Sakkunnigtjänster

Nästan alla kommuner (291) ordnar morgon- och eftermiddagsverksamhet, som avses i lagen om grundläggande utbildning, för skolelever. I verksamheten deltar ca 61 000 barn (2023). Morgon- och eftermiddagsverksamhet enligt lagen om grundläggande utbildning är avsedd för elever i årskurs 1 och 2 samt

Nästan alla barn deltar i förskoleundervisningen ett år innan grundskolan inleds. År 2023 deltog ca 52 000 i förskoleverksamhet, som ordnas av kommuner. Förskoleundervisningen utgör en del av det skede i barnets uppväxt och inlärning som skapar grunden för ett livslångt lärande

Grundläggande utbildning är allmänbildande utbildning som ger färdigheter för att söka till sådana fortsatta studier som avses i läropliktslagen. Den grundläggande utbildningen är avgiftsfri för eleverna. Grunderna för läroplanen, som utfärdas av Utbildningsstyrelsen, anger undervisningens mål och

Principerna för avtalshantering är ett av styrinstrumenten i kommunen. Avtalshanteringen är ett viktigt ledningsverktyg. Syftet med kommunallagens bestämmelser om avtal och avtalshantering är att säkerställa att målen för kommunens verksamhet och ekonomi uppfylls i de avtal som kommunen ingår. Genom

Kommunerna bör komma ihåg att det aldrig går att formulera avtal så att deras ordalydelser inte i något skede under avtalsperioden kan bli föremål för tvist. Till stöd för en senare avtalstolkning lönar det sig därför att förtydliga den bokstavliga tolkningen till exempel med hjälp av beräkningar

UNDER ÖVERSÄTTNING Kuntien rahoitusjärjestelmän uudistaminen on käynnistynyt. Petteri Orpon hallitusohjelman kirjauksen mukaan kuntien rahoituksen ja valtionosuusjärjestelmän kokonaisuus uudistetaan vastaamaan kuntien uutta roolia ja sote-uudistuksen voimaantulon sekä TE-uudistuksen jälkeistä

Håll koll på dessa datum! Under veckan efter midsommar kommer VM att uppdatera både 2024 statsandelsberäkningar (rättsliga anspråk) och den preliminära beräkningen av statsandelarna för 2025. I slutet av juni kommer Kommunförbundet att publicera ytterligare ett antal bloggar om ekonomiska frågor

Föreningens ordinarie medlemsmöte, förbundskongress, hålls vart fjärde år i augusti–november efter kommunalvalet. Nästa förbundskongress hålls 13.11.2025 i Helsingfors. Förbundskongressen behandlar den av styrelsen lämnade och av förbundsdelegationen godkända berättelsen över föreningens verksamhet

Kommunförbundet har cirka 140 anställda som i huvudsak arbetar i sakkunniguppgifter. Kommunförbundet har även ett Brysselkontor som följer beredningen av EU-lagstiftningsprojekt som är viktiga för kommunerna och informerar kommunerna och andra intressentgrupper om projekten samt utövar inflytande på

Kommunerna ska klara av att sköta sina uppgifter och trygga invånarnas välfärd trots störningar, hot och risker i den externa eller interna verksamhetsmiljön. Den övergripande säkerheten i kommunerna tryggas bland annat med hjälp av beredskapsplanering och lokal säkerhetsplanering. Här hittar du

Ansvaret för ordnandet av den offentliga arbetskraftsservicen överförs från arbets- och näringsbyråerna till kommunerna 1.1.2025. Reformen påverkar också upphandlingskontrakten, som hittills har konkurrensutsatts av närings-, trafik- och miljöcentralerna (NTM-centralerna). Arbets- och

Reformen av arbets- och näringstjänsterna kommer att förändra den kommunala ekonomin och göra TE-helheten till en betydande tjänst för kommunerna, vars andel av kommunernas utgifter kan uppgå till 10 procent. Helheten som överförs kan delas in i två delar: tjänster under omställning och ökade

Vid ingången av 2025 blir arbets- och näringstjänsterna en del av varje kommuns lagstadgade uppgifter och därmed en del av varje kommuns basservice. I och med reformen inrättas 45 sysselsättningsområden i Finland, som ansvarar för den administrativa organiseringen av arbetskraftsservicen. Läs mer om

Kommunförbundet kartlägger digitaliseringen i kommunerna under 2024. Genom kartläggningen samlar vi information om de möjligheter och utmaningar som digitaliseringen innebär för kommunerna och om hur digitaliseringen påverkar kommunernas verksamhet, såsom ledningen, resurserna och tjänsterna

Beslutsfattandet inom den offentliga förvaltningen baserar sig på Finlands grundlag. Beslutsförfarandet i kommunen regleras mestadels av kommunallagen och förvaltningslagen. Förvaltningsområdena har dessutom ett stort antal egna förfaranderegler. De kommunala myndigheternas beslutsförfarande kan

Förbundsdelegationen är Kommunförbundets högsta beslutande organ. Förbundsdelegationen utser styrelsen och godkänner förbundets budget och bokslut. Förbundsdelegationen består av 76 ledamöter som representerar kommunerna. Kommunförbundets förbundsdelegation väljs genom medlemsröstning vart fjärde år

Kommuner kan komma överens om att låta en samkommun sköta någon uppgift för deras räkning. En samkommun är en självständig juridisk person med ett verksamhetsområde som framgår av grundavtalet. Samkommunen har egna organ och egen personal. Den är en form av offentligrättsligt samarbete mellan