Julkaisun etusivulle

2.6 Mindre undantag

2.6 Mindre undantag

Också bestämmelsen om mindre undantag i 59 § i bygglagen har kvarstått oförändrad avseende tillämpningsområdet. Medan byggnadstillsynsmyndigheten alltid beviljar mindre undantag enligt den nuvarande lagen (MarkByggL 175 §) så beviljas mindre undantag i samband med bygglov av kommunen enligt bygglagen. Mindre undantag kan även tillämpas då kommunen på begäran av den sökande avgör om förutsättningarna för placering föreligger genom ett separat beslut (placeringstillstånd, ByggL 43 §). Det framgår av kommunens förvaltningsstadga vilken instans i kommunen som har behörighet att bevilja placeringstillstånd. Då förutsättningarna uppfylls kan samma myndighet vid beslutandet om förutsättningarna för placering föreligger utnyttja möjligheten till mindre undantag. Behörigheten att bevilja mindre undantag ska anges i förvaltningsstadgan. Samtidigt som kommunerna måste uppdatera sin förvaltningsstadga på grund av bygglagen är det för tydlighetens skull även bra att ge byggnadstillsynen behörighet att bevilja mindre undantag, även om byggnadstillsynsmyndigheten beviljar bygglov direkt med stöd av lagen. Möjligheten till mindre undantag begränsas till att beviljas i samband med bygglovet. Om byggobjektet, till exempel en 30 kvadratmeter stor byggnad som inte är en bostadsbyggnad, inte förutsätter bygglov, men om uppförandet avviker från bestämmelserna i planen eller byggnadsordningen, tillämpas bestämmelsen i 57 § i bygglagen på undantaget. 

Vid prövning av mindre undantag tillämpas förutsättningarna som föreskrivs om undantag i 57 § i bygglagen. I enlighet med ordalydelsen är det fråga om ”normala” undantag från mindre omständigheter. I motiveringen till lagen konstateras att mindre undantag mycket sällan torde medföra olägenheter med tanke på planläggningen, genomförande av planen eller annan reglering av områdesanvändningen eller försvåra uppnåendet av målen för naturvården. Det är dock viktigt att se till att undantaget till sin natur, sin omfattning och sina konsekvenser är ringa. Bedömningen av om undantaget är ringa kan förutsätta ett utlåtande eller ställningstagande av planläggaren eller någon annan myndighet. Förbudet att försvåra uppnåendet av målen för naturvården kan beroende på plansituationen och andra omständigheter och med iakttagandet av försiktighetsprincipen leda till att det inte är motiverat att bevilja mindre undantag. Negativt ställningstagande av grannskapet kan också leda till detta.

Den långa rättspraxisen för mindre undantag som härstammar från och har utvecklats ur 1958 års byggnadslag och de tolkningar som kan härledas ur denna kan även tillämpas under bygglagen. 

Vid bedömningen av möjligheten till mindre undantag ska eventuella undantag som redan tidigare beviljats i projektet beaktas. I sitt årsboksbeslut HFD 2022:90 ansåg Högsta förvaltningsdomstolen att trots att överskridandet av byggrätten med 4,5 kvadratmeter som beviljades som mindre undantag i samband med bygglovet i sig är ringa, ska överskridandet av den planenliga byggrätten med 129 kvadratmeter som redan beviljats med undantagslov också beaktas i bedömningen av hur ringa undantaget är. Undantaget kunde i detta fall inte anses vara ett mindre undantag. Årsboksbeslutet HFD 2021:49 anger att det inte var möjligt att med ett mindre undantag ändra innehållet i ett servitut som antecknats i fastighetsregistret.