Julkaisun etusivulle

2.2 Tillståndssystemet för rivning

2.2 Tillståndssystemet för rivning

Till skillnad från bygglov som beviljas av kommunens byggnadstillsynsmyndighet så beviljas rivningslov av kommunen. Kommunen beslutar i förvaltningsstadgan hur behörigheten för rivningslov ordnas i kommunen. Också för bygglov bestäms behörigheten för att avgöra om det föreligger förutsättningar för placering (placeringstillstånd) genom kommunens förvaltningsstadga. Endast om den som ansöker om bygglov begär det, kan det genom ett separat beslut om placeringstillstånd avgöras om förutsättningar för placering föreligger.

Bestämmelsen om behörighet för rivningslov i bygglagen (56 §) skiljer sig från den nuvarande bestämmelsen. Enligt systemet i markanvändnings- och bygglagen (MarkByggL 130 §) är det alltid byggnadstillsynsmyndigheten som beslutat om rivningslov. Tillståndssystemet för rivning har en väsentlig koppling till styrningen av områdesanvändningen.  Med avseende på detta kan det i förvaltningsstadgan vara motiverat att en planläggare förordnas som den myndighet som beslutar om rivningslovet. I små kommuner kan detta innebära kommunstyrelsen. Å andra sidan har man under den nuvarande lagen, då tillståndsbehörigheten för rivning har hört till byggnadstillsynen, vant sig vid behörigheten och skapat en fungerande förvaltningspraxis. Denna innefattar bland annat samarbete med planläggaren och museiväsendet.

Tillståndsplikten för rivning iakttar bestämmelsen i markanvändnings- och bygglagen (MarkByggL 127 §). En byggnad eller en del av en byggnad får inte utan tillstånd rivas på ett detaljplaneområde, på ett område där så bestäms i en generalplan eller på ett område på vilket ett i 53 § i lagen om områdesanvändning avsett byggförbud för utarbetande av en detaljplan gäller. 

Tillstånd behövs inte om ett giltigt bygglov, en gatuplan enligt lagen om områdesanvändning, en godkänd vägplan enligt lagen om trafiksystem och landsvägar eller en godkänd järnvägsplan enligt banlagen förutsätter att byggnaden rivs. Tillstånd behövs inte heller för rivning av en ekonomibyggnad eller någon annan därmed jämförbar mindre byggnad, om inte byggnaden ska betraktas som historiskt betydande eller arkitektoniskt värdefull eller som en del av en sådan helhet. Vid bedömning av tillståndsplikten för rivning av ekonomibyggnader och därmed jämförbara mindre byggnader kan man utöver de byggnader som ska skyddas genom plan eller lag även beakta Museiverkets eller det regionala ansvarsmuseets inventeringar. Inventeringen av nationellt betydande byggda kulturmiljöer är central men inte alls den enda informationskällan (www.kulturmiljo.fi). Till exempel de inventeringar som genomförts i samband med utarbetandet av landskaps- och generalplanerna kompletterar den riksomfattande kulturmiljö-databasen som oundvikligen är ganska begränsad. Även om byggnaden eventuellt ursprungligen har uppförts utan tillstånd innebär det inte att en rivning av byggnaden inte skulle kräva rivningslov till exempel på grund av dess historiska betydelse. En historiskt värdefull kiosk eller en estrad som en del av en historisk helhet på ett planområde kan vara en byggnad eller en del av en byggnad som kräver rivningslov enligt 55 § 2 mom. även om den inte är skyddad.

För närvarande, i situationer som inte kräver tillstånd, ska den som påbörjar ett byggprojekt skriftligen underrätta kommunens byggnadstillsynsmyndighet om rivningen av en byggnad eller en del av en byggnad 30 dagar innan rivningsarbetet inleds (rivningsanmälan). Anmälan görs till byggnadstillsynsmyndigheten oberoende av vilken instans som har behörighet att bevilja rivningslov enligt kommunens förvaltningsstadga. Byggnadstillsynsmyndigheten har 30 dagar på sig att av grundad anledning kräva ansökan om rivningslov. I motiveringen till bygglagen citeras direkt motiveringen till markanvändnings- och bygglagen för situationer där krav på rivningstillstånd kan anses vara motiverat. ”Grundad anledning kan vara t.ex. att områdets detaljplan skall betraktas som föråldrad. Utanför detaljplaneområden kan tillståndsförfarande krävas, om det av orsaker som har att göra med byggnadsskyddet blir aktuellt att pröva om förutsättningar för rivningslov föreligger när en byggnad skall rivas”. Tillståndsplikten för rivning utanför ett planområde och ett område med byggförbud fastställs inte till exempel utifrån byggnadens storlek. Även ett stort byggnadsobjekt som inte har något historiskt eller skyddsrelaterat värde kan rivas utan tillstånd på ovannämnda områden.