Julkaisun etusivulle

1.2 Offentlig makt utövas i byggnadstillsynen

1.2 Offentlig makt utövas i byggnadstillsynen

Enligt 2 § 3 mom. i grundlagen ska utövning av offentlig makt bygga på lag. Enligt 124 § i bygglagen kan offentliga förvaltningsuppgifter anförtros andra än myndigheter endast genom lag eller med stöd av lag, om det behövs för en ändamålsenlig skötsel av uppgifterna och det inte äventyrar de grundläggande fri- och rättigheterna, rättssäkerheten eller andra krav på god förvaltning. Offentliga förvaltningsuppgifter omfattar förvaltningsverksamheten i något större utsträckning än den egentliga utövningen av offentlig makt. Offentlig makt utövas vanligtvis i inspektions- och tillsynsverksamheten som föreskrivits myndigheter. Vanliga kontorsuppgifter, inklusive datateknik, betraktas inte som utövning av offentlig makt. Att föra protokoll i ett kommunalt organ anses inte heller omfattas av offentlig makt.

Enligt 87 § 2 mom. i kommunallagen ska uppgifter i vilka offentlig makt utövas skötas i tjänsteförhållande. Bestämmelsen kopplar tjänster och tjänsteförhållanden till utövningen av offentlig makt där principerna om tjänstemannaförvaltning ska beaktas. Dessa är särskilt lagenlighet, objektivitet och god förvaltning.

Kommunens byggnadstillsynsmyndighet är en nämnd eller något annat kollegialt organ, eller en sektion vid ett organ, som förordnats i kommunens förvaltningsstadga. Kommunstyrelsen kan inte vara byggnadstillsynsmyndighet. Byggnadsinspektören är underställd kommunens byggnadstillsynsmyndighet och sköter självständigt uppgifter som grundar sig på byggnadslagen och som innefattar utövning av offentlig makt. En byggnadsinspektör ska ha lämplig högskoleexamen inom byggbranschen och erfarenhet av uppgifter i anslutning till projekteringen av byggnader och utförande av byggnadsarbete. Två eller flera kommuner kan ha en gemensam byggnadsinspektörstjänst. Kommunen kan också med stöd av avtal låta en annan kommuns tjänsteinnehavare, som uppfyller behörighetskraven för en byggnadsinspektör, sköta byggnadstillsynen.

Bygglagen ändrar inte den offentliga byggnadstillsynens grundkaraktär jämfört med nuläget. Kommunens byggnadstillsynsmyndighet ska med tanke på det allmänna intresset övervaka iakttagandet av planläggningen samt för sin del se till att det som föreskrivs om byggande i lagen om områdesanvändning eller föreskrivs eller bestäms med stöd av den iakttas i samband med byggandet (ByggL 100 § 1 mom. 1 meningen). Planen kan i regel inte medföra retroaktiva skyldigheter. Då byggåtgärder som kräver tillstånd utförs på en befintlig byggnad ska bestämmelserna i den gällande planen tillämpas i den utsträckning som projektets art och andra tillämpliga bestämmelser i ärendet förutsätter. Eventuella skyddsbestämmelser i planen ska beaktas vid underhållet av byggnaden.

Byggnadstillsynsmyndighetens uppgift att övervaka byggverksamheten grundar sig likaså på det allmänna intresset. Enligt andra meningen i 100 § 1 mom. i bygglagen ska kommunens byggnadstillsynsmyndighet med tanke på det allmänna intresset övervaka byggandet enligt bygglagen samt för sin del se till att det som föreskrivs i bygglagen eller föreskrivs eller bestäms med stöd av den iakttas i samband med byggandet. Byggnadstillsynsmyndigheten ska som för närvarande sörja för behandlingen av tillstånd för byggande och andra åtgärder. Bestämmelsen finns för närvarande i förordningen (MarkByggF 4 §), men har lyfts in i den nya bygglagen. Behandlingen av tillstånd är en av byggnadstillsynens kärnuppgifter.

Byggnadstillsynens tredje grundläggande uppgift, utöver tillsynen av iakttagandet av planläggningen och behandlingen av tillstånd, är att övervaka underhållet och skötseln av den byggda miljön och byggnaderna (ByggL 100 § 1 mom. 3 meningen). Man ska ingripa i försummelser av underhåll av byggnader i tillräckligt god tid så att byggnaden inte blir reparationsoduglig och obrukbar på grund av försummelsen av underhåll. Byggnader som ägs av offentliga samfund, med undantag för byggnader som byggts för militära ändamål, har inte någon särställning. Strukturomvandlingen i samhället har lett till att byggnader står tomma i områden med låg aktivitet. Det finns inte heller alltid ekonomiska förutsättningar att riva byggnader som blivit obehövliga. I områden med minskande invånarantal förekommer också ökande svårigheter att få finansiering för renoveringar av byggnadsbeståndet. Ekonomiska omständigheter identifieras inte i lagstiftningen som bedömningsgrund då myndigheten överväger att utfärda förordnande om underhåll eller reparation av en byggnad. I praktiken måste byggnadstillsynen ibland vid prövning även beakta de ekonomiska villkor inom vilka den som har bestämmanderätt över en byggnad kan agera. Proportionalitetsprincipen som ska iakttas i förvaltningsverksamhet förutsätter att myndighetens åtgärder står i rätt proportion till sitt syfte (FörvL 6 §). Om en byggnad eller en del av den utgör en uppenbar fara för hälsan eller säkerheten har byggnadstillsynsmyndigheten en ovillkorlig skyldighet att vidta åtgärder. Användning av byggnaden eller en del av den ska då antingen förbjudas eller så ska det bestämmas att byggnaden eller en del av den ska rivas (ByggL 141 §). Även eventuella skyddsbestämmelser för byggnaden i planen inverkar på omfattningen och skyldigheterna avseende underhållet av byggnaden.

Byggnadsinspektören har också lagstadgade rådgivningsuppgifter. Kommunen kan tillhandahålla rådgivning och styrning via en privat aktör genom avtal. Enligt sista meningen i 100 § 1 mom. i bygglagen ska kommunens byggnadstillsynsmyndighet också sköta den allmänna styrning och rådgivning i fråga om byggandet som behövs i kommunen. Kommunen kan inte överföra rådgivningen i fråga om byggandet helt till en privat aktör. Kommuninvånare har rätt till skälig avgiftsfri rådgivning som varken behöver eller ska omfatta detaljerad styrning av byggnadsplanens innehåll. Enligt 8 § i förvaltningslagen ska myndigheten inom ramen för sin behörighet och enligt behov ge sina kunder råd i anslutning till skötseln av ett förvaltningsärende samt svara på frågor och förfrågningar som gäller uträttandet av ärenden. Enligt bestämmelsen ovan är rådgivningen avgiftsfri. Myndigheten planerar inte utan behandlar och granskar behöriga och kompetenta projekterares planer.