Pressmeddelande,

Årets bästa bibliotek efterlyses i ny tävling

Syftet med tävlingen Årets bibliotek är att hitta ett bibliotek som står för en samhälleligt betydande insats.

Nu kan bidrag lämnas in till tävlingen Årets bibliotek. Alla kommunala allmänna bibliotek kan delta i tävlingen. Huvudpriset är ett presentkort på 2 500 euro som ska användas för att främja personalens välbefinnande.

Syftet med tävlingen är att hitta ett bibliotek som står för en samhälleligt betydande insats och som bidrar till att skapa framtidens bibliotek. Det kan vara fråga om ett närbibliotek i en liten kommun, eller ett huvudbibliotek i en stor stad.

”Biblioteken hör till den kommunala basservice som används mest. Biblioteken är öppna för kommuninvånare i alla åldrar och en viktig institution som följer med sin tid. Det ska bli fint att se hur biblioteken som deltar i tävlingen återspeglar kommuninvånarnas önskemål och den mångsidiga service som biblioteken står för”, säger Johanna Selkee, specialsakkunnig på Kommunförbundet.

Tävlingen ordnas av Finlands biblioteksförening och Finlands Kommunförbund.

Finalisterna offentliggörs i april - vinnaren på Biblioteksdagarna i juni

I april offentliggörs alla finalister som är med på slutrakan i tävlingen. För varje finalist kommer det att finnas bilder och presentationstexter.

Vinnaren premieras under Biblioteksdagarna i Tavastehus den 15−17 juni då bibliotekssektorns största utbildningsevenemang går av stapeln.

”Tävlingen är redan i sig ett erkännande för det arbete som biblioteken gör. Ett bibliotek som klarar sig i tävlingen behöver inte vara nytt eller renoverat, utan inspirationen kommer från det att något fungerar och betjänar kommuninvånarna särskilt väl”, säger Finlands biblioteksförenings verksamhetsledare Juha Manninen.

Ansökningstiden går ut den 31 mars. Ansökan till tävlingen kan lämnas in av bibliotekspersonalen.

Mer information:

Kommunförbundets sakkunniga som kan ge mer information

Kaffe med Uffe

En gång per månad bjuder Ulf Stenman, direktör för Kommunförbundet svenska verksamhet på ett virtuellt, aktuellt och spirituellt morgonkaffe på Teams.
Läs mera: Kaffe med Uffe