Den europeiska deklarationen för jämställdhet

Medverkande
Kommunförbundet
Publiceringsdatum
Beskrivning
Den europeiska deklarationen för jämställdhet mellan kvinnor och män på lokal och regional nivå

Deklarationen för jämställdhet är ett stöd för kommunerna i jämställdhetsarbetet och då de genomför jämställdhetslagstiftningen. Det är fråga om ett frivilligt åtagande att omsätta lagstiftningen och internationella överenskommelser i praktiken i kommunerna och i regionerna. Deklarationen är samtidigt också ett redskap för utveckling av jämställdhetsarbetet och ett diskussionsunderlag.

Deklarationen beskriver ur olika perspektiv hur man kan främja jämställdhet mellan könen och förebygga diskriminering som sker på flera diskrimineringsgrunder. Den omfattar bland annat kommunernas demokratiska ansvar och beslutsfattande, ledning, service, arbetsgivarroll, förebyggande av könsrelaterat våld samt arbete för hållbar utveckling. Deklarationen har kompletterats med nya aktuella temaområden såsom digitalisering, klimatförändring och krishantering.
8:e reviderade upplagan
Publiceringsdatum