Kartläggning av kommunernas digitalisering 2024

Kartläggning av kommunernas digitalisering 2024

Syftet med kartläggningen av kommunernas digitalisering är att samla in information om digitaliseringens möjligheter och utmaningar för kommunerna samt om digitaliseringens inverkan på kommunernas verksamhet, såsom ledning, resurser och tjänster. Kommunförbundet genomför digitaliseringskartläggningar ungefär vart tredje år.

I denna webbpublikation publiceras resultaten av kommunernas digitaliseringsenkät 2024. Resultaten publiceras på de tematiska undersidorna, ett tema eller en del av ett tema åt gången, före utgången av 2024.

Hela rapporten kommer inte att finnas på svenska, men vi strävar till att det skall finnas åtminstone en sammanfattning för varje avsnitt.

I rapportens inledning finns grundläggande information om målen för kartläggningen och om dem som besvarade Enkätfrågorna finns i avsnittet Författare, källor, frågor.

Nedan följer rapportens innehållsförteckning. De publicerade undersidorna visas i menyn för webbpublikationen och med länkar i innehållsförteckningen.

Innehållsförteckning

  1. Inledning
  2. Ledning och styrning av digitalisering (ännu ej rapporterat)
  3. Organisering och utveckling av ICT-tjänster och utveckling (ännu ej rapporterat)
    • Modeller för organisering
    • Utvecklingsprojekt
    • Samarbetsnätverk och -organ
    • Användning av intressenter
  4. ICT-utgifter och -resurser (Inte raporterad ännu)
    • Personal
    • ICT-utgifter
    • Kvalitet och utveckling för rapporteringen från Statskontoret
  5. Digital arkivering
  6. Informationshantering / upphandling (ännu ej rapporterat)
    • Delning av uppgifter om inköpsfakturor
    • Avtalshantering
    • Beaktande av specifika krav
    • Användning av Hansels tjänster
  7. Utveckling av digitala tjänster (under översättning)
    • Faktorer som bromsar den digitala utvecklingen
    • Hantering av samtycke
    • Användning av Suomi.fi-tjänster och servicelagret
    • Främjande av och potentiella fördelar med e-tjänster
    • Användning av automatiserat beslutsfattande och dess potential
  8. Digital säkerhet (Inte raporterad ännu)
  9. Förändringsledning (SOTE- och AN-reformer) (Inte raporterad ännu)
  10. Nuläge och framtidsutsikter för användning av AI-lösningar i kommuner
  11. Utvecklingsutsikter för molntjänster (Inte raporterad ännu)
  12. Avslutande frågor (Inte raporterad ännu)
    • Utnyttjande av resultaten från kartläggningen 2021
    • Förslag till utveckling av enkäten
    • Övriga iakttagelser om utvecklingen av digitaliseringen i kommunerna som framkommit i svaren
  13. Sammanfattning (Inte raporterad ännu)
  14. Författare, källor och frågeställningar

För mer information om kartläggningen av kommunernas digitalisering och rapporteringen av den, vänligen kontakta Martti Setälä, kontaktperson på Finlands Kommunförbund.

Kommunförbundets målsättning är att under hösten 2024 ge kommunerna som svarat tillgång till ett större antal enkätsvar än de som publiceras på webbplatsen.