Verksamhetslokaler
Med verksamhetslokaler avses offentliga byggnader som kommunerna ansvarar för och frågor som gäller anskaffning, användning och underhåll av dem. På vår webbplats hittar du information om nuläget och utvecklingen för egendomsmassan, förvaltning och anskaffningsmetoder för egendom, lokalkostnader och internhyror, inomhusluftsfrågor och fastighetsunderhållstjänster.
Fastighetsstrategi
Grunden för en lönsam fastighetshållning i kommunerna läggs genom en strategisk planering av fastigheter och verksamhetslokaler som motsvarar serviceproduktionens behov. Strategiarbetet för förvaltningen av verksamhetslokaler ska alltid utgå från kommunens ambitioner, vision och strategi. Utifrån dem dras sedan de politiska riktlinjerna upp för ägande, servicebehov, markanvändning och näringar.
Servicenätverksplanen styr utformandet av kommunens fastighetsstrategi. Det finns anledning att beakta kommunsamarbete och interkommunala lösningar i planeringen. I fastighetsstrategin fastställs principerna för fastighetshållningen och förvaltningen av verksamhetslokaler som motsvarar servicebehovet.
För fastighetsstrategin behövs uppgifter om kommunens verksamhetslokaler, såsom värde, skick och reparationsplan. Fastighetsstrategin ska uppdateras regelbundet. För ett lyckat strategiarbete behövs gemensamma politiska ambitioner.
Läs mer:
Harkittua omistajuutta toimitiloihin, ohjeita kuntakonsernien tilaomaisuuden hallintaan
Fastighetsskötsel
Syftet med fastighetsskötseln är att bevara fastighetens skick, värde, egenskaper och förhållanden på önskad nivå.
Fastighetsskötsel omfattar energihushållning, energibesiktning, tekniska tjänster, underhållstjänster, avfallshantering, städning och skötsel av utomhusområden. Här granskas tjänsterna med utgångspunkt i utveckling enligt kommunernas behov och med beaktande av tekniska, ekonomiska och kvalitativa aspekter.
Läs mer:
Kuntien kiinteistönhoidon ja -huollon arviointi ja kehittäminen
Byggherreverksamhet
Kommunerna och samkommunerna bygger nya och bygger om lokaler för sina behov. Kommunalt byggande avviker från byggandet på den fria marknaden och tar längre tid.
Kommunerna har i någon mån egen byggnadsproduktion men betydligt oftare är kommunen beställare och byggherre och samtidigt övervakare av byggen i sina egna projekt. Lagen om offentlig upphandling förutsätter att kommunen konkurrensutsätter alla större byggnadsprojekt.
Kommunförbundet svarar för intressebevakningen i frågor som gäller kommunernas byggherreverksamhet och främjar förutsättningarna för verksamheten.
Läs mer:
Förebygga och åtgärda problem med inomhusluft
En god inomhusmiljö är viktig för människans välmående, eftersom folk vistas inomhus en stor del av livet. En inomhusmiljö av god kvalitet bidrar till att arbetet löper optimalt och främjar användarnas välbefinnande.
En god inomhusmiljö kan också ses som en viktig produktionsfaktor. Dessutom bevaras byggnadens värde när underhållet och eventuella problem i inomhusmiljön hanteras väl och reparationerna riktas rätt. Det är tyvärr mycket vanligt med problem i inomhusmiljön.
Problemen kan skapa otrivsel, men de kan också ge upphov till symtom och rent av sjukdomar som beror på byggnaden. Inomhusmiljöproblem kan vara besvärliga, mångfacetterade och tidskrävande. Dessutom kan de vara förknippade med problem på arbetsplatsen, i kommunikationen och i arbetsledningen, vilket ytterligare försvårar åtgärderna i sammanhanget.
Byggnadens hela livscykel (projektering, byggande, underhåll) ska beaktas. Tonvikten bör läggas på förebyggande fastighetsskötsel och högklassig fastighetsförvaltning och städning. Kommunerna bör anslå tillräckliga resurser för detta.
Alla problem med inomhusluften beror ingalunda på mögel. Den som använder lokalen och upplever sig få symtom kan givetvis inte säga vad symtomen beror på. Därför är det viktigt att alla anmälningar om misstänkta problem med inomhusluften tas på allvar och utreds omedelbart. Att sopa problemen under mattan och förhala åtgärderna gör saken bara värre.
Det utvecklas hela tiden nya metoder att undersöka inomhusluften. Det finns skäl att vara försiktig med att använda en metod innan expertisen har visat att den är tillförlitlig. Man ska alltså använda endast godkända metoder vid undersökning av inomhusluften.
Kommunförbundet rekommenderar konceptet Sunda lokaler. Avsikten med konceptet är att stödja kommunerna i förebyggande fastighetshållning. Konceptet kan användas som stöd när man ska lösa problem med inomhusluften i synnerhet i det förebyggande arbetet.
Läs mer:
Nyckeln till sunda och säkra byggnader (AVATER) -slutrapport (resumé på svenska)
Intern uthyrning
Intern hyra består av kapitalhyra och hyra för underhåll. När man inför intern uthyrning är det viktigt att utarbeta anvisningar. De ska innehålla bland annat råd om hur man avstår från lokaler och skaffar mer lokaler samt peka på möjligheter att påverka hyrans storlek exempelvis genom energisparande åtgärder.
I kontorslokaler är lokalkostnaderna i medeltal 10–20 procent av de totala kostnaderna för verksamheten. Att fastställa interna hyror och införa intern uthyrning är ett bra sätt att göra kostnaderna för de lokaler som kommunen disponerar över transparenta. En stor del av kommunerna tillämpar redan intern uthyrning.
Erfarenheterna av intern uthyrning är i huvudsak goda. I synnerhet har man blivit mer kostnadsmedveten och insett lokalernas betydelse. Men den interna uthyrningen har inte i tillräcklig grad förmått effektivisera lokalanvändningen, minska ytan eller sänka energiförbrukningen.
Kommunerna bör därför i fortsättningen särskilt ge akt på att göra den interna uthyrningen tillräckligt sporrande. När kommunernas verksamhetsenheter budgeterar sina lokalkostnader kan de ställa upp mål för nyckeltal och volymbegränsningar för lokalanvändningen.
Läs mer:
Aktuellt
Vad behöver man veta om ”MaaVa”?
Kommunerna ser till den hållbara utvecklingen – för oss alla
Fastighetsskattereformen framskrider
Kunnat ja kiinteistöt -verkostohanke
Hyvinvointialueiden palveluverkkoratkaisujen myötä kunnat kohtaavat merkittävän haasteen, kun suuri määrä sote-kiinteistöjä jää tyhjilleen. Muutos vaikuttaa negatiivisesti erityisesti pienemmissä kunnissa. Kunnat ja kiinteistöt -verkostohankkeella varmistat asiantuntijatuen murrosvaiheen
Kommunförbundets sakkunniga som kan ge mer information
- fastighetsförvaltning
- ny- och reparationsbygge
Vi betjänar kommunernas personal och förtroendevalda i frågor som gäller deras uppgifter. Om du behöver rådgivning rekommenderar vi att du i första hand skickar din förfrågan via formuläret i vår rådgivningstjänst.