2 Tillståndsplikt och hur den bestäms
Genom begränsning av tillståndsplikten påverkas utformningen av hela den byggda miljön. Så är fallet oavsett om tillståndsplikten inte påverkar huruvida byggnadsobjektet till exempel ska uppfylla väsentliga tekniska krav. Väsentliga tekniska krav gäller byggnadsobjekt oberoende om tillstånd måste ansökas för byggprojektet eller inte. Också andra bestämmelser som gäller planer och byggnadsordningar ska beaktas även om byggnadsobjektet inte kräver tillstånd. I motiveringen till lagen betonas att en byggnad alltjämt inte får uppföras på en strand utan en detaljplan eller en sådan generalplan där det särskilt bestäms att generalplanen eller en del av den kan användas som grund för beviljande av bygglov. På ett strandområde är det dock fortfarande möjligt att utan undantagsbeslut uppföra en ekonomibyggnad på samma gårdsområde som ett befintligt bostadshus. Planen och byggnadsordningen ska även då iakttas. Detta gäller även andra byggnader än bostadshus på högst 30 kvadratmeter som enligt den nya lagen är befriade från tillståndsplikt.
Bygglagen har även en bestämmelse som liknar den nuvarande om att i byggnadsordningen ange de områden inom vilka och de förutsättningar under vilka det inte krävs undantagslov eller granskning av förutsättningarna för placering på ett område i behov av planering innan bygglov kan beviljas för att ändra en fritidsbostad så att den används för permanent boende (ByggL 18 §). Om en fritidsbostad inte uppfyller de väsentliga tekniska krav som föreskrivits för ett bostadshus som används för permanent boende, kan byggnadstillsynsmyndigheten dock kräva reparation av byggnaden eller undantagslov för att avvika från de väsentliga tekniska kraven. Bestämmelsen gäller inte områden inom vilka en fritidsbostads användningsändamål har angetts i en detaljplan eller en generalplan med rättsverkningar.
Objekt som inte omfattas av tillståndsplikt ingår inte i myndigheternas förhandstillsyn och ingen myndighetstillsyn tillämpas på dessa under byggtiden. Bygglagen innehåller inget bindande förfarande för förhandsutlåtande av myndigheter som enbart tar ställning till tillståndsplikten, för vilket till exempel en avgift kan tas ut. En myndighets normala lagstadgade handledning och rådgivning kan inte faktureras. Behörigheten för projekterare av objekt som inte omfattas av tillståndsplikten kontrolleras inte heller av myndigheten. Den som påbörjar ett byggprojekt ska se till att även byggnader som befriats från tillståndsplikten projekteras och uppförs i enlighet med bestämmelserna och föreskrifterna för byggande (ByggL 91 §). Även skyldigheten om underhåll av byggnader gäller alla byggnader oberoende av om uppförandet av dem har krävt tillstånd eller inte (ByggL 140 §). En byggnad som befriats från tillstånd kan också omfattas av andra skyldigheter, såsom fastighetsbeskattning.