Julkaisun etusivulle

6.6 Arbetsledningen

Inga innehållsmässiga ändringar har gjorts i bestämmelserna om den ansvariga arbetsledaren. Enligt 96 § i bygglagen behövs det en ansvarig arbetsledare vid byggnadsarbete som kräver bygglov. Om det i ett byggprojekt som kräver bygglov inte utförs något egentligt byggnadsarbete, behövs det inte någon ansvarig arbetsledare. Ett exempel som nämns i motiveringen till lagen är om byggnadens användningsändamål ändras utan att något byggnadsarbete utförs.

Bestämmelser om arbetsledare för specialområden finns i 97 § i bygglagen. Det behövs arbetsledare som ansvarar för byggandet av en fastighets vatten- och avloppsanordningar samt ventilationsanordningar, om svårighetsgraden för byggandet av anordningarna förutsätter detta. Om byggnadsarbetet eller en del av det är krävande kan byggnadstillsynsmyndigheten i bygglovet, vid det inledande mötet eller av särskilda skäl under byggnadsarbetet bestämma att det också ska finnas arbetsledare för andra specialområden.