7.3 Byggnadsinspektörstjänsten
Bestämmelserna om byggnadsinspektörstjänsten motsvarar de nuvarande (ByggL 103 §). Standardlösningen är att kommunen har en egen byggnadsinspektör. Kommunerna kan på frivillig basis avtala om samarbete och också om att två eller flera kommuner har en gemensam byggnadsinspektör. Nytt i bygglagen är byggnadsinspektörens skyldighet att upprätthålla sin kompetens om bestämmelser och föreskrifter som påverkar skötseln av byggnadstillsynsuppdrag samt om tekniska lösningar vid byggande. Kravet på att upprätthålla kompetensen uppfylls i praktiken genom deltagande i till exempel årliga utbildningsevenemang inom sektorn. I Petteri Orpos regeringsprogram "Ett starkt och engagerat Finland" (20.6.2023) finns följande skrivning: ”En byggnadstillsynsreform inleds i syfte att säkerställa att byggnadstillsynsverksamheten har en tillräcklig kompetens, håller en tillräcklig servicenivå och ger så enhetliga tolkningar som möjligt i hela Finland”.
Den utbildning som krävs av en byggnadsinspektör är samma som tidigare och motsvarar de nuvarande bestämmelserna i förordningen. Byggnadsinspektören ska ha för uppgiften lämplig högskoleexamen inom byggnadsbranschen. Dessutom ska byggnadsinspektören ha erfarenhet av uppgifter i anslutning till projektering av byggnader och utförande av byggnadsarbete (ByggL 103 § 2 mom.). Enligt markanvändnings- och byggförordningens övergångsbestämmelse kan den som innan förordningen trätt i kraft (1.1.2000) utnämnts till en tjänst som byggnadsinspektör eller uppfyller behörighetsvillkoren för en byggnadsinspektör enligt 158 a § i den tidigare förordningen verka som byggnadsinspektör. Denna övergångsbestämmelse förblir i kraft. Kommunerna kan dock i sin förvaltningsstadga ställa högre krav på byggnadsinspektörstjänster än minimikraven enligt 158 a § i markanvändnings- och byggförordningen.
Bestämmelserna om byggnadsinspektörens självständiga ställning motsvarar de nuvarande (ByggL 104 §). Byggnadsinspektörens uppgifter ska skötas inom ramen för en offentlig myndighets ansvar och inbegriper utövning av offentlig makt. Byggnadsinspektörens uppgifter sköts i tjänsteförhållande. Lagstiftningen tillåter inte att privata sakkunniga eller konsulter sköter sådana berednings- och granskningsuppgifter inom tillståndsärenden som hör till byggnadstillsynen. Undantag till detta är sakkunniggranskning, extern granskning, särskilt förfarande och byggherreövervakning, som det föreskrivs om i 10 kap. i bygglagen. Bygglagen förhåller sig strängare till frågan om vilka delar av tillståndsprocessen som kan skötas av någon annan än en myndighet. Detta syns bland annat i hörandet av grannar. I enlighet med Riksdagens miljöutskotts betänkande slopades det uttryckliga omnämnandet om att det är onödigt att kommunen hör grannarna ifall den som ansöker om bygglov har lämnat in en tillförlitlig utredning över hörandet av grannarna (ByggL 63 §). Tillståndsmyndigheten måste på ett mer noggrant sätt bedöma om det är uppenbart onödigt att höra grannarna på det sätt som avses i 34 § 2 mom. i förvaltningslagen.
Kommunen själv eller andra offentliga samfund har ingen särställning med tanke på byggnadstillsynsmyndigheten. Byggnadsinspektörens oberoende accentueras lätt i situationer där kommunen själv ansöker om tillstånd. De ärenden som behandlas vid byggnadstillsynen och de beslut som fattas är vanligen sådana ärenden som avses i 92 § i kommunallagen och som inte omfattas av möjligheten att föra ett ärende till behandling i ett högre organ.
Byggnadsinspektören lyder i sina uppgifter enligt bygglagen under kommunens byggnadstillsynsmyndighet och sköter sin uppgift självständigt på det sätt som förutsätts i bygglagen och i de bestämmelser som allmänt gäller myndighetsverksamhet (ByggL 104 § 1 mom.). Om grunderna för god förvaltning bestäms i 2 kap. i förvaltningslagen. Utöver förvaltningslagen ska även ett flertal andra lagar som reglerar den offentliga förvaltningen iakttas, såsom lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet, språklagen, dataskyddslagen, viteslagen och lagen om likabehandling.
Byggnadsinspektören och andra tjänstemän som utför byggnadstillsynsuppdrag ska på samma sätt som för närvarande på begäran styrka sin identitet och tjänsteställning när de utför uppdrag i anslutning till verkställigheten av bygglagen. Detsamma gäller marknadstillsynsmyndigheten, vars uppgifter enligt byggproduktförordningen finns i 15 kap. i bygglagen.