör, Kommunförbundet
+358 9 771 2108, +358 50 511 4256
fornamn.efternamn@kommunforbundet.fi

Digifika - nätverk för digitalisering

Kommunförbundet arrangerar korta sessioner med presentationer och diskussioner om digitalisering på svenska i nätverket för Digifika.

Mer info om nätverket för digifika.