Småbarnspedagogik
Med småbarnspedagogik avses en systematisk och målinriktad helhet som består av fostran, undervisning och vård av barn. Den kommunala småbarnspedagogiken och grundläggande utbildningen bildar en enhetlig, sammanhängande verksamhet. I Finland erbjuds offentlig småbarnspedagogik av kommunala eller privata aktörer i daghem eller i familjedagvård. Dessutom kan småbarnspedagogik genomföras inom olika former av öppen lek- och klubbverksamhet.
Kommunerna ska informera om klientavgifterna inom småbarnspedagogiken, om ändringar i grunderna för avgifterna och deras konsekvenser för klienterna samt uppdatera klientdatasystemen. Kommunförbundet medverkar i arbetet med att utveckla den småbarnspedagogiska verksamheten och lagstiftningen kring den.
Ordnande av småbarnspedagogik
Kommunerna är skyldiga att ordna småbarnspedagogik för alla barn under skolåldern. Bestämmelser om frågor som gäller anordnande av småbarnspedagogik finns huvudsakligen i lagen eller förordningen om småbarnspedagogik. I fråga om småbarnspedagogik tillämpas inte bestämmelserna om socialvård, förutom lagen om stöd för hemvård och privat vård av barn och lagen om servicesedlar inom social- och hälsovården.
Kommunen ska se till att varje barn kan få småbarnspedagogik på sitt modersmål, finska, svenska eller sådan samiska som avses i 3 § 1 punkten i samiska språklagen (1086/2003). I tvåspråkiga kommuner och i samkommuner som omfattar tvåspråkiga eller både finsk- och svenskspråkiga kommuner ska småbarnspedagogik ordnas på kommunens och samkommunens båda språk så att serviceanvändaren kan delta i småbarnspedagogisk verksamhet på det språk han eller hon väljer, antingen finska eller svenska.
Lagstiftning
- Lagen om småbarnspedagogik
- Statsrådets förordning om småbarnspedagogik
- Grunderna för planen för småbarnspedagogik
- Stöd för hemvård av barn
- Stöd för privat vård av barn
- Lagen om servicesedlar inom social- och hälsovården
Som alternativ till den småbarnspedagogik som ordnas av kommunen kan familjen få stöd för hemvård av barn, flexibel eller partiell vårdpenning eller stöd för privat vård. Dessutom kan kommunen bevilja servicesedlar för att skaffa småbarnspedagogiska tjänster i enlighet med kommunens principer.
- En familj kan ansöka om hemvårdsstöd för ett barn under 3 år som inte deltar i kommunal småbarnspedagogik. Barnet kan skötas av endera föräldern eller någon annan (exempelvis en släkting) eller en privat dagvårdsproducent (exempelvis ett privat daghem). Hemvårdsstödet består av den lagstadgade vårdpenningen och av vårdtillägget som bestäms enligt inkomsterna.
- Stöd för privat vård av barn kan ges en familj som har ett barn under skolåldern som vårdas av en barnskötare som familjen anställt eller av en privat dagvårdsproducent. Det går inte att få stödet om barnet deltar i småbarnspedagogik som ordnas av kommunen eller det har reserverats en vårdplats för barnet inom den kommunala småbarnspedagogiken. Stödet för privat vård består av vårdpenning, vårdtillägg som grundar sig på inkomsterna och eventuellt kommuntillägg.
- Servicesedlar är ett av de medel som kommunen kan använda för att ordna tjänster också när det gäller småbarnspedagogik. Kommunen kan ordna exempelvis småbarnspedagogik genom att ge den som anlitar tjänsten en servicesedel. Därmed förbinder sig kommunen att, till det värde som fastställts för sedeln, betala de tjänster som servicetagaren köper av serviceproducenten. Kommunen fastslår servicesedlarnas värde och godkänner de privata serviceproducenter som omfattas av systemet med servicesedlar. Användningen av servicesedlar innefattar kundens valfrihet. Kunden har rätt att välja vilken producent han eller hon vill anlita för tjänsten i fråga bland de producenter kommunen godkänt.
Om kommunen så önskar kan den betala kommuntillägg till stödet för hemvård och privat vård. Ett eventuellt kommuntillägg kan via FPA betalas ut som en förhöjning av hemvårdsstödet och av vårdtillägget eller vårdpenningen inom stödet för privat vård av barn. Fastställandet av kommuntillägget kan basera sig på en gradering enligt barnens ålder eller antalet barn.
Klientavgifter inom småbarnspedagogiken
På klientavgifterna för småbarnspedagogiken tillämpas lagen om klientavgifter inom småbarnspedagogiken (1503/2016).
Undervisnings- och kulturministeriet justerar klientavgifterna inom småbarnspedagogiken vartannat år i enlighet med vad som bestäms i lagen (indexjustering). Nästa indexjustering av inkomstgränserna och de högsta klientavgifterna görs 1.8.2024. Kommunförbundet har 14.12.2023 skickat ett cirkulär. om detta till alla kommuner.
För det yngsta barnet i familjen är avgiften från och med 1.8.2024 311 euro i månaden om barnet deltar i småbarnspedagogiken minst 35 timmar per vecka. Avgiften för nästa barn i åldersordningen som deltar i småbarnspedagogik på heltid är högst 40 procent av avgiften för det yngsta barnet. För varje följande barn får avgiften vara högst 20 procent av avgiften för det yngsta barnet. Avgiften för familjens andra barn eller fler barn i familjen ska bestämmas utifrån den kalkylerade heldagsavgiften för det yngsta barnet. Den lägsta möjliga avgiften höjs till 30 euro 1.8.2024.
Frånvaro och sänkning av klientavgifterna inom småbarnspedagogiken
Vid beräkningen av den genomsnittliga tid som ett barn deltar i småbarnspedagogik per vecka ska den tid som reserverats för småbarnspedagogiken under en kalendermånad beaktas.
Om ett barn deltar i småbarnspedagogik i genomsnitt högst 20 timmar per vecka, får månadsavgiften uppgå till högst 60 procent av den avgift för småbarnspedagogik på heltid som bestäms enligt 5 § i lagen om klientavgifter inom småbarnspedagogiken. Om ett barn deltar i småbarnspedagogik i genomsnitt minst 35 timmar per vecka, kan avgiften för småbarnspedagogik på heltid tas ut som månadsavgift. Om ett barn deltar i småbarnspedagogik i genomsnitt mer än 20 timmar men mindre än 35 timmar per vecka, ska kommunen ta ut en avgift i relation till den tid barnet deltar i småbarnspedagogik. Även avgiftsfri förskoleundervisning enligt lagen om grundläggande utbildning (628/1998) ska beaktas som en faktor som sänker avgiften för småbarnspedagogiken.
I regel tas avgifter också ut för tillfällig frånvaro. Om barnet emellertid på grund av sjukdom har varit frånvarande från dagvården mer än tio dagar under en kalendermånad, tas en avgift ut som motsvarar halva månadsavgiften. Om ett barn är frånvarande en hel kalendermånad på grund av sjukdom tas ingen avgift ut överhuvudtaget. Om barnet av någon annan orsak är frånvarande från dagvården en hel kalendermånad, tas en avgift ut som motsvarar halva månadsavgiften.
Klientavgifter för småbarnspedagogik för barn med utvecklingsstörning
Om småbarnspedagogik ordnas för ett barn med utvecklingsstörning enligt lagen om småbarnspedagogik, kan tjänsten beläggas med en avgift i enlighet med lagen om klientavgifter inom småbarnspedagogiken.
Barn med utvecklingsstörning kan ibland delta i småbarnspedagogik endast av rehabiliteringsskäl. Om småbarnspedagogiken för ett barn helt och hållet är sådan rehabilitering som skrivits in i specialomsorgsprogrammet och familjen inte annars utnyttjar sin rätt till småbarnspedagogik, kan klientavgifter inte tas ut, eftersom partiellt uppehälle för barn under 16 år är avgiftsfritt inom specialomsorgerna. Småbarnspedagogik i rehabiliteringssyfte kan också ordnas på deltid.
Klientavgiftspraxis i kommunerna – Kommunförbundets kartläggning
Kommunförbundet kartlägger vartannat år kommunernas principer för klientavgifter inom småbarnspedagogiken.
- Kuntien asiakasmaksuperiaatteet - selvitys 2024 (Utredning om kommunernas principer för klientavgifter 2022, på finska)
- Kuntien asiakasmaksuperiaatteet - selvitys 2022 (Utredning om kommunernas principer för klientavgifter 2022, på finska)
- Kuntien asiakasmaksuperiaatteet - selvitys 2020 (Utredning om kommunernas principer för klientavgifter 2020, på finska)
Kostnadsersättningar för familjedagvård
Kommunförbundet ger årligen en rekommendation om kostnadsersättningar inom den kommunala familjedagvården. Kostnadsersättningen omfattar de familjedagvårdare som arbetar hemma.
I rekommendationen om kostnadsersättningar används förändringen i undergruppen för livsmedel i konsumentprisindex som grund för livsmedelskostnader och förändringen i konsumentprisindex för övriga kostnader. Rekommendationen justeras kalenderårsvis och som grund för beräkningen används senast tillgängliga index och den uppskattade förändringen i respektive kostnader under rekommendationsåret.
Kommunförbundet publicerar rekommendationerna om kostnadsersättningar i slutet av respektive år. Kommunförbundet utarbetar rekommendationerna i samarbete med Kommun- och välfärdsområdesarbetsgivarna KT och Offentliga sektorns union JAU rf.
Rekommendation om kostnadsersättningar inom den kommunala familjedagvården 2025
Rekommendation om kostnadsersättningar inom den kommunala familjedagvården 2024
Dimensioneringen inom småbarnspedagogiken
Det uppstår ofta diskussioner om antalet barn inom småbarnspedagogiken och hur många anställda som kan anses vara tillräckligt för fostrings-, undervisnings- och vårduppgifter. Antalet barn i grupper som består av barn i olika åldrar och som är närvarande vid olika tidpunkter fastställs med hjälp av servicekoefficienter. Servicekoefficienterna får man genom att räkna ut ett kalkylerat tal för varje barn som baserar sig på dimensioneringen i förordningen om småbarnspedagogik, och med hjälp av det talet kan man slå fast det rätta antalet barn i gruppen eller på daghemmet i enlighet med bestämmelserna. Det förordningsenliga relationstalet för personalen gäller inte per grupp utan per daghem. Då man bildar barngrupper vid daghem beaktas den maximistorlek på en barngrupp som har fastställts i lagen om småbarnspedagogik.
Om det finns plats i gruppen eller daghemmet och om barn med ordinarie daghemsplats är frånvarande kan man ta emot barn i enlighet med dimensioneringen. Då man fastställer det rätta antalet barn räknar man bara de barn och den personal som är på plats i daghemmet. Den personal som behövs utgående från antalet barn ska vara på plats och tillgänglig på daghemmet. Hur personalen och barnen placeras eller hur verksamheten genomförs har inte definierats i detalj. Vad gäller arbetsskift och barnens närvaro ska man sträva efter att dimensioneringen i genomsnitt följs under hela dagen.
Kommunförbundet har tillsammans med Vertikal Oy utvecklat en räknare som kan användas för att uppskatta antalet barn i daghem eller grupper i relation till antalet anställda i fostrings-, undervisnings- och vårduppgifter vid daghemmet.
Kommunförbundets rapport: Kommuntillägg till stödet för hemvård och privat vård av barn och servicesedlar
Kommunförbundet genomför vartannat år en utredning om kommuntillägget till stödet för hemvård och stödet för privat vård av barn samt användningen av servicesedlar i kommunerna. Den första utredningen genomfördes år 2007 och från 2008 har den gjorts vartannat år. Den senaste enkäten som gällde babypengen gjordes av Kommunförbundet år 2012, och samtidigt fogades en kartläggning av servicesedlar till utredningen. I samband med enkäten 2018 kartlades för första gången praxis för kommunernas klientavgifter. En separat rapport har publicerats om den. Den senaste kartläggningen publicerades 19.6.2024. En separat rapport kommer att publiceras om praxis för klientavgifter.
Kommuntillägg och servicesedlar 2024
Genom en enkät till fastlandskommunerna i mars–april 2024 utredde Kommunförbundet läget inom småbarnspedagogiken i kommunerna. Uppföljningen sker vartannat år. Den föregående enkäten genomfördes i april-maj 2022.
Kommunförbundets enkät om småbarnsfostran genomfördes i form av en elektronisk Webropol-enkät i mars-april 2024. Enkäten kunde besvaras ända till den 5 april. Enkäten skickades till kommunernas registraturer och besvarades av de ledande tjänsteinnehavare som ansvarar för småbarnspedagogiken. Enkäten besvarades av 85,7 procent av fastlandskommunerna (251 kommuner). Vid tidpunkten för enkäten fanns det 293 kommuner på fastlandet. Hösten 2022 besvarades enkäten av 251 kommuner, lika många som i den aktuella enkäten.
Kommuntillägg till hemvårdsstödet
Av de kommuner som besvarade enkäten hade 64, eller 25,5 procent betalat kommuntillägg 2024. Betalning av kommuntillägg planeras i tre kommuner. År 2022 betalade 52 kommuner, det vill säga 21 procent av de kommuner som besvarade enkäten kommuntillägg. Enligt den föregående enkäten, som genomfördes 2020, betalade 55 kommuner (20,9 %) kommuntillägg av de 263 kommuner som besvarade frågan. I jämförelse med föregående enkät har det skett en tydlig ökning i antalet kommuner som betalar kommuntillägg. År 2014 betalades kommuntillägg i 85 kommuner (30 % av dem som då svarade på enkäten), år 2016 i 60 kommuner (23 %) och år 2018 i 48 kommuner (19 %).
Betalning av kommuntillägg är i det stora hela inte allmänt i kommunerna. Av de fastlandskommuner som besvarade enkäten betalade 64 kommuntillägg.
Kommuntillägget till stödet för hemvård av barn var i snitt 188 euro per barn år 2024. Enligt enkäten 2024 var kommuntillägget för barn under tre år i snitt 189 euro. Tillägget för barn under tre år varierade mellan 50 och 400 euro beroende på kommun. För barn över 3 år betalades i genomsnitt 169 euro i kommuntillägg och tillägget varierade mellan 50 och 320 euro. Syskonförhöjningen varierade mellan 30 och 200 euro och var i snitt 77 euro.
Kommuntillägg till stödet för privat vård av barn
Av dem som besvarade enkäten betalade 85 kommuner eller 34 procent kommuntillägg till stödet för privat vård år 2024. Inte en enda av kommunerna som besvarat enkäten hade planer på att ta i bruk kommuntillägg till stödet för privat vård. År 2022 betalade 92 kommuner (37 %) av de kommuner som besvarade enkäten kommuntillägg till stödet för privat vård. År 2020 betalades kommuntillägg till stödet för privat vård av barn i 93 (36 %) av de 261 kommuner som besvarat enkäten. År 2018 betalades kommuntillägg till stödet för privat vård av barn i 97 kommuner och år 2016 i 109 kommuner.
Storleken på kommuntillägget varierar för olika vårdformer. Kartläggningen granskar kommuntilläggets storlek ur daghemsverksamhetens, familjedagvårdens och gruppfamiljedagvårdens synvinkel. Kommuntilläggets storlek granskas dessutom i sådana fall där ett barn vårdas av en barnskötare i familjens hem och vårdnadshavaren fungerar som arbetsgivare. Då är det fråga om en barnskötare som anställts av familjen.
De flesta av kommunerna som betalar kommuntillägg för privat vård (71 %) ställer särskilda villkor för betalningen. Mer än hälften av de tillfrågade kommunerna (59 %) hade som villkor för betalning av kommuntillägget att småbarnspedagogiken varade mer än fem timmar per dag. Ett annat villkor var i allmänhet att inget kommuntillägg betalas för barn som deltar i förskoleundervisning. Dessutom nämndes att barnskötaren ska vara fullvuxen och får inte höra till samma hushåll. Ett annat typiskt drag är att kommuntillägget inte betalas för juli månad.
Servicesedel
Av de kommuner som besvarade enkäten uppgav 98 (39 %) att de använder servicesedlar för tjänsterna inom småbarnspedagogiken år 2024. I enkäten år 2022 var det exakt samma antal kommuner som använde servicesedlar inom småbarnspedagogiken. År 2020 använde 95 kommuner (36 %) servicesedlar. År 2018 var antalet sådana kommuner 75 och år 2016 var de 48. Vid en jämförelse av enkäterna genom åren har användningen av servicesedlar ökat varje gång hittills. Men i den senaste enkäten har antalet kommuner som använder servicesedlar inte längre ökat.
Inom verksamheten med servicesedlar användes inkomstrelaterad servicesedel i 71 kommuner. Servicesedel till fast pris används i 20 kommuner.
Servicesedelns fasta värde varierar mellan 440 och 1641 euro beroende på kommun, barnets ålder och närvarotimmar i småbarnspedagogiken. Sedelns värde varierar också beroende på om det är fråga om familjedagvårds- eller daghemsverksamhet. Den inkomstrelaterade servicesedeln påverkas av vårdnadshavarens inkomster och eventuella andra tilläggskoefficienter. Servicesedelns högsta värde var inom daghemsverksamheten 1 932 euro och inom familjedagvården 1 527 euro. Värdet på den inkomstrelaterade servicesedeln varierade inom daghemsverksamheten i snitt mellan 573 och 1 221 euro, och i familjedagvården mellan 426 och 850 euro.
Kotihoidontuen ja yksityisen hoidon tuen kuntalisät ja palvelusetelit -selvitys 2024 (Rapport om kommuntilläggen till stödet för hemvård och stödet för privat vård och servicesedlar 2024) (på finska)
Kommunförbundets sakkunniga som kan ge mer information
- svenska bildningstjänster
- digitalisering inom bildningsväsendet
- EU intressebevakning inom bildningsväsendet
- småbarnspedagogik
- förskoleundervisning
- allmänna frågor om fostran och utbildning
Nätverk på svenska
Kommunförbundet erbjuder en mängd olika nätverk för samarbete och utvecklingsarbete inom många olika områden. Bekanta dig med de nätverk som är tvåspråkiga eller där arbetsspråket är svenska.
Mallar för anvisningar om sökande av ändring inom småbarnspedagogik, undervisning och utbildning
Bestämmelserna om sökande av ändring i speciallagstiftningen är överordnade det ändringssökande som föreskrivs i kommunallagen. Läs mer
Kaffe med Uffe
En gång per månad bjuder Ulf Stenman, direktör för Kommunförbundet svenska verksamhet på ett virtuellt, aktuellt och spirituellt morgonkaffe på Teams.
Läs mera: Kaffe med Uffe