Bygglagen och byggnadstillsynen
Bygglagsreformen befinner sig i ett kritiskt skede. Vi uppdaterar våra webbsidor först på finska och översätter dem till svenska så snabbt som möjligt. Du kan redan nu läsa till exempel vanliga frågor och svar på finska.
Den nya bygglagen träder i huvudsak i kraft 1.1.2025. Samtidigt ändras namnet på markanvändnings- och bygglagen till lagen om områdesanvändning.
- Fram till utgången av 2025 söks bygglov med sådana dokument som anges i markanvändnings- och bygglagen, och från och med 1.1.2026 på det sätt som anges i bygglagen, med en informationsmodell eller annars i maskinläsbart format.
- Bestämmelserna om en byggnads koldioxidsnålhet och gränsvärdet för koldioxidfotavtrycket träder i kraft 1.1.2026.
- Från och med 1.1.2026 finns det en bestämd tidsfrist för behandling av bygglov samt påföljder för försummelse av tidsfristen.
Läs mer
De viktigaste ändringarna i den nya bygglagen i förhållande till markanvändnings- och bygglagen, träder i kraft 1.1.2025
De nya tillståndsformerna i bygglagen
De nya tillståndsformerna är bygglov, placeringstillstånd och placeringstillstånd för omställning till ren energi (ByggL 42 §, 42 a §). Det gamla bygglovet (rakennuslupa), åtgärdstillstånd och anmälningsförfarande utgår ur lagstiftningen.
I bygglovet ingår en granskning av förutsättningarna inom områdesanvändningen och en granskning av de väsentliga tekniska kraven. Bygglov beviljas utan bedömning av förutsättningarna för placering enbart på basis av förutsättningarna för genomförande, om det är fråga om reparationer och ändringar som inte påverkar uppfyllandet av förutsättningarna för placering.
Om den som ansöker om bygglov begär det, kan kommunen avgöra om förutsättningarna för placering föreligger genom ett separat beslut (ByggL 43 §, 44 §). Förutsättningarna för placering på detaljplaneområden finns i 44 §, utanför detaljplaneområden i 45 § och på områden i behov av planering i 46 §. Förutsättningar för placering på områden i behov av planering ”ersätter” avgörande som gäller planeringsbehov i MBL.
Om den som ansöker om bygglov begär det, ska en granskning av förutsättningarna inom områdesanvändningen göras genom ett placeringstillstånd för omställning till ren energi utan detaljplan eller generalplan, där det bestäms att planen får användas som grund för beviljande av bygglov. Placeringstillstånd för omställning till ren energi tillämpas på projekt som enligt lagen definieras som industriprojekt.
Tillstånd för miljöåtgärder
Tillstånd för miljöåtgärder (ByggL 54 §) kvarstår i lagstiftningen.
Tillstånd för miljöåtgärder behövs inte för sådana nödvändiga åtgärder inför ett byggprojekt som hänför sig till genomförandet av en lagakraftvunnen plan. Förberedande åtgärder inför ett byggnadsarbete (grävning, sprängning och trädfällning samt pålningsarbete för grunden till en byggnad) ska anmälas till byggnadstillsynsmyndigheten innan arbetet inleds (ByggL 109 §).
Rivningslov för byggnader och rivningsanmälan
Rivningslov för byggnader och rivningsanmälningar behandlas av kommunens byggnadstillsynsmyndighet (ByggL 55 §). Kommunen kan bevilja rivningslov för en byggnad som skyddats enligt en detaljplan under de förutsättningar som föreskrivs i 56 § i ByggL.
Tillståndsplikt
Gränserna för tillståndsplikten bestäms i lag och till övriga delar kan kommunerna själva fatta beslut om tillståndsplikten i sina byggnadsordningar. I byggnadsordningen kan man med stöd av lagen ge bestämmelser om att befria byggande från tillståndsplikt till exempel när det kommer till brandsäkerheten vid gränsen till en granne. (ByggL 42 §, 17 §).
Ansökan om bygglov med en beskrivning i form av en byggnadsinformationsmodell eller annars i maskinläsbart format
Från och med 1.1.2026 görs ansökan om bygglov med en beskrivning i form av en byggnadsinformationsmodell eller annars i maskinläsbart format. Uppgifterna ska lämnas in i datasystemet för den byggda miljön senast 1.1.2029. (ByggL 61 §, 68 §).
En byggnads livscykel och koldioxidsnålhet
Nya väsentliga tekniska krav på byggnaders livscykel och koldioxidsnålhet. (ByggL 38 §, 39 §) Byggnader som avses i lagen ska understiga gränsvärdet för koldioxidfotavtryck, och detta ska anges i klimatdeklarationen i samband med slutsynen (ByggL 122 §). Denna bestämmelse tillämpas från och med 1.1.2026.
Projekterares och arbetsledares behörighet
Kompetensregister för projekterare och arbetsledare. (Lag om påvisande av kompetensen hos personer som utför projekterings- eller arbetsledningsuppgifter inom byggande.) Personer som utför projekterings- och arbetsledningsuppgifter har två år på sig att ansöka om behörighet hos ett av Miljöministeriet bemyndigat organ. Under övergångsperioden på två år kan behörigheten påvisas genom att kommunens byggnadstillsynsmyndighet efter 1.1.2020 ger sitt godkännande för motsvarande uppgifter. (ByggL 195 §).
Behandling av bygglov och påföljder för försummelse av tidsfristen
Byggnadstillsynsmyndigheten ska avgöra ansökan om bygglov inom tre månader från att ansökan om bygglov inklusive bilagor har mottagits vid byggnadstillsynen och bilagorna möjliggör en behandling av ansökan. Ansökan om bygglov för byggprojekt där projekteringsuppgiften är exceptionellt krävande och ansökan om placeringstillstånd för omställning till ren energi ska avgöras inom sex månader. Bygglovsavgiften ska sänkas med 20 procent för varje månad som dröjsmålet varar, om inte dröjsmålet har orsakats av sökanden. Bestämmelsen träder i kraft 1.1.2026. (ByggL 68 a §)
Usein kysytyt kysymykset
För bastubyggnader och ekonomibyggnader mindre än 30 m2 samt skyddstak mindre än 50 m2 behövs inget bygglov efter 1.1.2025
Bygglagen träder i kraft 1.1.2025 och samtidigt ändras gränsen för tillståndsplikten.
För ett bostadshus och en fritidsbostad (bastustuga) behövs alltid bygglov. Bygglov behövs för byggnader på 30 m2 eller större samt för skyddstak som är större än 50 m2.
Genom att följa anvisningarna undviker man att genomföra byggnadsprojekt i strid med bestämmelserna. Åtgärder som strider mot lagen och bestämmelserna leder till efterkontroll och i värsta fall till att byggnaden måste rivas.
För en bastu- eller ekonomibyggnad som är mindre än 30 m2 behövs inget bygglov
Med bastubyggnad avses en byggnad där över hälften av lägenhetsytan utgörs av bastuutrymmen. Byggnaden kan ha en öppen spis för uppvärmning av byggnaden. Men den kan inte ha matlagningsmöjligheter, till exempel el-, gas- eller vedspis.
En ekonomibyggnad är en byggnad som inte kan användas för boende. En ekonomibyggnad kompletterar fastighetens huvudbyggnad. Ekonomibyggnader är till exempel garage, förråd, bastur, arbetslokaler, hobbyrum och bodar. En ekonomibyggnad kan vara uppvärmd. Men den kan inte ha matlagningsmöjligheter, till exempel el-, gas- eller vedspis.
Byggande på detaljplaneområden
Vid uppförandet av en bastu- eller ekonomibyggnad på detaljplaneområden (stranddetaljplan) ska följande beaktas:
- Byggnaden ska uppfylla planbestämmelserna.
- Byggplatsen bör ha byggnadsrätt (definieras i planen).
- Byggnaden bör placeras på ett sätt som uppfyller plan- och brandbestämmelsernas och förordningarnas krav på avstånd till rågrannar, deras byggnader och egna byggnader (bl.a. obebyggt område framför huvudfönstret).
- Trädfällning inför byggnadsarbetet kan kräva tillstånd för miljöåtgärder och uppförande av avloppsvattensystem kan kräva bygglov.
Byggande utanför ett detaljplaneområde
Uppförandet av en bastubyggnad som är mindre än 30 m2 på en befintlig byggplats utanför detaljplaneområden har befriats från tillståndsplikten. Vid uppförandet ska följande beaktas:
- Byggplatsen bör ha byggnadsrätt för uppförandet av byggnader. Bestämmelser om byggrätten finns i kommunens byggnadsordning.
- Byggnaden bör placeras på ett sätt som uppfyller brandbestämmelsernas och förordningarnas krav på avstånd till rågrannar, deras byggnader och egna byggnader (bl.a. obebyggt område framför huvudfönstret). Avståndet till privat väg och landsväg ska uppfylla bestämmelserna om avstånden.
- Uppförande av avloppsvattensystem kan kräva bygglov.
Ett skyddstak som är mindre än 50 m2 behöver inget bygglov
Skyddstak är byggnadsobjekt med minst 30 procent öppen väggyta. Skyddstaket kan till exempel täcka en bilparkering eller grillplats.
Byggande på detaljplaneområden
Vid uppförandet av ett skyddstak befriat från bygglov på detaljplaneområden (eller stranddetaljplaneområden) ska följande beaktas:
- Skyddstaket ska uppfylla planbestämmelserna.
- Det bör placeras på ett sätt som uppfyller planbestämmelsernas, brandbestämmelsernas och förordningarnas krav på avstånd till rågrannar, deras byggnader och egna byggnader (bl.a. obebyggt område framför huvudfönstret).
- Trädfällning inför byggnadsarbetet kan kräva tillstånd för miljöåtgärder.
Uppförandet av ett skyddstak som är mindre än 50 m2 på en befintlig byggplats utanför detaljplaneområden har befriats från tillståndsplikten. Vid uppförandet ska följande beaktas:
- Skyddstaket bör placeras på ett sätt som uppfyller brandbestämmelsernas och förordningarnas krav på avstånd till rågrannar, deras byggnader och egna byggnader (bl.a. det fria avståndet framför huvudfönstret).
- Avståndet till privat väg och landsväg ska uppfylla bestämmelserna om avstånden.
Dessutom
- Anlita yrkesfolk för planering av byggnadens placering.
- För planering av byggnaders och skyddstaks konstruktioner behövs en konstruktionsprojekterare.
- Byggande på strandområden utanför planområden kräver tillstånd för att avvika från behovet av planering på strandområden, när en byggnad eller ett skyddstak byggs utanför den befintliga byggplatsens gårdsområde.
- Grannarna bör meddelas om kommande byggprojekt.
- Kom ihåg att anmäla byggnaden till Skatteförvaltningen för fastighetsbeskattning. Så här gör du ett hushålls anmälan om byggande i MinSkatt
Byggnadstillsynen ger råd och vägleder i frågor som gäller bygglov men planerar inte placeringen av byggnadsobjekten på byggplatsen. Om byggnadsprojektet avviker från bestämmelserna måste man ansöka om och få undantagslov. Undantagslov söks hos byggnadstillsynen i kommunen.
Råden och anvisningarna kan även tillämpas på andra byggnader som är befriade från tillståndsplikt.
Cirkulären är delvis föråldrade
OBS: Innehållet i cirkulären är delvis föråldrat på grund av den ikraftträdda lagändringen.
Cirkulär 1 om bygglagen – huvudpunkterna i reformen
Ordnande av byggnadstillsyn och myndighetens roll
Utgångspunkter för styrningen av byggandet
Nya begrepp och definitioner
Ändringar i tillståndssystemet och tillståndsförfarandet
Nya krav och utredningar som gäller byggande
Byggande och kontinuerlig tillsyn – Cirkulär 2 om bygglagen
De viktigaste ändringarna som gäller tillsynen under byggnadsarbetet och den kontinuerliga tillsynen. I bilagan har vi sammanställt bygglagens bestämmelser om behörighet för att underlätta arbetet med att ändra förvaltningsstadgan.
Cirkulär 3 om bygglagen – förberedelser inför lagarnas ikraftträdande
Vilka ändringar förutsätter de nya lagarna av kommunerna? Förvaltningsstadgan, byggordningen och taxan behöver ändras. Kraven som gäller olika förfaranden ändras. Detta gäller till exempel delgivning av beslut, tiden för sökande av ändring och ändringar i skyldigheterna om hörande. Programvara och maskinvara behöver uppdateras.
Handböcker och modeller (behörighetstabell, byggnadsordning och taxa)
- I och med den nya bygglagen behöver förvaltningsstadgan och delegeringsbeslut ses över. Bygglov och rivningslov beviljas i fortsättningen av kommunens byggnadstillsynsmyndighet. Övriga tillståndsbeslut (placeringstillstånd för omställning till ren energi, placeringstillstånd och tillstånd för miljöåtgärder) fattas av kommunen. Kommunen ska avgöra vem som ska ges beslutanderätt. Toimivaltataulukkoon (linkki uuteen tiedostoon): I tabellen (på finska, en version på svenska på kommande) finns en förteckning över de bestämmelser i bygglagen som gäller behörighet.
- Mall för förvaltningsstadga för kommunen
- Kommunerna ska förnya sin byggnadsordning så att den överensstämmer med bygglagen senast 1.1.2027. Bekanta dig med vår mall för byggnadsordningen här.
- Vi har också en handbok för utarbetande av byggnadsordning från markanvändnings- och bygglagstiden. Handboken har inte uppdaterats för att motsvara bygglagen, men det finns mycket nyttig information i den som det är bra att bekanta sig med.
- Byggnadstillsynstaxorna måste förnyas. Målet är att tillståndsavgifterna även framöver ska täcka kommunens kostnader. Bekanta dig med vår mall för byggnadstillsynstaxa.
- Handboken om bygglagen och byggnadstillsynen: Handboken som publicerades i november 2023 är den första i sitt slag när det gäller tolkningen av bygglagen och den hjälper kommunernas byggnadstillsyn att få en bild av bygglagens effekter på byggnadstillsynsarbetet. Läs handboken på vår hemsida eller ladda ner som PDF (på finska). OBS: Handbokens innehåll är delvis föråldrat på grund av lagändringen som trätt i kraft.
Aktuellt
Kommunförbundets sakkunniga som kan ge mer information
Vi betjänar kommunernas personal och förtroendevalda i frågor som gäller deras uppgifter. Om du behöver rådgivning rekommenderar vi att du i första hand skickar din förfrågan via formuläret i vår rådgivningstjänst.
- lagstiftning om byggande och områdesplanering
- juridiska frågor om digitalisering av den byggda miljön
- juridiska frågor om naturens mångfald och naturvård